استفاده از فناوری‌های نوین، تنها مسیر مؤثر برای مقابله کارساز با بحران‌های فزاینده‌ای است که در حوزه حیاتی آب، خاک و محیط زیست با آن مواجه هستیم.
کد خبر: ۸۵۳۳۰۹۶
|
۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛استفاده از فناوری‌های نوین، تنها مسیر مؤثر برای مقابله کارساز با بحران‌های فزاینده‌ای است که در حوزه حیاتی آب، خاک و محیط زیست با آن مواجه هستیم.

حل معضل بی‌آبی با ایده‌های فناورانه

همشهری نوشت:به دلیل اهمیت و دغدغه چالش بزرگ آب در کشور، ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی و محیط زیست واقع در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال جاری با فراخوان گسترده نسبت به برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فناوری‌های آب، خاک و محیط‌زیست اقدام کرده است و استان نیز در این جشنواره حضور پررنگی داشت.
 


لزوم بهره‌گیری از کارآفرینان و فناوران برای مقابله با معضل بی‌آبی
مدیر مرکز توسعه فناوری آب پارک علم و فناوری استان با اشاره به برگزاری جشنواره ملی فناوری‌های آب، خاک و محیط زیست، گفت: مرکز توسعه آب به نمایندگی از استان در این رویداد ملی که نخستین نمایشگاه در حوزه فناوری آب بود، حضور یافت.
«علی‌اکبر قیومی» با اشاره به حضور چشمگیر شرکت‌های دانش بنیان در این جشنواره افزود:  دستاوردهای این شرکت‌ها در زمینه روش‌های نوین آبیاری، شیوه‌های زراعی و بذرهای اصلاح‌شده، تکنیک‌های صرفه‌جویی آب، سیستم‌های پایش و رصد اصلاعات هواشناسی به نمایش درآمده بود.
وی ادامه داد: قطعا مساله آب و محیط زیست از دغدغه‌های جدی و اولویت‌های اصلی کشور است و مجموعه حاکمیت، مصمم به حمایت از کارآفرینان، فناوران و دانشمندانی است که برای حل این معضل بزرگ در تلاش و تکاپو هستند.
این مسئول گفت: این نمایشگاه که برای نخستین بار در کشور در حوزه آب برگزار شد، ایده‌های فناوران شرکت‌های دانش‌بنیان واقع در پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور را جمع‌آوری کرد تا زمینه بهره‌گیری از آنها را فراهم آورد. قیومی افزود: باید بدانیم معضل آب و محیط‌زیست بدون کاربرد فناوری‌های جدید مرتفع نخواهد شد و لازم است دانشمندان، فناوران و کارآفرینان خود را برای حضور پرقدرت در این زمینه مهیا کنند چرا که خوشبختانه اکنون قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرایط مناسبی برای کمک به موسسات خصوصی فراهم کرده است و دولت در حمایت از این موسسات مصمم است.

اجتماعی‌سازی مساله آب
مدیر مرکز توسعه فناوری آب استان با تاکید بر اینکه نگاه ما به معضل بی‌آبی باید یک نگاه اجتماعی باشد، افزود: در صورتی که این بحران، مدیریت نشود، تبعات اجتماعی جبران‌ناپذیری خواهد داشت؛ از این رو ورود افراد فناور و ایده‌پرداز  برای خروج از این بحران، ضروری است.
وی افزود: مرکز توسعه فناوری آب، اقدامات و برنامه‌هایی در حوزه بین‌المللی و اجتماعی‌سازی مساله آب انجام داده است که مهم‌ترین آنها حمایت از فناوران در این حوزه است.
قیومی گفت: این مرکز از ایده‌پردازان و صاحب‌نظران دعوت می‌کند تا برای استفاده از حمایت‌های استان در مسیر تجاری‌سازی ایده‌های خود به دفتر مرکز توسعه فناوری آب واقع در پارک علم و فناوری یزد مراجعه کنند.

راه‌اندازی کرسی‌های گفت‌وگو با موضوع آب
قیومی با اشاره به تشکیل کرسی‌های هم‌اندیشی و گفت‌وگو در حوزه آب گفت: راه‌اندازی کرسی‌های «گفت‌وگو درباره آب» در شهرستان‌ها، روستاها و حتی مزارع استان با مشارکت نهادهای مردمی و نخبگانی که ضرورت پرداختن به موضوع حیاتی آب را دریافته‌اند، در شکل‌گیری گفتمانی عمومی و اجتماعی بسیار راهگشا و کارساز است.
وی با بیان اینکه گفت‌وگو مفهومی دوسویه است، افزود: سخنرانی‌های یک سویه متولیان دولتی در توصیه به مصرف کمتر و مدیریت مصرف آب چندان اثربخش نیست، چرا که مردم باید این موارد را از سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای مردمی بشنوند.
این مسئول گفت: به نظر می‌رسد سلسله نشست‌های «آب، فرهنگ و جامعه» که از سوی سازمان‌های مردم نهاد برگزار شده است و خواهد شد، تاثیر بیشتری بر مدیریت مصرف آب و مقابله با بحران بی‌آبی خواهد داشت. مدیر مرکز توسعه فناوری آب استان گفت: با توجه به اهمیت معضل بی‌آبی کشور، این مهم به دغدغه اصلی مدیران کشور و استان تبدیل شده است و باید توجه داشت که این معضل فقط با توجه به فکر و ایده حل خواهد شد.


حل-بحران-بی-ابی.jpg

مكث
بحران امروز؛ حاصل بی‎‎تدبیری‎‎های گذشته
مدیر مرکز توسعه فناوری آب استان بحران  آب را یک موضوع استراتژیک کشوری دانست و افزود: بحران امروز حاصل بی‎‎تدبیری‎‎های گذشته است چرا که مسئولان تنها گوش‎‎ها را به شنیدن  کلمات چالش و بحران عادت دادند‎ درحالی‌که با خالی شدن روستاها از سکنه، امنیت غذایی و شغلی یزد مورد تهدید قرار گرفته است. «علی‌اکبر قیومی» با گلایه از برخوردهای آنی و جزیره‎‎ای مسئولان با معضل کم‎‎آبی یزد، به ایجاد مرکز توسعه فناوری آب از سوی پارک علم و فناوری یزد با حمایت معاونت فناوری ریاست جمهوری اشاره و هدف از آن را تعامل، همگرایی و هم‎‎اندیشی مسئولان، صاحب    نظران و نخبگان در موضوع مهم آب اعلام کرد. این مقام مسئول مهم‎‎ترین رسالت مرکز توسعه فناوری آب استان را استفاده بهینه آب در حوزه کشاورزی، ایجاد شبکه‎های توزیع آب با فناوری‎‎های جدید و مشورت گرفتن از نخبگان و صاحب‌‌نظران در رابطه  با مدیریت بهتر آب برشمرد. وی دستیابی به تعادل نسبی برای عرضه و مصرف آب را یک اصل ضروری و اساسی عنوان کرد و گفت: طرح‎‎ها و برنامه‎‎ریزی‎‎هایی باید برای استفاده مطلوب از آب و حفظ جایگاه آن به عنوان یکی از محورهای توسعه آینده اجرا شود.
 
 
 

بی‌آبی قامت نخل‌های استان را خم کرد

اگرچه با تلاش کشاورزان سخت‌کوش استان، یزد همچنان از لحاظ تولید خرما در جایگاه هشتم کشور قرار دارد، اما قامت نخل‌های استان در برابر گرمای طاقت‌فرسای کویر و خشکسالی‌های طولانی، خم شده است.
شهرستان بافق، عمده تولیدکننده خرما در استان محسوب می‌شود اما کم آبی، خشکسالی و عوارض آن دست در دست هم داده‌اند تا خرما به محصولی برای تامین معیشت استان تبدیل شود و جنبه صادراتی خود را از دست بدهد.
در کنار ارقام محلی خرما در استان که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست، رقم «کبکاب» مهم‌ترین رقم خرمای تولیدی استان محسوب می‌شود و ارقام تجاری دیگر مانند پیارم، زاهدی و مضافتی نیز در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.


تولید خرما در 2554 هکتار سطح زیرکشت
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان با اشاره به جایگاه هشتم یزد در تولید خرما در کشور، گفت: سالانه 10 هزار و 871 تن محصول خرما در استان تولید می‌شود که بخشی از آن در یزد و بخشی نیز در استان‌های دیگر از جمله تهران عرضه می‌شود.
«محمدرضا ابراهیمی» سطح زیر کشت خرمای استان را 2554 هکتار اعلام کرد و افزود: هر چند خشکسالی باعث وارد شدن خسارت زیادی به نخیلات استان شده اما بازهم می‌توان عملکرد نخلستان‌های استان را مطلوب ارزیابی کرد.
وی با اشاره به تاثیر خشکسالی‌های مداوم بر بخش کشاورزی استان،  اضافه کرد: این پدیده باعث کاهش کیفیت آب بخش کشاورزی و به دنبال آن کاهش کیفیت و عملکرد محصولات کشاورزی شده است.
این مسئول ادامه داد: استفاده از آب بی‌کیفیت برای تولید محصولات کشاورزی، کاهش عملکرد در واحد سطح را نیز به دنبال داشته است.

اصلاح 800 هکتار از باغات خرمای بافق
ابراهیمی با معرفی شهرستان بافق به عنوان شاخص‌ترین شهرستان تولیدکننده خرما در استان گفت: بیشترین سطح زیر کشت خرمای استان با 270‌نهال غیربارور و 1899‌نهال بارور، در این شهرستان قرار دارد.
وی افزود: شهرستان بافق، اردکان و میبد به ترتیب بیشترین سطح زیرکشت تولید خرما در استان را دارند اما تعداد نخلستان‌ها با توجه به شرایط اقلیمی در شهرستان بافق بیشتر است.
وی افزود: سالانه 6970 تن خرما در نخلستان‌های بافق تولید می‌شود و قابل توجه اینکه خشکسالی و استفاده از آب شور برای آبیاری، خرما را به محصولی معیشتی در شهرستان بافق تبدیل کرده است.
این مسئول با تاکید بر اینکه تولید خرما در استان با سایر استان‌های خرماخیز قابل مقایسه نیست، اضافه کرد: درختان خرمای نخلستان‌های استان دارای پایه‌های محلی است که تولیدات اندکی دارند و در برخی موارد هم برای عرضه در بازارهای تجاری مناسب نیستند.
ابراهیمی ادامه داد: اداره کل جهاد کشاورزی  استان تاکنون 800 هکتار از باغ‌های خرمای شهرستان بافق را اصلاح کرده و کشت ارقام تجاری متناسب با اقلیم این شهرستان از جمله رقم کبکاب را جایگزین ارقام محلی کرده است.

اصلاح باغات استان
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان گفت: هر سال برای اصلاح باغ‌ها و نژاد درختان، 10 هزار اصله کشت بافت و پاجوش خرما بین باغداران استان یزد توزیع می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به غیر قابل مصرف بودن برخی ارقام خرمای تولیدی استان، این نوع تولیدات به مصارف خوراک دام می‌رسد و به همین دلیل نخل‌داران متحمل هزینه‌های سنگین و متضرر می‌شوند.
ابراهیمی ادامه داد: سال گذشته  5 هزار نهال کشت بافت خرما از ارقام پیارم و زاهدی در بین باغ‌داران استان توزیع و از این محل 30 هکتار نخلستان ایجاد شده است.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان گفت: سال گذشته با هدف افزایش تولید خرما و توسعه نخلستان‌های استان، باغ‌ها در اراضی مستعد در استان توسعه یافتند.


فراوری-خرما.jpg

مكث
فرآوری محصول خرما
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان گفت: 2 واحد بسته‌بندی خرما در شهرستان بافق فعالیت می‌کنند. «محمدرضا ابراهیمی» افزود: با توجه به جایگاه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی استان، توسعه مراکز فراوری در شهرستان بافق در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/ع
ارسال نظرات