سد معیشتی شیران چشمه شال ساخته می‌شود

پس از سه سال وقفه و چشم انتظاری مردم روستای شال سد معیشتی شیران چشمه سال ساخته می‌شود.
کد خبر: ۸۵۳۳۹۴۷
|
۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از خلخال، سه سال گذشته خبر ساخت سد معیشتی شیران چشمه شال مردم را خوشحال کرد ولی بعد از گذشت مدتی همچنان این سد معیشتی روستایی که با هدف تامین آب کشاورزی زمین های پایاب سد در روستای شال در دل کوهستان پلنگا در دست ساخت بود متوقف شد.

اما بعد از سه سال وفقه با حضور بخشدار شاهرود ، رئیس جهاد کشاورز ی و پیگیری های نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس و حمایت جهاد کشاورزی استان اردبیل بالاخره اعتبار لازم برای ساخت این سد تامین و با 500میلیون تومان اعتبار ساخت این سد از دوباره کلنگ زنی شد.

استخر شیران چشمه شال با حجم مخزنی 250 هزار متر مکعب در صورت اتمام 150 هکتار از اراضی پایاب سد را آبیاری خواهد کرد.

به گفته مسئولین برای تکمیل این سد بیش از یک میلیارد تومان نیاز است که در سال های آينده به غیر از مبلغ کنونی برای ساخت نیاز اعتباری این سد معیشتی تامین خواهد شد و سیستم آبیاری در پایاب این سد سیستم تحت فشار خواهد بود.

جلیل جعفری بنه خلخال نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس در گفتگوی اختصاصی با وب سایت ازناو گفت: بیش از 20 طرح آبرسانی، ساخت سد معیشتی ، بهسازی کانال و جاده بین مزارع از پروژه های مهم جهاد کشاوری است که از محل اعتبارات 180- اعتبارات استانی - اعتبارات ملی تخصیص اعتبار داشته و پیگیری برای ساخت ادامه خواهد یافت.

جعفری گفت: سد ها ی معیشتی شیران چشمه ، سجن کلور، سد روستای بلیل، سد روستای گیوی زاویه، سد روستای گورانسراب و بفراجرد، سد روستای طولش ، سد پلنگا کلور ، سدهای روستایی نساز - درو و پمپاژ روستای لرد و برندق ، و سد ورگوان هشجین، مطالعه و اجرای کانال چنارلیق، بهسازی کانالهای آبیاری در سطح شهرستان ، احداث استخر سنجبد له ، بند انحرافی قشلاق دیز ، بند انحرافی چم چم کلور ، مطالعات آب و خاک شهرستان ، و جاده های بین مزارع از جمله پروژه هایی هستند که امسال در سال 1394 اعتبار برای ساخت و ادامه عملیات پروژه دارند.

وی از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلخال خواست تا با سرعت با نظارت کافی و روزانه پیگیر اجرای پروژه ها باشد.

جعفری گفت: ذخیره آب و استفاده از فصول کم آبی یکی از مهمترین وظایف جهاد در کنار کشاورزان است که باید با تامین آب کشاورزی از مهاجرت روستائیان جلوگیری و رشد کشاورزی در منطقه تقویت شود.

هادی ذبیحی رئیس جهاد کشاورزی خلخال گفت: کانال طهارم دشت- زکی دیرمانی-پیرسامان، ساجی خوجین ، خمس ، کهریز هشجین، گاودول و استخر زاویه سادات و تعمیر ساختمان ایستگاه تحقیقات کندرق خلخال نیز در برنامه اولویتی جهاد کشاورزی در سال 1394 است.

به گزارش خبرنگار ازناو ، سد شیران چشمه شال در ارتفاع 1975 متری از سطح دریا در بالا دست روستای شال و شهر کلور ساخته می شود که این منطقه با داشتن چشمه های آب شیرین و گوارا علاوه بر ساخت سد معیشتی قابلیت های گردشگری و توریستی نیز دارد.

ارسال نظرات