نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: با افزایش رقم صادرات چمدانی در گمرک بیله سوار زمینه اشتغال و توان اقتصادی منطقه افزایش می یابد.
کد خبر: ۸۵۳۳۹۵۲
|
۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل,بهروز پورسلیمان, نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل در جلسه کمیسیون تجارت خارجی در اردبیل گفت: ما در گمرک بیله‌سوار با مشکلات عدیده‌ای در تردد مسافران ترانزیت و عبور و مرور خودروها روبه‌رو هستیم در حالی که قرار است با حمایت استاندار اردبیل و پیگیری مسائل مختلف، بخشی از این نارسایی‌ها برطرف شود.

وی تجهیز گمرک بیله‌سوار به سیستم ایکس‌ری و گیت‌وی در جلوگیری از ورود کالاهای ممنوعه را یادآور شد و گفت: باید سیستم خط عبور قرمز و زرد نیز در گمرک بیله‌سوار راه‌اندازی شود.

پورسلیمان به تردد روزانه سه هزار نفر اتباع آذری از گمرک بیله‌سوار اشاره کرد و افزود: ما در تلاش هستیم تا بحث حق‌العمل کاری رسمی را در گمرک بیله‌سوار راه‌اندازی کنیم به طوری که دوره آموزشی آن قرار است در آذرماه برگزار شده و برای گمرک بیله‌سوار و اردبیل مجوز فعالیت این حق‌العمل‌کاری‌ها را دریافت کنیم تا برای اولین بار بتوانند فعالیت مثبتی انجام دهند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل، حل مشکل سیستم خوداظهاری تجار و بازرگانان و راه‌اندازی سامانه بیمه در این محدوده را یادآور شد و عنوان کرد: ما در بحث صادرات وضعیتمان نسبت به گمرک آستارا در صادرات کالا و خدمات و همچنین صادرات چمدانی نسبت به گمرک همجوار آستارا هم بسیار پایین است.

پورسلیمان با اشاره به محدودیت صادرات کالاها به ویژه سیمان، کشمش و خرما در گمرک بیله‌سوار، گفت: آمار صادرات چمدانی گمرک بیله‌سوار 12 هزار دلار است در حالی که این رقم در آستارا 25 هزار دلار است که اگر به معنای واقعی صادرات چمدانی افزایش یابد و از سهم سه کیلوی کالای همراه مسافر، این رقم به پنج تا 9 کیلوگرم افزایش یابد، می‌تواند زمینه اشتغال و توان اقتصادی منطقه را افزایش دهد.

وی به تفکر نامناسب مسئولان گمرک بیله‌سوار در تجمیع کالاهای همراه مسافر به بهانه قاچاق اشاره کرد و افزود: ما از مسئولان استانی و کشوری خواسته‌ایم تا ظرفیت صادرات چمدانی از گمرک بیله‌سوار تا 6 یا 9 کیلوگرم افزایش یابد که این امر به تقویت صادرات چمدانی منجر خواهد شد، چراکه در آستارا پنج و در جلفا این رقم هفت کیلوگرم است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: باید تلاش کنیم تا در استان اردبیل شرکت مدیریت صادرات، تاسیس و راه‌اندازی شود.

پورسلیمان در پایان سخنان خود گفت: قرار است سیستم جدید صادرات چمدانی از اواخر این هفته با راه‌اندازی خودروهای مناسب و در یک قالب مشخص تقویت یابد تا از رفتارهای سلیقه‌ای نیز در این حوزه جلوگیری شود.

ارسال نظرات