خبرهای داغ:
کد خبر: ۸۵۳۲۵۹۰
|
۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰


اعضای قطب علمی کنترل و روباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت روبات جراح و روبات توانبخشی از راه دور شدند.

به گزارش ایرنا، قطب علمی کنترل و روباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دانشکده مهندسی برق مستقر است و هفت عضو هسته مرکزی دارد که پنج نفر آنها از استادان دانشگاه امیرکبیر، یک نفر استاد دانشگاه تربیت مدرس و یک نفر استاد دانشگاه کنکوردیا از کانادا هستند.

فعالیت اعضای این قطب علمی بر روی سیستم های کنترلی با تمرکز بر روباتیک و سامانه های هوافضا، اتوماسیون صنعتی و سیستم های چند عاملی همچون اجسام پرنده و حوزه های میکروالکترومکانیکی (منز) متمرکز است.

این اعضا همچنین پروژه های متعددی در زمینه های روباتیک، دفاعی، صنعتی، پتروشیمی، نفت و گاز و نیروگاهی در دست اقدام دارند.

مدیر قطب علمی کنترل و روباتیک دانشگاه امیرکبیر در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا از پیشنهاد طراحی و اجرای پروژه روباتهای جراح ملی توسط اعضای این مجموعه علمی خبر داد و گفت: تکنولوژی ساخت روبات جراح تجاری اکنون در انحصار شرکت آمریکایی داوینچی است و رقبای خود را نیز حذف کرده است و نیز ما به دلیل تحریم های سالیان گذشته، به این روباتها دسترسی نداشته ایم. 

دکتر حیدرعلی طالبی افزود:خوشبختانه با تلاش و همت متخصصان ایرانی الان به دانش فنی، طراحی مکانیزم، سخت افزار و نرم افزار و کنترل این روبات جراح دست یافته ایم که می تواند به عنوان جراح، دستیار جراح و روبات آندوسکوپی مورد استفاده قرار گیرد.

طالبی در تشریح قابلیت های این روبات جراح گفت: این روبات علاوه بر توانایی اندازه گیری نیرو و امکان ارتباط از طریق اینترنت، از قابلیت کنترل به صورت اصلاح شده، برخوردار است به این معنی که حین انجام کار، می توانیم آن را کنترل کرده و روند فعالیت جراحی را بهبود ببخشیم.

وی امکان ارتباط با روبات از طریق نرم افزارهای تلفن همراه را از دیگر ویژگی های این روبات جراح برشمرد و گفت: روبات همچنین این قابلیت را دارد که میزان نیرویی که باید به بافت نرم بدن بیمار وارد شود را تخمین زده و پیش بینی می کند. 
مدیر قطب علمی کنترل و روباتیک دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: از این روبات می توان برای اعمال جراحی با کمترین تهاجم استفاده کرد که یکی از آنها عمل لاپراسکوپی است.

ساخت روبات توانبخشی از راه دور در دانشگاه امیرکبیر 
وی شروع مطالعه پروژه روبات توانبخشی از راه دور را از دیگر اقدامات اعضای قطب علمی کنترل و روباتیک این دانشگاه برشمرد و گفت: به طور معمول، افراد میانسال بیشترین خدمات توانبخشی را در جوامع مختلف دریافت می کنند درحالیکه اغلب آنها به اقتضای سن و شرایط جسمانی، برای خروج از منزل و حضور در مراکز توانبخشی با مشکلاتی روبه رو هستند به همین منظور تصمیم گرفتیم یک ربات توانبخشی از راه دور طراحی و تولید کنیم تا افراد بتوانند بدون نیاز مراجعه به مراکز توانبخشی از خدمات این مراکز استفاده کنند.

به گفته وی اکنون نمونه روبات توانبخشی از راه دور به همت اعضای قطب علمی کنترل و روباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شده و الگوریتم ها و معیارهای بهبود آن نیز طراحی شده است اما برای تجاری سازی و تولید انبوه، نیازمند حمایت مالی است.

طراحی آزمایشگاه های سیستم های چندعاملی روباتیک در دانشگاه امیرکبیر 
طالبی آزمایشگاه های سیستم های چندعاملی را از دیگر پروژه های در دست اقدام اعضای قطب علمی کنترل و روباتیک دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد و گفت: در این آزمایشگاه، مجموعه ای عوامل (روباتها و سیستم های کنترل) در کنار یکدیگر مشارکت دارند و هریک، کار خاص خود را انجام می دهد.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: از این آزمایشگاه می توان در زمینه های دفاعی، پدافند غیرعامل و امور شهری همچون امدادرسانی در سوانح زلزله یا آتش سوزی استفاده کرد که در اینجا رباتهای مشارکتی با هماهنگی یکدیگر، یک منطقه را پوشش می دهند که این کار می تواند به صورت روباتهای زمینی یا زمین - هوایی صورت گیرد.

وی در تشریح برنامه های آتی قطب علمی کنترل و روباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز گفت: طرح پایش سلامت در سازه های بزرگ مانند پل ها با استفاده از روبات جزو برنامه های آتی ماست که تاکنون کارهای مطالعاتی آن انجام گرفته و فاز اجرایی نیز به زودی آغاز خواهد شد.
مدیر قطب علمی کنترل و روباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر توضیح داد: طرح پایش سلامت در سازه های بزرگ، یک فرآیند کنترلی و تخمینی است که می توان در آنها از روباتها به عنوان نگهبان های هوشمند استفاده کرد و یا سنسورهایی در سازه قرار داد تا وضعیت یک سازه به لحاظ استحکام و عمر مفید و یا مشکلات احتمالی همچون بروز ترک و شکاف یا نشست پایه ها را تشخیص داد و در گام بعدی، هوشمند سازی سازه ها که جنبه خود ترمیمی دارد اجرا خواهد شد.

ارسال نظرات