مزایده خانه ثبت ملی‌شده بوشهری‌ها نتیجه تعلل ۴۰۰ روزه شورای شهر

خانه بوشهری‌ها که توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است در حال حاضر به مزایده گذاشته شده که مبلغ اولیه ان ۱۵ میلیارد تومان است.
کد خبر: ۸۵۳۴۶۳۸
|
۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، 16 اردیبهشت 93 ؛ یعنی 400 روز پیش بود که در شصت و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک خانه میراثی موسوم به بوشهری‌ها در خیابان لاله‌زار واقع در محدوده منطقه 12 شهرداری و نام‌گذاری آن به نام خانه خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفت و با رأی 17 نفر از اعضای شورا به تصویب رسید.

حدود 6 ماه بعد یعنی ششم مهرماه 93، رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران  در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت خانه بوشهری‌ها اظهار می‌دارد: طبق طرح شورای شهر باید این خانه تاریخی توسط شهرداری تهران خریداری شود اما در حال حاضر این خانه در دست بنیاد تعاون ناجاست که قسمتی از آن نیز تخریب شده لذا در این زمینه نامه‌نگاری کردیم تا به کمک متولی‌شدن این خانه توسط شهرداری از تخریب بخش باقیمانده آن جلوگیری کنیم.

وی می‌گوید: هزینه خرید این خانه تاریخی 18 میلیارد تومان است که برای روزآمدکردن آن هم هزینه 3 میلیارد تومانی لازم است از طرفی شهرداری تهران اعلام کرده است که حساب و کتاب ما برای خرید و تملک این خانه تاریخی نمی‌خواند در حالی که شورای شهر، شهرداری را ملزم به این کار کرده است.

این تعلل ظاهراً ادامه دارد و در حالی که این خانه به ثبت ملی رسیده است -خانه‌ای که پدر معنوی خلیج فارس به خاطر نامش محسوب می‌شود- هم‌اکنون به مزایده گذاشته شده است و باید مسئولان شورای شهر و شهرداری تهران در این زمینه پاسخگو باشند.

مالکیت این بنا هم اکنون در دست بنیاد تعاون ناجا و یکی از شرکت‌های تابعه آن به نام «شرکت عمران و مسکن سازه پایدار قرن» قرار دارد که این شرکت اخیراً 21 ملک را در سراسر کشور به مزایده گذاشته است که در ردیف 10 آن نام خانه بوشهری به چشم می‌خورد.

در آگهی این مزایده قید شده است که تعدادی از اراضی مسکونی و تجاری به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش می‌رسد. در تماس تلفنی با شماره‌های قرارداده شده در این آگهی، کارشناسان شرکت عمران و مسکن سازه پایدار قرن اعلام می‌کنند که به دلیل عجله در فروش این املاک تنها به صورت نقدی اراضی خود را به فروش می‌رسانند و قیمت پایه این ملک 15 میلیارد تومان اعلام می‌شود؛ همچنینی در صورت خرید به صورت اقساط می‌توانند به مدیرعامل شرکت سازه پایدار پردیس کوه پایه نامه‌نگاری کرده تا در صورت موافقت، به صورت قسطی ملک مورد نظر را خریداری کنند.

حال باید منتظر بود و دید که دید آیا شورای شهر تهران این مصوبه را دوباره به جریان می‌‌اندازد؛ مصوبه‌ای که قرار بود طبق آن شهرداری تهران این خانه زیبای تاریخی را بخرد؛ آیا میراث فرهنگی همانند خانه «هرمز پیرنیا» نسبت به مزایده این بنا واکنش نشان می‌دهد تا از خرید آن توسط دلالان جلوگیری شود؟

 لازم به ذکر است که پرونده ثبتی خانه بوشهری‌ها مهرماه 91 با حضور احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، اسدالله محمدپور، ریس دفتر حوزه ریاست معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی کشور و رییس موزه ملی ایران، آتوسا مومنی مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محمدحسین فراهانی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران و احمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) در شهر موزه عودلاجان رونمایی شد که مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در هنگام رونمایی از پرونده ثبتی این خانه تاریخی متذکر شده بود که این پرونده هر چهار معیار شئون ملی را دارد و به همین دلیل، در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

ارسال نظرات