یک کارشناس تغذیه درباره راهکار جلوگیری از نفخ شکم پس از وعده سحری در افراد گفت: پس از خوردن وعده سحری یک قاشق غذا خوری مربا بخوردید، با این کار محتویات معده وارد روده می‌شوند و نفخ شکم از بین می‌رود.
کد خبر: ۸۵۳۲۵۸۸
|
۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، مجید احمدی درباره نوع تغذیه و نوشیدنی‌های ایام روزه داری در ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به طولانی بودن ساعات روزه‌داری امسال، برای شروع غذا خوردن در زمان افطار باید از مواد غذایی کم حجم و به شکل مایع استفاده شود.

وی ادامه داد: مایعاتی مانند آب یا شیر ولرم، نان و پنیر و سبزی به همراه چند عدد خرما مناسب است و پس از آن استفاده از غذای سبک مانند سوپ می‌تواند کاربردی باشد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به این‌که بهتر است شام از وعده افطار جدا باشد، تاکید کرد: هم‌اکنون به دلیل فاصله زمانی کوتاه میان افطار و سحر بهتر است شام آرام آرام با فاصله کمی از افطار مصرف شود.

پرهیز از خوردن غذاهای تند و محرک برای روزه داران
احمدی در ادامه افزود: در وعده شام بهتر است از غذاهای آب پز یا کبابی که پر چرب نباشند استفاده شود و در کنار آن سبزیجات و گوجه مصرف شود؛ نباید در وعده شام از غذاهای تند و محرک مانند خیار شور استفاده کرد، همچنین باید در وعده شام مصرف حبوبات را کاهش داد.

مصرف شربت آبلیمو و چای کمرنگ
این کارشناس تغذیه با اشاره به این‌که به دلیل روزه داری و گرمای هوا باید پس از افطار آب کافی برای بدن تامین شود، اظهار کرد: برخی افراد در ابتدای افطاری مقدار زیادی آب استفاده می‌کنند که کار درستی نیست، در طول مدت افطار و شام مصرف چیزی حدود چهار لیوان آب می‌تواند مناسب باشد پس از آن تا زمان خواب چهار لیوان آب دیگر نیز استفاده کنید که در این باره مصرف شربت آبلیمو و چای کمرنگ کمک کننده است.

وی با بیان این‌که تفاوتی میان زمان روزه داری و غیر از آن از لحاظ دریافت کالری وجود ندارد، ابراز کرد: نصف پروتئین و کالری فرد باید در وعده سحر تامین شود پس بهتر است که افراد یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوند و به آهستگی سحری را میل کنند.

استفاده از گوشت سفید به جای گوشت قرمز در وعده سحر
احمدی ادامه داد: انواع خورش‌ها و برنج می‌تواند برای وعده سحری مناسب باشد البته خوردن کباب به دلیل ایجاد تشنگی در زمان روزه داری توصیه نمی‌شود اگر مصرف گوشت قرمز در سحر زیاد باشد می‌تواند در طول روز تشنگی را ایجاد کند به این دلیل استفاده از گوشت سفید در سحر مناسب‌تر از گوشت قرمز است.

در وعده سحری موز نخورید
وی در ادامه تصریح کرد: در وعده سحری بهتر است از غذاهایی استفاده شود که کمتر تشنگی ایجاد می‌کنند، همپچنین استفاده از میوه‌جات آبدار مانند هلو، شلیل، زردآلو، هندوانه، طالبی و شربت‌های دارای ویتامین "ث" در این باره کمک کننده است اما پس از وعده سحری به دلیل ایجاد تشنگی از موز استفاده نشود.

خوردن مربا پس از وعده سحری
این کارشناس تغذیه درباره راهکار پرهیز از نفخ شکم در افراد پس از خوردن سحری گفت: برخی افراد پس از خوردن سحری دچار نفخ می‌شوند که با مصرف یک قاشق غذا خوری مربا محتویات معده وارد روده می‌شود و نفخ شکم از بین می‌رود.
ارسال نظرات