خبرهای داغ:
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه ناحیه مانه وسملقان گفت: فتح قله تقوا و تقويت اراده و رسيدن به حريت و آزادگى اولين ثمره روزه است.
کد خبر: ۸۵۳۲۴۷۸
|
۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت السلام والمسلمین هادی مقتدایی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه ناحیه مانه و سملقان در گفتگو با روابط عمومی ناحیه بسیج مانه و سملقان گفت: ماه مبارك رمضان فرا رسيد ماهى كه سراسر مهر و رحمت و اميد و نعمت است.

وی در ادامه به فضيلت ماه مبارك رمضان‏ براساس آيات و روايات گفت: ماه رمضان ماهى است ممتاز از ديگر ماهها و از حيث فضيلت بسيار برتر از آنها كه نه فقط در امت پيامبر بلكه در امم سابق نيز چنين بوده است.

وی افزود: قران نزول خود را در اين ماه عظيم مى‏داند: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ» براساس روايات، ديگر كتب آسمانى نيز در اين ماه نازل شده از جمله طبق روايتى از امام صادق(ع) «تورات» در ششم ماه مبارك رمضان، «انجيل» در دوازدهم، «زبور» در هجدهم و قرآن در شب قدر نازل گرديده است،ماه رمضان «شهر اللّه»لقب گرفته است.

وی بیان کرد: براساس اين قول رمضان اسمى از اسماء الهى است و از اين‏رو در حديثى از امام على(ع) آمده است كه فرمودند: «لاتقولوا رمضان و لكن قولوا شهر رمضان فانكم لاتدرون ما رمضان؛ نگوييد رمضان، بلكه بگوييد ماه رمضان. همانا شما نمى‏دانيد رمضان چيست؟درباره معناى «رمضان» علاوه بر قول نقل شده در بالا دو معناى ديگر نيز بيان شده است كه نظر به ارتباط معناى لغوى با فضيلت اين ماه ذكر آن خالى از فايده نيست. و ما اين دو معنى را از تفسير لطيف كشف الاسرار نقل مى‏ كنيم: «اينك ماه رمضان اقبال كرد بر دوستان، ماهى كه هم بشويد و هم بسوزد. بشويد به آب توبه دلهاى مجرمان، بسوزد به آتش گرسنگى تنهاى بندگان، اشتقاق رمضان از «رَمْضا» است يا از «رَمَضَ» اگر از «رمضا» است آن سنگ گرم باشد كه هر چه بر آن نهند بسوزد و اگر از «رمض» است باران باشد كه به هر چه رسد آن را بشويد.»سخن در باب فضيلت اين ماه بسيار است و مجال اندك. اما براى ورود به بحث حقيقت روزه و آثار و ثمرات آن لازم بود شناختى هر چند اندك از فضيلت اين ماه داشته باشيم چرا كه درخت عمل در سرزمين معرفت مى ‏رويد اگر اين معرفت درست باشد عمل صالح نيز درست و در غير اين صور ت عمل ما آفت‏ پذير خواهد بود.

وی در ادامه در اشاره ‏اى بسيار كوتاه اما پر مغز و پر معنى به حقيقت روزه و هدف از آن را بيان کرد و با اشاره به آيه ۱۸۳ سوره بقره «يا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! روزه بر شما واجب شد همانگونه كه بر پيشينيان شما واجب گرديد باشد كه پرهيزكار شويد.»خداوند اين آيه را با خطاب خاص خود به دوستانش آغاز مى‏ كند و چه خطابى برتر از خطاب معبود با انسان، كه چنين نواى گوش ‏نوازى قبل از هر چيز تمامى سختى‏ هاى روزه را از ياد انسان مى‏ برد. امام صادق(ع) درباره اين خطاب الهى مى‏ فرمايند: «لذّة ما فى النداء اَزال تَعَ بَ العبادة و العناء؛لذت آنچه در اين خطاب است رنج و سختى عبادت را از بين مى‏ برد»در ادامه آيه خداوند فلسفه تشريع روزه را كه در اُمم گذشته نيز جريان داشته بيان مى‏ كند و مى ‏فرمايد: «لعلّكم تتقون» رسيدن به مرحله تقوا هدف روزه و حقيقت آن است. از اين عبارت كوتاه مى‏توان دنيايى از معنا را فهميد چرا كه تقوا «خير دنيا و آخرت» و «سرآمد همه كارهاست»و رسيدن به اين مهم يعنى نهايت كمال آدمى و سعادت دنيا و آخرت،چنانكه تقوا همه جانبه است و فقط به تقواى قلب يا عضو خاص يا حوزه معين اعم از فرهنگى، اخلاقى، اجتماعى، سياسى، اقتصادى، محدود نمى‏ شود و شامل همه اين ابعاد مى‏ گردد. روزه نيز فقط امساك از خوردن و آشاميدن نيست بلكه روزه دل، روزه چشم، روزه زبان، روزه قلب را شا مل مى‏ شود و در يك كلام آنكه تمامى وجود آدمى در اختيار احكام و فرائض الهى باشد،چنين روزه‏ اى سپر آدمى است در برابر آتش، بهشت را واجب مى‏ كندو خالص شدن آدمى را به همراه مى‏ آورد و به ميراث روزه كه همان يقين به ذات اقدس الهى است نايل مى‏ كند. در حديث معراج آمده است كه پيامبر(ص) فرمود: «پروردگارا! ميراث روزه چيست؟ خداوند فرمود: روزه حكمت به ارث مى‏ نهد و حكمت معرفت و معرفت يقين مى‏ آورد و چون بنده به يقين رسيد ديگر  براى او اهميتى ندارد كه چگونه شب و روز خود را بگذراند. به سختى يا به آسانى».

حجت الاسلام مقتدایی به مراتب روزه‏ اشاره و بیان داشت: چنانكه تقوا را مراتبى است و انسانها در بهره‏ مندى از آن يكسان نيستند روزه هم كه ابزارى براى رسيدن به تقوا است درجات و مراتبى دارد. اهل معرفت در بيان درجات روزه همانند تقوا سه مرتبه و درجه براى آن قايل شده ‏اند. 
۱) روزه عوام كه همان پرهيز از خوردن و آشاميدن و ساير مبطلات روزه است و از آدمى دفع تكليف مى ‏كند. 
۲) روزه خواص: كه علاوه بر آنچه عوام از آن پرهيز مى ‏كنند ساير اعضاى بدن نظير چشم و گوش و دهان و... از گناهان دورى مى‏ كنند كه افطار چنين روزه‏ اى، ارتكاب گناه و انجام معصيت است. 
امام على(ع) چنين مرتبه ‏اى را اين‏گونه معرفى مى‏ فرمايند: «روزه ‏دارى، پرهيز از حرام‏هاست، چنانكه انسان از خوردن و آشاميدن خوددارى مى‏ كند».
۳) روزه خواص خواص: كه علاوه بر آنچه در دو مرحله پيش گذشت روزه‏ دار، دل را از مشغول شدن به افكار دنيوى و اخلاق رذيله و هر آنچه غير خداست محافظت كند و افطار اين نوع از روزه به ياد غير خدا و روز قيامت بودن است و حاصل اين روزه روگردانيدن از غير خداست چنانكه خداوند فرمود: «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ؛بگو خدا و هر چه غير اوست واگذار». 
اين مرتبه از روزه اختصاص به انبياء و صديقين و مقرّبين دارد و ثمره اين روزه نايل شدن به مشاهده جمال لقاى الهى است و رسيدن به چيزى كه هيچ چشمى نديده و هيچ گوشى نشنيده، و به خاطر احدى خطور نكرده است.

حجت الاسلام مقتدایی در پایان با توجه به وظایف ذاتی دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه برنامه های ذیل در ماه مبارک برنامه ریزی گردیده و اجرا خواهد شد، گفت: حفظ  قرآن(آیات منتخب)، برنامه حزب خوانی قرآن روزانه، اجرای کلاس نور مبین، اجرای کلاس های اخلاق با استفاده از اساتید اخلاق و محفل انس با قرآن با استفاده از قاریان استانی و شهرستانی از جمله این برنامه ها است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار