خبرهای داغ:
یک شاعر کودک و نوجوان، گفت: وضعیت فعلی ادبیات به گونه‌ای است که تعداد کتب‌ نامناسب برای مخاطبان کودک خیلی زیادتر هستند و چون مخاطب کودک خیلی متوجه کیفیت اشعار نمی‌شود، لذا تهیه کتاب‌های بی‌کیفیت و نازل موجب نگرانی‌ او نمی‌شود.
کد خبر: ۸۵۳۴۵۲۰
|
۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیداحمد میرزاده شاعر کودک و نوجوان با بیان اینکه مسئله مهمی که در ادبیات کودک وجود دارد عدم هماهمنگی بین تعداد آثار و تعداد کودکان است، افزود: تناسبی بین عرضه و تقاضا در این حوزه وجود ندارد.

وی ادامه داد: شاید تعداد نویسندگان حرفه‌ای این حوزه به 200 نفر برسد و این در حالی است که جامعه مخاطبان کودک ما آثار نابی دریافت نمی‌کند و در این حوزه با کمبود آثار باکیفیت روبه‌رو هستیم.

به گفته این شاعر کودک و نوجوان، این معضل باعث شده تا بازار کتاب کودک و نوجوان کشور با تولیدات و محصولاتی با سطح کیفیت پایین اشباع شود.

میرزاده خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت فعلی ادبیات و نشر ما به گونه‌ای است که تعداد کتاب‌های نامناسب به نسبت کتاب‌های مناسب برای مخاطبان کودک خیلی بیشتر هستند و چون مخاطب کودک چندان متوجه کیفیت اشعار نمی‌شود، لذا تهیه کتاب‌های بی‌کیفیت و نازل موجب نگرانی‌ او نمی‌گردد. این مسئله برای کسانی که در امر تولید آثار دستی دارند قابل درک است، نه خود کودکان و حتی والدینشان.

وی افزود: در این میان حتی امور تربیتی مدارس هم آن‌گونه که باید با کودکان و روحیات آن‌ها آشنایی ندارند. در این شرایط باید فرایندی برای معرفی آثار خوب و ناب ادبیاتی در این زمینه فراهم شود. ما باید با معرفی آثار باکیفیت در حوزه ادبیات کودک و با فراهم کردن روش‌هایی برای توسعه این ادبیات باعث بهبود وضعیت موجود شویم.

میرزاده تاکید کرد: جامعه باید بیش از پیش با ادبیات ناب کودک آشنا شود و تا زمانی که این اتفاق نیفتد پیشرفت در این حوزه بسیار دشوار و کند صورت می‌گیرد.

این شاعر کودک در پایان گفت: اگرچه رشته ادبیات کودک در دانشگاه‌ها دایر شده است اما ما باید به وسیله تربیت نویسنده‌های خوب سعی در تولید مجموعه‌های بهتر داشته باشیم و تناسب بین عرضه و تقاضا را ایجاد کنیم.

سیداحمد میرزاده، شاعر کودک و نوجوان، اهل مشهد مقدس است که دو مجموعه شعرش را با عنوان‌های «گربه چرا عقب رفت» و «چه مهمان عزیزی» برای چاپ به دفتر ادبیات کودک و نوجوان انتشارات سوره مهر سپرده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها