سرویس های خبری
‌استان ها
‌اقشار
سایر خدمات
r_marquee
پيش‌بيني تاريخي رهبر انقلاب: حتي با قبول ديكته‌هاي دشمن در مساله هسته‌اي، باز هم تحريمها را برنخواهند داشت! - 1393/11/29      
l_marquee
bolet_tele
bolet_tele
کد خبر: ۸۵۳۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴- ۱۴: ۱۰
یک کارشناس تغذیه:
یک کارشناس تغذیه گفت: خوردن صبحانه، نخوردن شیرینی‌جات در صبحانه، داشتن میان وعده مناسب، صرف به موقع نهار با سبزی و نخوردن شام چرب و سنگین از راه‌های کاهش خستگی است.
به گزارش خبرگزاری بسیج، مصطفی حسینی درباره ارتباط نوع تغذیه و خستگی در افراد گفت: موضوع عادات غذایی و کمبود مواد مغذی لازم برای بدن در خستگی افراد دخیل هستند؛ یکی از عادات غذایی نادرست در این باره میل نکردن صبحانه است معمولا کسانی که صبحانه نمی‌خورند و یا این‌که در این وعده غذایی از ترکیب درست مواد استفاده نمی‌کنند در طول روز بسیار زود احساس خستگی و بی حوصلگی می‌کنند.

تاثیر تفاوت مصرف پنیر نسبت به مربا در صبحانه
وی افزود: کسانی که در صبحانه بیشتر مواد دارای قند ساده مانند مربا را مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که برخی مواد پروتئینی مانند پنیر را در صبحانه می‌گنجانند بیشتر احساس خستگی دارند به این دلیل که در مواجهه با مواد شیرین بدن به سرعت انسولین ترشح می‌کند و قند خون جذب سلول‌های بدن می‌شود به این شکل فرد بسیار زود از منبع انرژی محروم می‌شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به این‌که معمولا کسانی که در صبحانه از مواد غذایی چرب مانند کره و خامه استفاده می‌کنند زودتر دچار خستگی و رخوت در طول روز می‌شوند، ابراز کرد: فاصله زمانی زیادی میان صبحانه و نهار وجود دارد و معمولا بدن از دریافت منبع انرژی محروم است در این حالت یک میان وعده مناسب این مشکل را حل می‌کند.

مصرف میان وعده با میوه‌های دارای ویتامین ث
حسینی در ادامه افزود: بهترین میان وعده شیر گرم، خرما، برخی میوه‌ها به ویژه میوه‌های دارای ویتامین ث، آلوچه یا هلو است تا در فرد احساس شادابی ایجاد شود البته در میان وعده نیز باید از مواد غذایی خیلی شیرین پرهیز کرد.

وی ادامه داد: نباید در میان صبحانه و نهار فاصله زمانی زیادی وجود داشته باشد؛ فاصله پنج تا شش ساعت بین صبحانه تا نهار فاصله مناسبی است، این‌که برخی افراد مانند کارمندان پس از بازگشت به منزل دیروقت وعده نهار را مصرف می‌کنند نیز عاملی برای بروز خستگی است.

مصرف سالادها برای رفع خستگی
این کارشناس تغذیه درباره مصرف مواد غذایی مناسب در وعده نهار گفت: باید گروه‌های غذایی مختلف مانند سبزیجات تازه حتما در وعده نهار مصرف شود به این دلیل که به هضم غذا کمک می‌کند، همچنین از سالادهایی با چاشنی‌های مناسب مانند ماست و آبلیمو بدون سس مایونز استفاده شود به این دلیل که مواد لبنی مانند ماست به همراه غذا آرامش خوبی در فرد ایجاد می‌کند.

حسینی با اشاره به این‌که نوشیدنی‌های خیلی گازدار و شیرین اضطراب را در فرد ایجاد می‌کند، گفت: اضطراب طولانی مدت یکی از دلایل سستی و خستگی در افراد است.

وی با بیان این‌که چای و قهوه در مصرف اولیه خستگی را رفع می‌کند اما تکرار زیاد در مصرف احساس رخوت در فرد ایجاد می‌کند، تاکید کرد: فواصل سه تا چهار ساعت برای نوشیدن چای مناسب است.

این کارشناس تغذیه ابراز کرد: بهتر است که شام در ساعات اولیه شب میل شود، همچنین مصرف شیر گرم و میوه پیش از خواب آرامش بخش است، پس از آن می‌توان با داشتن خواب کافی صبح به راحتی و بدون خستگی به فعالیت پرداخت.

پرهیز از خوردن غذای چرب و سنگین به هنگام خواب
حسینی درباره ارتباط شام خوردن و خستگی روز بعد گفت: اگر شام سنگین و چرب باشد و در انتهای شب میل شود مطمئنا خستگی روز بعد را به دنبال خواهد داشت، به این دلیل که دیر هضم می‌شود و نداشتن تحرک هنگام خواب نیزهضم را دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: با خوردن شام سنگین و چرب پس از بیداری مواد غذایی کامل هضم نشده‌اند در این حالت معمولا میلی برای خوردن صبحانه وجود ندارد و خستگی ناشی از مصرف مواد غذایی چرب در فرد ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
گزارش خطا
نظر ‌بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
tr_sar
آخرین اخبار
tc_sar
tl_sar