خبرهای داغ:
شاه امیریان
غلامرضا شایسته آزاده سرافراز دفاع مقدس:
غلامرضا شایسته آزاده دوران دفاع مقدس گفت: در سالهای ابتدایی اسارات بچه ها سهمیه صبحانه را برای افطار و غذای نهار خود که تنها سه الی چهار قاشق برنج بود برای سحر نگه میداشتند.
کد خبر: ۸۵۳۴۲۹۹
|
۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، به مناسبت ماه مبارک رمضان گفتگوی صمیمی با آزاده بسیجی غلامرضا شایسته، با بیش از 100 ماه سابقه اسارت در زندانهای عراق را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید.

معرفی : غلامرضا شایسته درحالیکه دانش آموز سال اول متوسطه بود در بحبوبه جنگ تحمیلی ندای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) را لبیک گفت و عازم جبهه های نبرد شد و در عملیات بیت المقدس ( آزادسازی خرمشهر ) در حالیکه به عنوان نیروی خط شکن دراین عملیات حضور داشت در مورخ 14/2/1361 در جاده اهواز ، خرمشهر به اسارات نیروهای عراقی در آمد و 100 ماه از دوران سخت اسارت را تحمل نموده و در نهایت در 30/6/1369به کشور بازگشت.

غلامرضا شایسته در گفتگویی ضمن  تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان گفت: دوران دفاع مقدس و علی الخصوص دوران اسارت سرتاسر خاطره دانست و تاکید کرد دوران اسارت نیز همراه با خاطرات تلخ و شیرین زیادی همراه بود.

  این آزاده دوران دفاع مقدس در ادامه افزود در لحظه اول بنده به همراه 14 نفر دیگر از رزمندگان که به اسارت نیروهای عراقی درآمدیم، نیروهای عراقی عکس حضرت امام خمینی(ره) را از کلیه اسرا گرفتند و در ادامه بدترین نوع شکنجه ها و آزار و اذیتها را نسبت به اسرا اعمال کردند.

وی در ادامه نقش مرحوم ابوترابی در اردوگاه را بسیار برجسته و تاثیرگذار دانست و افزود حجت الاسلام ابوترابی همواره با راهنمایی ها و ارشادهای حکیمانه خود اسرای ایرانی را هدایت میکرد و حضور این روحانی برجسته همواره برای ما و کلیه اسرا یک امتیاز ویژه و مهم محسوب می شد.

  غلامرضا شایسته در ادامه خاطر نشان کرد عراقی ها محدویت غذایی بسیار سختی را برای اسرای ایرانی برنامه ریزی میکردند و حتی در غیر از ماه مبارک رمضان بسیاری از اسرا روزه میگرفتند و همین روزه گرفتن ها و انجام برنامه های معنوی باعث شده بود بچه ها از نظر ایمان و اخلاص قوی شوند و شکنجه های نیروهای عراقی را تحمل کنند.

این جانباز جنگ تحمیلی تصریح کرد ماه مبارک رمضان در دوران اسارات همواره با یک حس و حال بسیار خوبی همراه بود و اسرا و روحانیون حاضر در اردوگاه و آسایشگاه، برای استفاده حداکثری از فیوضات این ماه   برنامه ریزی ویژه ای میکردند.

وی با اشاره به سختگیری بیشتر نیروهای عراقی در سالهای ابتدایی اسارت در ماه مبارک رمضان گفت: سربازها و نیروهای عراقی همراه با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان محدودیتها و سختگیری ها بیشتری نسبت به اسرا داشتند ولی با حضور حجت الاسلام ابوترابی و با حضور ایشان در اردوگاه وضعیت تغییر کرد و ما به خوبی شاهد تاثیرگذاری حضور حجت الاسلام ابوترابی برنیروهای عراقی بودیم و در سالهای پایانی اسارت با حضور مرحوم ابوترابی سختگیری هاعراقی ها کمتر شد.

  شایسته در ادامه با اشاره به انس و ارتباط قوی اسرای ایرانی با قرآن کریم در طول دوران اسارت تصریح کرد: درهر آسایشگاه تنها 2 الی 3 جلد قرآن کریم وجود داشت و این برای استفاده همه اسرا کافی نبود لذا برای در اختیار داشتن قرآن و قرائت آن، از اسرا نام نویسی صورت میگرفت و طبق برنامه زمان بندی شده و تنها برای چند دقیقه این قرآنها در اختیار بچه ها قرار میگرفت.

  این آزاده دوران دفاع مقدس شبهای قدر دوران اسارت را غیر قابل توصیف دانست و افزود برای درک بهتر شبهای قدرحاضر هستم حتی بار دیگر  به دوران اسارت بازگردم و شبهای بسیار معنوی و همراه با خلوص قدر دوران اسارت را تجربه کنم.

  وی در ادامه خاطر نشان کرد در شبهای قدر همه بچه ها اعمال شبهای قدر را به جا می آوردند و تنها با دو یا سهلیوان آب، غسل مستحبی شب قدر را  انجام میدادند و آنقدر فضای معنوی بر اردوگاه حاکم بود که این فضای معنوی شبهای قدر در اردوگاه، حتی سربازان و نیروهای عراقی راتحت تاثیر قرار داده بود و وقتی بچه ها را در حال راز و نیاز مشاهده میکردند هیچگونه برخوردی با اسرا نداشته ، در حالیکه در غیر شبهای قدر حتی کسی اجازه بیداربودن و قرآن خواندن هم نداشت.

 

غلامرضا شایسته با اشاره به برنامه افطاری و سحری اسرا گفت: در سالهای ابتدایی اسارات بچه ها سهمیه صبحانه را برای افطار و غذای نهار خود که تنها سه الی چهار قاشق برنج بود برای سحر نگه میداشتند ولی با حضور حجت الاسلام ابوترابی در اردوگاه و نقش برجسته ایشان، در سالهای بعد عراقی ها بر اساس افطار و سحر آب و غذا را در اختیار اسرا قرار میدادند.

  این آزاده دوران جنگ تحمیلی در ادامه افزود همواره اخبار ایران را از طریق رادیویی که مخفیانه و به دور از چشم نیروهای عراقی در اختیار داشتند دنبال میکردند و بدترین خبری که در دوران اسارت از ایران به اسرا رسید خبر ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) بود که همراه با این خبر روح ناامیدی و غم و اندوه بر کلیه آسایشگاهها و اردگاه حاکم شد.

  وی خاطر نشان کرد: همراه با ارتحال حضرت امام خمینی(ره) نیروهای عراقی نیز این خبر را از طریق بلندگوهای اردوگاه اعلام نمودند و مراسم ارتحال حضرت امام (ره) توسط اسرا در اردوگاه برگزارشد.

  وی در پایان خطاب به نسل نوجوان و جوان گفت: امروز نوجوانان و جوانان ما باید پشتیبان ولایت فقیه باشند وبه مرزبندی های سیاسی از قبیل چپ و راست توجهی نداشته باشند بلکه همواره پشتیبان ولایت فقیه بود و خود را قدردان خون مطهر شهدا بدانند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها