معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد با اشاره به اقدامات انجام شده برای تولید ذرات نانورس و مهار ریزگردها،گفت: ذرات نانورس همراه با محلول خاصی روی سطح زمین پاشیده می‌شود و به نحو موفقیت‌آمیزی می‌تواند ریزگردها را مهار کند.
کد خبر: ۸۵۳۲۹۸۱
|
۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، واشقانی گفت: حفظ محیط زیست به عنوان یکی از اولویت‌های پژوهشی در برنامه راهبردی پژوهش و فناوری این دانشگاه است.

وی با اشاره به اینکه کنسرسیوم دانشگاه آزاد اسلامی برای مبارزه با پدیده ریزگردها از اسفند 93 تشکیل شده است، افزود: پژوهشگران واحد خوراسگان، اقدام به تولید ذرات نانو رس کردند که همراه با محلول خاصی روی سطح زمین پاشیده می‌شود و به نحو موفقیت آمیزی می‌تواند ریزگردها را مهار کند و هم‌اکنون، شهرداری اصفهان برای خرید ذرات نانورس  با دانشگاه آزاد اسلامی قرار داد بسته تا به صورت میدانی از این محصول در شرق شهر اصفهان استفاده کند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: گسترش استفاده از باطری خورشیدی و سامانه آبیاری فضای سبز با سیستم فاضلاب در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر اقدامات این دانشگاه برای حفاظت از محیط زیست است.

واشقانی از برنامه‌های در حال اجرای مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی برای کاهش مصرف کاغذ نیز خبر داد و افزود: دو اقدام در این راستا انجام شده است. یکی از این اقدامات، راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای مکاتبات اداری است که در سازمان مرکزی از حدود یک سال پیش شروع شده و هم‌اکنون در سایر واحدهای دانشگاهی نیز در حال گسترش است.

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، این اقدام نه تنها به لحاظ مالی برای دانشگاه آزاد سودمند است بلکه مصرف کاغذ را نیز در دانشگاه پایین می‌آورد.

واشقانی با تأکید بر اینکه محیط زیست به صورت امانت در اختیار بشر است، گفت: یک ماه پیش از سوی میرزاده ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به تمام واحدهای این دانشگاه ابلاغ شد که برای کاهش حجم  کاغذ مصرفی، از دو طرف کاغذ در نگارش پایان‌نامه‌ها استفاده شود.

نانورس‌ها که شامل صفحات کوچک و نامنظم رسی به ضخامت حدود  1نانومتر و قطر  100 نانومتر هستند، مواد منحصر به فردی هستند که به عنوان مواد افزودنی برای ساخت نانوکامپوزیت‌ها و بهبود قابل توجه خواص مواد پلیمری به کار می‌روند. نانورس‌هایی که به خوبی آماده شده و با مقادیر کم (کم‌تر از 5%) به یک ترکیب پلیمری اضافه می‌شوند، می‌توانند نانوکامپوزیت‌های پلیمری (بدون تفاوت خیلی زیاد در ظاهر پلاستیک) تولید کنند که خصوصیات بسیار برجسته‌ای مانند وزن سبک تر، خواص ضدخش و خواص عبورناپذیری در برابر گازها و اشتغال‌پذیری کم‌تر دارند.

ارسال نظرات