مصرف آب اردبیل از خط‌ قرمزگذشت/ انتقال آب تنها از قزول‌اوزن شدنی است

در این وانفسای بی‌آبی که یادمان رفته آب مایه حیات است هر روز آمارها نگران‎کننده‌تر می‌شود به طوری که عبور از خط قرمز مصرف آب حتی به مناطقی از کشور که روزگاری سرسبزی آن زبانزد عام و خاص بود هم رسیده است.
کد خبر: ۸۵۳۴۳۱۳
|
۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، گرچه بارها و از مدت‌ها قبل هشدار داده می شود که مصرف آب در کشور از خطوط قرمز گذشته و بیش از 80 درصد آب در دسترس ایران به مصرف می‌رسد اما باز هم گوش هیچ‌کس بدهکار این حرفها نیست؛ همه عادت داریم با آب شرب ماشین، حیاط و کوچه بشوییم و تا دلمان بخواهد با این نوع آب، تنی به آب بزنیم.

در این وانفسای بی آبی که یادمان رفته آب مایه حیات است هر روز آمارها نگران‌کننده‌تر از گذشته می‌شود به طوری که عبور از خط قرمز مصرف آب حتی به مناطقی از کشور که روزگاری ییلاقی بودند و سرسبزی آن زبانزد عام و خاص هم رسیده است.

داوود نجفیان مدیر عامل آب منطقه ای استان اردبیل در آخرین اظهاراتش درباره وضعیت منابع آبی این استان با اذعان به عبور مصرف آب استان اردبیل از خط قرمز تاکید کرد: قریب به ۸۵ درصد منابع آبی ما مصرف شده است این درحالی است که برای جبران این مصرف نادرست 20سالی زمان لازم است.

به گفته این مسئول، دشت اردبیل ۶۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب دارد و علاوه بر این ۱۴میلیون متر مکعب اضافه برداشت موجب شده تا سطح ایست آبی ۲۸ سانتی متر کاهش یابد این در حالیست که کشاورزی سنتی با 42 درصد راندمان مصرف آب همچنان در استان اردبیل انجام می شود.

نجفیان، ۹۳ درصد مصرف منابع آب استان اردبیل را مربوط به بخش کشاورزی می داند و معتقد است: مهمترین راه چاره برون رفت از هدر رفت آب این استان کشاورزی مدرن و البته کنار گذاشتن کشت محصولات آب بر است.

بر اساس اعلام مدیر عامل آب منطقه ای استان اردبیل سال گذشته برای تولید سیب‌زمینی 150 تا 200 میلیون متر مکعب آب مصرف شده بود در حالی که با این همه مصرف آب در این بی آبی چندین هزار تن سیب زمینی ها روی دست کشاورزان اردبیلی ماند.

به گفته نجفیان برای احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیر زمینی اردبیل باید ۶۱ میلیون متر مکعب در عرض ۲۰ سال کاهش برداشت داشته باشیم که برای اجرای این کار ۶۶۰ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

انتقال آب قزول اوزن به چهار شهرستان اردبیل، نیر، نمین، سرعین از جمله طرح های دیگر در دست اجرا برای تامین منابع آبی جدید در استان اردبیل است که براساس اعلام مدیر عامل آب منطقه ای استان اردبیل این امرشدنی و تنها راه انتقال آب به این چهار شهرستان است؛ گفته می‌شود برای این پروژه چهار هزار میلیارد ریال اعتبار به تصویب رسیده که با طی روال اداری تا شهریور ماه با اخذ مصوبه از وزارت نیرو برای انتخاب سرمایه گذار فراخوان منتشر می شود.

با تمام این اظهارنظرها به نظر می رسد تا الگوی درست مصرف آب در بین مردم نهادینه نشود و برنامه جامع و البته درست و کارشناسی شده برای آبرسانی ها نداشته باشیم، نمی توان انتظار داشت که وضعیت کم آبی در استان اردبیل حتی با وجود بارش های خوب هم رو بهبودی برود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار