یک متخصص داروسازی هسته‌ای گفت: غالب رادیو داروهای مورد نیاز مراکز پزشکی هسته‌ای کشور توسط سازمان انرژی اتمی ایران تهیه می‌شود، به شکلی که هم‌ اکنون توانایی رادیو داروهایی با فرمولاسیون جدید در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۸۵۳۲۵۷۱
|
۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر علیرضا درودی درباره نسبت تحریم‌ها با پیشرفت‌های تهیه رادیو داروهای مورد استفاده  پزشکی هسته‌ای در کشور گفت: هر زمانی که فشاری به صنعت کشور وارد شده، بدون چشم‌‌داشت به کمک کشورهای خارجی روی پای خود ایستاده‌ایم، به شکلی که پیشرفت قابل توجهی در این زمینه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت دارو و ارز در سال های اخیر و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، بیماران دارای مشکلات زیادی در زمینه دسترسی داروهای شیمیایی و بیولوژیک مورد نیاز بیماری خود شدند اما در طی این مدت هیچ مرکز پزشکی هسته‌ای وجود نداشته که به دلیل عدم تامین رادیو داروهای بیماران برای دریافت خدمات مورد نیاز، در امر خدمت رسانی آنها اخلالی ایجاد شده باشد.

این متخصص داروسازی هسته‌ای خاطرنشان کرد: به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی برای مدت کوتاهی در تامین رادیوایزوتوپ‌های محصول راکتور مانند تکنسیوم و ید، دارای مشکلات متعددی بوده‌ایم که با همت و تلاش پژوهشگران و حمایت مسئولان ارشد نظام مبنی بر تامین سوخت راکتور تحقیقاتی امیرآباد از طریق غنی سازی اورانیوم مورد نیاز راکتور، تمام رادیو ایزوتوپ های مورد نیاز برای تهیه رادیوداروهای مورد نیاز مراکز پزشکی هسته‌ای در داخل کشور تولید شد.

وی با اشاره به این‌که رادیوداروها از مراحل اولیه تا انتها در بخش رادیوایزوتوپ سازمان انرژی اتمی تهیه و تولید می‌شود و مراکز پزشکی هسته‌ای نیز در حال استفاده از این رادیوداروها هستند، تاکید کرد: رادیو ایزوتوپ‌های محصول شتاب دهنده مانند تالیوم 201 یا گالیوم 67 و ایندیوم 111 تولید داخلی است و عملاً نیازی به کشورهای خارجی برای تامین آنها وجود ندارد.

تشخیص بیماری‌های مختلف داخلی توسط رادیوداروهای ساخت ایران
درودی با اشاره به این‌که تکنسیوم یکی از رادیوایزوتوپ‌های ایده آل برای تهیه رادیوداروهای مورد استفاده در مراکز پزشکی هسته ای است که در تشخیص بیماری‌های مختلف کاربرد دارد، ابراز کرد: تشخیص بیماری سرطان، بیماری‌های استخوانی، ریوی، قلبی، سیستم غدد لنفاوی، سیستم صفراوی، بررسی عملکرد کلیوی درباره کسانی که نارسایی کلیوی دارند اقداماتی است که اکنون در کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یُد 131 برای تشخیص و درمان بیماری‌های غده تیروئید، فسفر 32 برای تسکین دردهای استخوانی ناشی از متاستازهای سلول‌های سرطانی به استخوان به شکلی که این دردها با تجویز داروهای مخدر تسکین پیدا نمی‌کنند در رآکتور تحقیقاتی امیر آباد تولید می‌شود البته روند ساخت این محصولات به غنی‌سازی وابسته است به این دلیل که نیازمند میله‌های سوخت هستیم.

این متخصص داروسازی هسته‌ای با بیان این‌که در کشور هیچ مرکز پزشکی هسته‌ای نیست که به دلیل اعمال تحریم نیاز بیماران را تامین نکند، عنوان کرد: تا کنون در مطبوعات و رسانه‌ها گزارشی مبنی برسرگردانی بیماران به دلیل کمبود رادیو داروها مشاهده نشده است.

این متخصص داروسازی هسته‌ای درباره نقش تحریم‌ها بر افزایش اقتدار ملی کشور تصریح کرد: به واسطه این موضوع توانسته‌ایم روی پای خود بایستیم و محصولات مورد نیاز کشور را تولید ‌کنیم؛ هر چه وابستگی به کشورهای دیگر کمتر باشد به معنای این است که اقتدار ملی بیشتر است.

درودی با اشاره به این‌که طرح تحول سلامت افزایش میزان مراجعات بیماران در بخش دولتی را به همراه داشته است اما توانسته‌ایم نیاز دارویی کشور را به شکل قابل توجهی پاسخگو باشیم، گفت: تاکنون در کشور گزارشی وجود نداشته که به نیاز بیمار به دلیل عدم وجود رادیو دارو پاسخ داده نشده باشد.

وی ادامه داد: تعداد زیادی از فرمولاسیون‌ها مختص کشور ما است و نتایج آن در ژورنال‌های معتبر جهانی به چاپ رسیده است که علاوه بر آن در داخل نیز این رادیوداروها در مقیاس صنعتی در کشور تولید می‌شود همچنین چندین رادیوداروی جدید از جمله تروتاید برای تشخیص بیماران پارکینسون به روش فرمولاسیون جدید تولید شده، که فرمول جدید آن متعلق به ایران است و بررسی کلینیکی آن در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است.

با پیشرفت پزشکی هسته‌ای فرصت طلایی درمان بیمار حفظ می‌شود
درودی درباره نقش اسکن رادیوایزوتوپی در مرحله تشخیص بیماری گفت: دستگاه‌هایی مانند ام آر آی، ایکس ری و سی تی اسکن نیز وجود دارد اما این تکنیک‌ها بیشتر بافت‌ها را از نظر آناتومی، ساختاری و پزشکی هسته‌ای از نظر فیزیولوژی بررسی می‌کند؛ یعنی این امکان را برای متخصصان در تشخیص به موقع بیماری‌ها فراهم می‌کند تا پیش از بروز ضایعات غیر قابل برگشت بتوان اقدام لازم را در جهت تشخیص و درمان به موقع انجام داد و به عبارت دیگر زمان طلایی در درمان بیمار از دست نرود.

این متخصص داروسازی هسته‌ای درباره حمایت از فعالیت متخصصان هسته‌ای در قالب گزاره برگ ملی هسته‌ای اظهار کرد: این اقدام باعث روحیه دادن به کسانی می‌شود که در این باره فعالیت می‌کنند به این معنا که قدر کار این افراد در کشور دانسته می‌شود و به این شکل این افراد با قدرت بیشتر به کار خود ادامه می‌دهند.
ارسال نظرات