روزنامه هندی دِ هیندو گزارش داد

تلاش دهلی‌نو برای تحکیم روابط با ایران و کنار گذاشتن دنباله‌روی آمریکا

روزنامه هندی دِ هیندو طی گزارشی نوشت دهلی‌نو که در روابط خود از خط آمریکا پیروی کرده بود اکنون تلاش می‌کند تا روابط خود با ایران را ازسرگیرد و اثرات اقدامات پیشین خود را پاک کند.
کد خبر: ۸۵۳۱۸۷۷
|
۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی‌رغم نامشخص بودن سرنوشت مذاکرات ایران و گروه 1+5، دهلی‌نو ازسرگیری روابط خود با ایران را آغاز کرده است.

پس از اینکه این کشور در سال‌های اخیر به دنبال تحریم‌های آمریکا، واردات نفت از ایران را کاهش داد، اکنون تمایل دارد تا ارتباط خود با این کشور که راه دسترسی هند به افغانستان و آسیای مرکزی را فراهم می‌کند، از سر بگیرد.

دهلی‌نو همچنین هشدارهای آمریکا در مورد عجله نکردن در تجارت با ایران را نادیده گرفته است. اعضای کریدور بین‌المللی ترانزیتی شمال جنوب، پس از نشست خود در 12 ژوئن، وضعیت مطالعات امکان‌سنجی میان هند، ایران و روسیه از طریق دریای خزر را بررسی کردند و نشست بعدی برای بررسی فعالیت‌های مرتبط این پروژه برای ماه جولای برنامه‌ریزی شده است.

این کریدور بین‌المللی از بمبئی به بندرعباس و سپس آستاراخان در روسیه و باکو در آذربایجان کشیده خواهد شد و انتظار می‌رود به میزان قابل توجهی زمان انتقال محموله ها میان هند و آسیای مرکزی و روسیه را کاهش دهد.

با این حال، کارشناسان خاطرنشان کرده اند هند باید به روابط با ایران فراتر از روابط اقتصادی و تجاری بنگرد. آفتاب کمال پاشا پروفسور مرکز مطالعات غرب آسیا در دانشگاه جواهرلعل نهرو در این‌باره گفت، هند باید قویا روابط با ایران را با دیدگاه همکاری احتمالی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی نوظهور در آسیای مرکزی دنبال کند.

ام کی بهادراکومار دیپلمات سابق هندی خاطر نشان کرد: دهلی نو  به فعالیت دو چندانی نیاز دارد تا تاثیرات منفی دنبال‌روی از خط آمریکا در روابط خود با ایران را خنثی کند.

وی افزود:علی‌رغم وجود تحریم ها، هند نباید اجازه دهد که روابطش با ایران تضعیف شود. «هند یک برتری سیاسی دارد. اگر مقامات استرالیایی می‌توانند به ایران سفر کنند، چرا هند نتواند؟ پیش از تحریم‌ها، روابط اقتصادی ایران و هند به سرعت در حال رشد بود.»

درحالی‌که قرار است سوشما سواراج وزیر خارجه هند در چند هفته آینده برای شرکت در نشست وزرای جنبش عدم تعهد به تهران سفر کند، هنوز هیچ زمانی برای سفر نارندرا مودی نخست‌وزیر این کشور به ایران اعلام نشده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار