گزارش از مرزبندی مدارس پایتخت
مرزبندی‌های اعمال شده از سوی آموزش‌وپرورش برای ثبت‌نام دانش‌‌آموزان در یک منطقه منجر به ایجاد دردسرهایی برای خانواده‌ها شده است به گونه‌ای که عمده مراجعات خانواده‌ها به ستادهای ثبت‌نام را ثبت‌نام خارج از محدوده تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۸۵۳۳۱۳۱
|
۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان از راه رسیده و بازهم دغدغه خانواده‌ها برای یافتن مدرسه‌ای مناسب آغاز شده است. آن دسته از خانواده‌هایی که وضعیت مالی مناسبی دارند، مدارس غیردولتی را برای ثبت‌نام فرزندانشان انتخاب می‌کنند اما بیش از 80 درصد مردم فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام می‌کنند.

ثبت‌نام در مدارس دولتی نیز حکایت خاص خود را دارد. برای راه‌یابی به مدارس دولتی خاص از جمله مدارس استعدادهای درخشان،‌شاهد و نمونه دولتی باید از ضوابط خاص آنها عبور کرد به‌گونه‌ای که پذیرش در مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی مشروط به قبولی در آزمون ورودی است.

ظاهراً ثبت‌نام در مدارس دولتی عادی ساده‌تر از سایر مدارس به نظر می‌رسد اما این ظاهر قضیه است شاید به همین دلیل بود که تصمیم گرفتیم تا برای تهیه گزارشی از دغدغه خانواده‌ها در فصل ثبت‌نام به ستادهای ثبت‌نام سری بزنیم.

در نخستین هفته تیر ماه، به یکی از ستادهای فرعی ثبت‌نام در منطقه 14 شهر تهران مراجعه می‌کنیم. ستادهای ثبت‌نام برای رسیدگی به مشکلات مردمی دو روز در هفته در و در روزهای دوشنبه و چهارشنبه فعال هستند.

تعداد خانواده‌هایی که برای ثبت مشکلات خود به این ستاد مراجعه کرده‌اند، زیاد نیستند.حدود 10 نفر، البته در ساعات ابتدایی صبح یعنی قبل از ساعت 9 صبح در ستاد ثبت‌نام حضور دارند.

با اغلب این خانواده‌ها که به گفت‌وگو می‌نشینم، مشکلشان برای ثبت‌نام، مرزبندی‌های انجام شده برای ثبت نام در مدارس دولتی است.

پدری که مشغول پُرکردن فرم برای ثبت درخواست خود است، می‌گوید:‌ می‌خواهم فرزندم را برای پایه هفتم در مدرسه‌ای که تنها یک خیابان با خانه‌مان فاصله دارد، ثبت‌نام کنم، اما مدیر مدرسه از ثبت‌نام ممانعت کرده و می‌گوید خارج از محدوده هستید. زمانی که برای ارائه درخواست خود به آموزش و پرورش منطقه 14 مراجعه کردم، گفتند که این مدرسه به محدوده زندگی شما نمی‌خورد و باید فرزند خود را در مدرسه‌ای که ما اعلام کرده‌ایم و در محدوده زندگیتان قرار دارد، ثبت‌نام کنید.

نکته جالبی که در ستاد ثبت‌نام با آن مواجه شدیم، این بود که رئیس ستاد ثبت‌نام، طی تماس تلفنی با مدیر مدرسه‌ خواستار انجام یک مورد ثبت‌نامی برای دانش‌آموزی شد که اولیای او را می‌شناخت اما رئیس ستاد ثبت‌نام در پاسخ به یکی دیگر از خانواده‌ها که تقاضای ثبت‌نام فرزندشان در این مدرسه را داشت، عنوان کرد، هیچ راهی وجود ندارد، ظرفیت مدرسه تکمیل است.

مادر دیگری که برای ثبت‌ درخواست خود به ستاد ثبت نام شهر تهران مراجعه کرده است، می‌گوید:‌می‌خواهم فرزندم را در دبستانی در منطقه 12 شهر تهران ثبت‌نام کنم اما می‌گویند خارج از محدوده هستید بنابراین به ستاد ثبت نام شهر تهران مراجعه کردم تا از آنها برای ثبت‌نام، نامه‌ای بگیرم.

این مادر که موفق به دریافت نامه ثبت‌نام شده بود،‌بیان می‌کند:‌متاسفانه برخورد آموزش و پرورش مناطق با خانواده‌ها مناسب نیست. به بنده گفتند که برای ثبت‌نام هیچ کاری انجام نمی‌‌دهیم چرا که درخواست ثبت‌نام خارج از محدوده زندگیتان را دارید،‌برای حل مشکلتان بروید دیدار وزیر!!

 عمده‌‌ترین شکایاتی که توسط خانواده‌ها به ستادهای ثبت‌نام منعکس می‌شود، درخواست ثبت‌نام خارج از محدوده است و مرزبندی‌های اعمال شده از سوی آموزش و پرورش که گاه منطقی نیز نیست، منجر به ایجاد دردسر برای خانواده‌ها شده است به گونه‌ای که یک خانواده برای ثبت نام فرزندش در مدرسه‌ای که تنها یک خیابان با محل زندگیشان فاصله دارد، با مشکل مواجه می‌شود و آموزش و پرورش مدرسه‌ای را که چندین خیابان با آنها فاصله دارد،‌ را در محدوده معرفی می‌کند.

مشکل دیگر خانواده‌ها، ثبت‌نام در مدارس هیئت امنایی است. این مدارس برای دوره متوسطه اول به طور میانگین حدود 700 هزار تومان شهریه می‌گیرند اما برای ثبت نام دانش‌آموزان به بهانه خارج از محدوده بودن، محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنند.

علی زرافشان رئیس پروژه مهر آموزش و پرورش در خصوص اعمال مرزبندی برای ثبت‌نام در مدارس  می‌گوید:‌ مدارسی که در نقطه مرز میان دو منطقه آموزش‌وپرورش قرار دارند با توجه به توافق دو منطقه آموزش و پرورش یک محدوده جغرافیایی برای آنها تعریف می‌شود. والدینی که با این مشکل مواجه شده‌اند به ستاد ثبت‌نام منطقه آموزش و پرورش خود مراجعه کنند تا مشکل حل شود.

مسعود ثقفی سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران درباره محدوده بندی برای ثبت نام در مدارس می‌گوید: محدوده بندی ثبت نام با هدف ایجاد توازن در تقسیم بندی دانش آموزان و استفاده بهینه از فضای موجود آموزشی انجام می‌شود و چاره ای جز این نداریم که برای هر مدرسه محدوده تعیین کنیم.

وی می‌افزاید: به طور طبیعی وقتی محدوده‌ای برای مدرسه‌ای تعیین می‌شود، هر فردی که حتی یک خیابان با محدوده تعیین شده فاصله داشته باشد، خارج از محدوده مدرسه تلقی می‌شود؛ اگر ما بازهم محدوده دیگری را غیر از محدوده گذشته تعیین کنیم بازهم افرادی خواهند بود که با این مدرسه یک خیابان یا یک کوچه فاصله دارند و همواره این موضوع مطرح شده که خانه دانش آموز جزو محدوده نیست و مدرسه دانش آموز را ثبت نام نمی‌کند.محدوده جغرافیایی ثبت نام هر مدرسه در منطقه آموزش و پرورش مورد نظر بر روی نقشه ای قرار داده شده که اولیا با مراجعه به منطقه آموزش و پرورش مورد نظر می توانند از محدوده جغرافیایی ثبت نام اطلاع پیدا کنند.

مرزبندی‌های اعمال شده از سوی آموزش و پرورش برای ثبت‌نام دانش آموزان یک منطقه، منجر به بروز دردسرهای زیادی برای تعدادی از خانواده‌ها شده است به گونه‌ای که گاه یک خانواده برای ثبت‌نام فرزندش در مدرسه باید چندین بار به ستادهای ثبت‌نام مراجعه کند و دست آخر نیز مشخص نیست که با درخواست وی موافقت شود یا خیر.

به نظر می‌رسد با توجه به گستردگی شهر تهران و افزایش جمعیت پایتخت، باید آموزش و پرورش، تعیین محدوده‌های مدارس را بازنگری کند و به مشکل حجم وسیعی از شهروندان پایتخت یک بار برای همیشه پایان دهد.

ارسال نظرات