رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره):

اقتصاد ما باید به نحوی عمل کند که فقیر تولید نشود

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه در حال حاضر درخواست‌ها از کمیته امداد متنوع شده و این نهاد با عملکرد مناسب خود در گذشته جلوی بسیاری از مشکلات را گرفته است، گفت: اقتصاد ما باید به نحوی عمل کند که فقیر تولید نشود.
کد خبر: ۸۵۳۳۲۴۰
|
۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، پرویز فتاح در حاشیه ضیافت افطار شب گذشته خود با خبرنگاران در خصوص زنانه شدن فقر در کشور، اظهار داشت: نزدیک به 60 درصد سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد زن هستند که شامل بالغ بر یک میلیون خانواده می‌شوند که به دلایل فوت، متارکه، زندانی بودن همسر و دلایل دیگر بار خانواده را به دوش می‌کشند.

وی ادامه داد: در این شرایط آسیب‌های اجتماعی این خانواده‌ها بیشتر است و هزینه رسیدگی به آنها نیز افزایش می‌یابد. ما مسئول این زمینه نیستیم اما اگر کمیته امداد این خانواده‌ها را تحت پوشش قرار می‌داد آسیب‌ها بسیار بیشتر می‌شد لذا همه دستگاه‌ها باید به این موضوع عنایت کافی داشته باشند. ما در حال هم‌فکری جمعی هستیم چرا که راهکارهای موقت در این زمینه پاسخگو نیست.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: ممکن است نهادهای مختلف در خصوص آسیب‌های اجتماعی موازی کاری داشته باشند اما این چنین نیست که فردی از پوشش حمایتی دستگاه‌ها بیرون باشد. ما یکنواختی ووحدت رویه در بین اقدامات دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی را قبول داریم و در جلسه‌ای که با مسئولان این سازمان داشتیم در مورد فصول مشترک اقدامات صحبت شد اما اینکه کار دو دستگاه کاملاً تفکیک شود نیاز به قانون دارد.

فتاح همچنین گفت: تغییرات رویکردی در کمیته امداد را نباید به حساب یک فرد گذاشت بلکه با توجه به تغییر اساسنامه این نهاد طبیعی است که رویکردها نیز تغییر کند. برخورد با مقوله فقر باید متناسب با زمان تغییر کند. در حال حاضر فقر علمی و فنی شده و مانند گذشته فردی به دلیل گرسنگی و نیازهای اولیه به کمیته امداد مراجعه نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر درخواست‌ها از کمیته امداد متنوع شده و این نهاد با عملکرد مناسب خود در گذشته جلوی بسیاری از مشکلات را گرفته است. اگر جامعه مددجویی به درستی تحلیل نشود برای آن نسخه درستی نیز پیچیده نمی‌شود اقتصاد ما باید به نحوی عمل کند که فقیر تولید نشود. بنده در جلساتی با نمایندگان مجلس اشاره کردم که تأمین اجتماعی باید اجباری شود چرا که در غیر این صورت ما همچنان مشتریان خود را داریم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: کمیته امداد به خانواده‌های معتادان که در حال ترک اعتیاد باشند رسیدگی می‌کند اما بازپروری وظیفه امداد نیست. در حال حاضر بیش از 100 هزار خانواده به خاطر اعتیاد سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند و اگر ترک اعتیاد سرپرست خانواده محرز شده باشد، به دلیل اینکه می‌تواند با کارکردن خانواده خود را تأمین کند از پوشش کمیته امداد خارج می‌شود.

فتاح همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص فروش ساختمان کمیته امداد واقع در سوهانک تصریح کرد: کمیته امداد در 11 نقطه تهران دفتر داشته و تجمیع آن در یک ساختمان به لحاظ اقتصادی فکر خوبی بوده است اما ما به افکار عمومی توجه کردیم که سئوال می‌کنند چرا کمیته امداد در چنین مکانی است و چرا پایین شهر نیست. ما می‌دانیم که فروش آن ساختمان و اسباب کشی بسیار کار دشواری است و در همین خرید و فروش نیز حرف و حدیث درست می‌شود اما می‌خواهیم به یک جای مردمی در پایین شهر برویم و می‌دانیم که در این اقدام پول بیشتری برایمان می‌ماند. اما در حال حاضر در مرحله تعیین قیمت کارشناسی برای فروش هستیم.

وی در خصوص تأسیس خیریه‌ها در دوره گذشته کمیته امداد گفت: اینکه خیریه‌ها اضافه شوند ایرادی به کمیته امداد وارد نمی‌شود ما آنها را مزاحم و رقیب خود نمی‌دانیم اما باید به عملکرد آنها نظارت شود. کمیته امداد باید برای خیریه‌ها کاری انجام دهد اما موضوع نظارت باید به ما تکلیف شود که نیاز به قانون دارد ضمن اینکه ما حاضریم بخشی از بار اقدامات مددجویی را به آنها بسپاریم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در پاسخ به سئوالی  مبنی بر علت فراخواندن کارمندان ایرانی کمیته امداد در دفاتر خارج از کشور و تعداد آنها گفت: کمیته امداد در بیش از 10 کشور دنیا شکل گرفته و قرار است که خدمات افراد فراخوانده شده به صورت الکترونیکی به آن نمایندگی‌ها ارائه شود ضمن اینکه تعداد این افراد زیاد نیست اما به کشور باز می‌گردد.

فتاح در پاسخ به سئوال دیگری در مورد کمک کمیته امداد به افغانستانی‌های مقیم ایران تصریح کرد: این افراد در کشور کار می‌کنند و درامد دارند کمیته امداد از این افراد در کشور کمک جمع‌آوری و صرف هزینه هموطنان آنها در افغانستان می‌کند.

وی درباره تعداد پشت نوبتی‌های کمیته امداد و اینکه سالیانه چه تعداد از خانواده‌ها از پوشش کمیته امداد خارج می‌شوند، گفت: باید مطلبی را توضیح بدهم، توجه کنید که عدد یارانه بیشتر است یا مستمری کمیته امداد. باید بگویم عدد مستمری بیشتر از مبلغ یارانه است اما مردم برای یارانه صف بستند آیا همه به آن احتیاج دارند. اگر همین الآن بگوییم که ورود به کمیته امداد نیز آزاد شده است مطمئن باشید که تعداد زیادی ثبت نام می‌کنند و این فرهنگ اشتباهی است که در میان ما جا افتاده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقشار آسیب پذیر تحت پوشش بهزیستی، خیریه‌ها وکمیته امداد هستند اما مستمری ما احتیاجات آنها را برطرف نمی‌کند به طور مثال ما در دیدار با مسئولان دانشگاه آزاد به آنها گوشزد کردیم که مددجوی ما نمی‌تواند شهریه‌های دانشگاه را پرداخت کند و لذا بنا شد که یا تخفیف قائل شوند و یا اینکه یک مددجو شهریه پرداخت نکند. متأسفانه مردم ما عادت کرده‌اند که هر مسئولی را می‌بینند به وی نامه بدهند و در آن احتیاجات مختلفی از سفر مکه و کربلا گرفته تا مسکن وجود دارد اما نمی‌توان از آنها استنباط فقر کرد.

ارسال نظرات