۲۶ قرآن و اثر هنری قرآنی نفیس؛ از دیدنی‌ترین هدایایی که از سوی شخصیت‌های داخلی و خارجی به رهبر انقلاب، به ایشان اهدا شده است، روزانه توجه خیل عظیمی از بازدیدکنندگان را در گنجینه موزه آستان قدس به خود جلب کرده است.
کد خبر: ۸۵۳۴۶۳۱
|
۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی سوزن‌چی، رئیس موزه‌های سازمان قدس رضوی با اشاره به قرآن‌های اهدایی مقام معظم رهبری به گنجینه این موزه گفت: 352 شیء از نفیس‌ترین اشیائی که از سوی شخصیت‌های داخلی و خارجی و همچنین ارادتمندان به رهبر انقلاب به ایشان اهدا شده و معظم‌له نیز طی چندین دوره به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند، در این گنجینه در معرض نمایش عموم قرار دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به فضای نمایشی، تنها بخشی از آثار اهدایی ایشان به نمایش گذاشته شده که به صورت دوره‌ای با آثار دیگر جایگزین می‌شوند، ادامه داد: از میان 352 شیء در حال نمایش، 26 اثر را قرآن کریم و آثار هنری قرآنی شامل می‌شود. تابلوی قرآن کریم اهدایی دکتر بحرالعلوم از عراق؛ از خاندان علامه بحرالعلوم، که در آن قرآن به صورت کامل بر روی 85 قطعه دُرّ نجف، حکاکی شده است از زیباترین آثار قرآنی این مجموعه است. در این اثر، دُرها به صورت 17 گل  با پنج گلبرگ، بر روی زمینه چوب مزین به نقوش خطائی و معرق کلاژ نصب شده‌اند و تابلویی چشم‌نواز از قرآن را تشکیل داده‌اند.

سوزن‌چی همچنین از قرآنی بر روی صفحاتی از جنس سنگ یاد کرد و افزود: این قرآن اثر هلال‌الدین تیرقوار است که به خط ثلث بر روی سنگ‌هایی با ابعاد 23×30 سانتی‌متر کتابت شده و دارای جلد چرمی زیبایی است که توسط هیأت چینی به مقام معظم رهبری هدیه شده است.

وی «قرآن کریم در یک نگاه» را عنوان یکی دیگر از آثار قرآنی این گنیجنه خواند و ادامه داد: در این اثر، قرآن کریم بر روی یک برگ پارچه به ابعاد 190×125سانتی‌متر در 274 سطر به خط نستعلیق، توسط سید نجم‌الدین علامه؛ از هموطنان هنرمند، در مدت یک‌سال، کتابت و آماده‌سازی شده است که از ویژگی‌های آن، کتابت قرآن بدون اعراب و نقطه‌گذاری است.

سوزن چی همچنین از کوچکترین قرآن کامل این مجموعه نام برد و گفت: در این اثر با استفاده از فناوری نانو و به دست متخصصان داخلی، متن کامل قرآن روی تراشه سیلیکونی با ابعاد10×18 میلی‌متر کتابت شده است. قرآن چاپی مذهب به همراه صندوق چوبی فلزکوبی شده مزین به نقوش خطائی؛ اهدایی از کشور پاکستان، لوح مسی مشبک سوره فاتحه الکتاب به خط سیاه مشق، حلزون مزین به کتابت آیت‌الکرسی، سنگ نتراشیده مزین به سوره مبارکه بقره درون قاب خاتم، صندوق (جعبه قرآن) میناکاری شده از جنس نقره اهدایی نخست‌وزیر پاکستان، بخشی دیگر از آثار قرآنی این گنجینه است.

وی، همچنین "احمد جبرئیل؛ دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین"، "رئیس جمهور اسبق هند"، "عبدالله گل؛ رئیس جمهور سابق ترکیه"، "عبدالله دوم؛ پادشاه اردن" را از دیگر شخصیت‌هایی نام برد که آثار قرآنی اهدایی آنها به مقام معظم رهبری هم‌اکنون در این گنجینه در حال نمایش است.

گنجینه هدایای مقام معظم رهبری، واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، شامل آثار هنری همچون تابلوهای خط و تذهیب، نقاشی، تابلو فرش، تراش روی شیشه، معرق چوب و صدف، سوزن‌دوزی، قلم‌زنی روی مس، انواع ظروف، ماکت‌، مدال‏ و سکه می‏ باشد که توسط سران سایر کشورها، شخصیت‏‌های برجسته داخلی و خارجی، هنرمندان و ارادتمندان به رهبر انقلاب به ایشان اهدا شده است و معظم‌له نیز آنها را در فاصله سال‏‌های 1373 تا 1393 به آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند که در حال حاضر بخشی از آنها در معرض نمایش است.

ارسال نظرات