شورای نگهبان طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را تأیید کرد که بر این اساس لغو همه تحریم‌ها به طور کامل و یکپارچه در روز توافق قانونی شد.
کد خبر: ۸۵۳۲۱۶۹
|
۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲

 


 


خبرگزاری بسیج مازندران،  نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد طرح «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای» مصوب دوم تیرماه 1394 در جلسه امروز شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد و با اکثریت آرا به تأیید اعضای شورای نگهبان رسید.

متن کامل مصوبه روز سه‌شنبه مجلس به شرح ذیل است:

ماده واحده: در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

1- لغو تحریم‌ها باید به طور یک جا و کامل در متن توافق‌نامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

2- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق‌نامه پادمان ، مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیر هسته‌ای ، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

3- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره 1- بر اساس اصول 77 و 125 قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره 2- وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافق‌نامه را به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز هر 6 ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافق‌نامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها