رئیس بخش معاینات روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی تشریح کرد

علت شکایات اندک از روانپزشکان و دلیل استقبال وکلا از پرونده‌های قصور پزشکی

رئیس بخش معاینات روانپزشکی پزشکی قانونی با تشریح علت شکایات اندک از روانپزشکان، دلایل استقبال برخی وکلا از پذیرفتن پرونده‌های قصور پزشکی را نیز توضیح داد.
کد خبر: ۸۵۳۲۵۲۴
|
۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید مهدی صابری  در پاسخ به سئوالی در رابطه با تعریف قصور پزشکی در حوزه روانپزشکی عنوان کرد: موضوع تعریف قصور ایجاد آسیب عمدی توسط پزشک نیست. بلکه غیر عمد و از روی سهل انگاری است، مطلبی هم که عرض کردم بر مبنای کتب علمی معتبر از جمله کتاب psychiatry and the law تالیف دکتر آپلبام - چاپ سال 2000 است که صراحتاً عنوان کرده است که شکایات از روانپزشکان در پایین ترین رده شیوع است و بسیاری از آنها قابل اثبات نیست چون یک رابطه درمانی کاملاً خصوصی است و بیماران روان‌پریش ممکن است برداشت ناصحیحی از روند درمان داشته باشند و تاکید شده است که به دلیل رابطه درمانی عمیق‌تر نسبت به بیشتر تخصص‌های پزشکی معمولاً بیماران تمایلی به شکایت ندارند.

صابری در ادامه به نکته قابل تاملی اشاره کرد و افزود: در این باره برخی وکلا تمایل به قبول پرونده قصور پزشکی دارند؛ به راحتی هم از طریق سایت‌های اینترنتی قابل جستجو است و تبلیغات وسیعی که در سطح اروپا و آمریکا در این مورد انجام می‌شود و هدف معمولاً کسب شهرت و به دست آوردن منافعی است که عمدتاً باید از سوی بیمه‌ها پرداخت شود.

استادیار روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: یکی از ده‌ها وظیفه ما در پزشکی قانونی بررسی شکایات از همکارانمان است و گاه مقصر شناخته شدن همکاری که مرتکب قصور شده تا حدودی باعث ناراحتی و گلایه همکاران از ما نیز شده است که البته به دلیل ماهیت کارمان اهمیتی ندارد. اینکه شکایات از روانپزشکان در مجموع بسیار پایین است نیز از زبان آمارهای موجود در پزشکی قانونی است.

صابری درباره در مورد فردی (م ک) که ادعا شده بی‌دلیل بستری اجباری شده است، خاطرنشان کرد: مانند هر مورد دیگری می‌توانند به مراجع قضایی شکایت کنند تا رسیدگی شود. البته همگان می‌دانند که بسیاری از بیماران شدید روانپزشکی خود را بیمار نمی‌دانند و حاضر به معالجه نیستند و این موارد معمولاً با دستور قاضی و جلب نظر کارشناس متخصص بستری می‌شوند که تصور می‌کنم مورد یاد شده نیز چنین روندی داشته است و اگر غیر از این بوده قابل بررسی از نظر قضایی است.

ارسال نظرات