یک روانشناس گفت: زمانی که کسی به خود کم‌بینی دچار شود همواره ضعف و قصور را در خود احساس می‌کند و این موضوع سبب می‌شود ناآرامی ذهنی داشته باشد و در موقعیت‌های مختلف به دلیل احساس عدم موفقیت دچار استرس شود.
کد خبر: ۸۵۳۲۸۸۶
|
۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، مریم‌السادات پورحسینی درباره مفهوم استرس گفت: هر مسئله‌ای که آرامش ذهنی و روانی فردی را از بین ببرد برای او استرس و اضطراب ایجاد می‌کند، اما باید دقت داشت باشیم که این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت هستند.

پورحسینی ادامه داد: عامل استرس برای فرد ناشناخته است اما در اضطراب فرد نسبت به موضوع پیش آمده به ناآرامی ذهنی خود آگاهی دارد؛ به عنوان مثال امتحانات درسی سبب ناآرامی وی می‌شود.

خود کم‌بینی عاملی در ایجاد استرس
وی درباره استرس گفت: زمانی که کسی به خود کم‌بینی دچار شود و اعتماد بنفس‌اش پایین بیاید همواره ضعف و قصور را در خود احساس می‌کند و این موضوع سبب می‌شود ناآرامی ذهنی داشته باشد و در موقعیت‌های مختلف به دلیل احساس عدم موفقیت دچار استرس شود.

خانواده ناآرام کودک را به استرس مبتلا می‌کند
پورحسینی درباره استرس کودکان نیز گفت: با توجه به حساس بودن روحیه کودکان مکانیسم عمل در آنها نسبت به بزرگسالان متفاوت‌تر است، اگر کودک در خانواده‌ای ناآرام باشد و اعضای خانواده حمایت‌های عاطفی لازم را در موقعیت‌های مختلف از کودک نداشته باشند در آن زمان است که کودک خود را تنها احساس می‌کند و دچار ناآرامی ذهنی شده و دچار استرس می‌شود.

خانواده باید مانند کوهی پشت کودک قرار بگیرد
وی افزود: خانواده باید به عنوان منبعی از آرامش برای فرزند باشد و همواره او را در موقعیت‌های متفاوت که نخستین تجارب زندگی او هستند یاری رساند و شرایطی را برای کودک فراهم کند تا به راحتی با خانواده صحبت کند و راهکارهای مناسب برای هر موقعیتی را که کودک در آن قرار گرفته است برای او روشن شود و خانواده را به عنوان کوهی پشت‌ سر خود ببیند؛ به این صورت اعتماد به نفس کودک تقویت می‌شود و به آرامش ذهنی می‌رسد.

در هنگام استرس آب بنوشید و هوای تازه تنفس کنید
پورحسینی درباره عوارضی که استرس برای افراد به وجود می‌آورد، گفت: استرس عوارض روحی و فیزیولوژیکی به همراه می‌آورد، معمولاً وقتی فردی دچار استرس می‌شود به تپش قلب و مشکلات تنفسی مبتلا می‌شود؛ در چنین حالتی فرد باید دم و بازدمی آرام و شمرده داشته باشد و با آرامش آب بنوشد و سعی کند در معرض هوای تازه قرار بگیرد در نتیجه سیستم مغزی به آرامی به ثبات و تمرکز خواهد رسید.

پورحسینی درباره دیگر عوارض ناشی از استرس افزود: کسانی که به استرس‌های پی‌درپی و بی‌دلیل دچار هستند خوابی نامنظم پیدا می‌کنند و بی‌حوصلگی در آنها دیده می‌شود.

عبادت درمانی موثر برای درمان استرس
پورحسینی درباره بهترین راه غلبه بر استرس گفت: باید توجه داشته باشیم که ارتباط با سر منشأ هستی یعنی عبادت خداوند، در غلبه بر استرس بسیار تأثیرگذار است و امنیت خاطر فرد را تأمین می‌کند و سبب آرامش و ثبات ذهنی و روانی می‌شود.

راه‌هایی برای فرار از استرس
وی به کسانی که به استرس دچار هستند توصیه کرد: این افراد باید توانایی‌های خود را بپذیرند و از موقعیت‌هایی که برای ‌آنها پراسترس است دوری کنند و سعی کنند با یک نفر که امین فکری آنها است مشورت داشته باشند تا به راهکار برسند و تکنیک‌های آرامش‌بخش را به کار ببرند تا با گذشت زمان از مقوله استرس رهایی یابند.
ارسال نظرات