سازمان سرمایه‌گذاری همواره جزئیات سرمایه‌گذاری خارجی انجام‌گرفته در کشور را روی سایتش اعلام می‌کرد، اما از پایان سال ۹۱ تاکنون تنها اعلام به افشای جزئیات یک پروژه کرده است که البته در ستون میزان سرمایه‌گذاری هم عددی دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۸۵۳۴۷۳۸
|
۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، در یک سال اخیر و بعد از رفتن بهروز علیشیری از سازمان سرمایه گذاری خارجی، جلسات هیات جذب سرمایه، تنها سه بار برگزار شده که محتوای دو جلسه از آنها هم رسانه ای نشده است! طبق قانون بعد از مطرح شدن پروژه های سرمایه گذاری و حضور سرمایه گذار خارجی برای این پروژه ها، هیات جذب باید حداقل تا مدت 20 تا 30 روز تشکیل جلسه داده و در خصوص میزان سرمایه گذاری بررسی های لازم را انجام دهد.

با انتشار گزارش جدید سازمان کنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد) و حواشی پیرامون آن مبنی بر کاهش 31 درصدی سرمایه گذاری خارجی نسبت به سال گذشته، عملکرد سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی در دولت یازدهم در کانون توجهات قرار گرفته است.

این سازمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید علی رغم تغییراتی که در سازمانهای زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی رخ داد، با تغییری رو به رو نشد، اما به نظر می رسد که حرکت چراغ خاموش خود راآغاز کرد.

وضعیت سازمان سرمایه گذاری در هنگام آغاز به کار دولت تدبیر

بهروز علیشیری سکاندار این سازمان که از دولتهای نهم و دهم هم ریاست این سازمان را برعهده داشت، 11 ماه بیشتر با دولت تدبیر و امید همکاری نکرد و البته به نظر می رسید که دولتمردان از ابتدا درصدد کنار گذاشتن وی بودند، اما گزینه مناسبی را برای این سمت پیدا نمی کردند.

در نهایت با پایان یافتن ماموریت محمد خزائی به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در اسفند ماه، به نظر می رسید که دولت و علی طیب نیا وزیر اقتصاد شخص مورد نظر خود را برای ریاست این سازمان شناختند.

21 تیرماه سال گذشته خزائی با حکم طیب نیا، جانشین علیشیری در سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی شد تا این سازمان وارد دوران جدیدی شود.

حضور این دیپلمات کهنه کار در سازمانی که متولی اصلی کسب سرمایه خارجی برای کشور است، این سازمان را وارد دوره جدیدی کرد. دوره ای که با توجه سکوت حاکم بر آن، باید آن را دوره سکوت سازمان سرمایه گذاری خارجی دانست.

سازمان کنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد (آنکتاد) به عنوان اصلی ترین مرجع اعلام میزان سرمایه گذاری خارجی در کشورهای عضو، اصولا در تیرماه گزارشی از وضعیت جذب سرمایه خارجی اعضایش ارائه می دهد.

همواره در یک دهه گذشته زمان انتشار این گزارش اوج کار سازمان سرمایه گذاری برای ارائه گزارش و تبیین اعداد و ارقام مندرج در این گزارش و رو در رو شدن با رسانه هاست. بهروز علیشیری رئیس سابق که هفت سال ریاست این سازمان را بر عهده داشت، همواره، هم زمان با انتشار این گزارش در نشست خبری با حضور مسئولان عالی رتبه دستگاههای اجرایی و رسانه های داخلی و خارجی به طور شفاف جزئیات سرمایه گذاری خارجی در کشور را تشریح می کرد.

وی همچنین در این مراسم به استان های برتری که موفق به جذب سرمایه بیشتری می شدند، و همچنین سفرایی که در جذب سرمایه برای کشور موثر بوده اند جوایزی را اهدا می کرد.

اما در یک سال اخیر که محمد خزائی ریاست این سازمان را بر عهده گرفته این سازمان در سکوت کامل خبری به سر می برد.

خزایی که حدود هشت سال پیش هم ریاست این سازمان را بر عهده داشت، نشان داده سازمان سرمایه گذاری را به شکلی اداره می کند، که خبری از جزئیات سرمایه گذاری انجام گرفته در کشور در اختیار کسی قرار نگیرد. به همین دلیل با گذشت چند روز از انتشار رقم کلی سرمایه گذاری خارجی، هنوز از جزئیات این کاهش خبری نیست و همچنان از جزئیات آن به عنوان یک راز سر به مهر در محافل اقتصادی یاد می شود. حتی نکته جالب اینجاست که از سال 92 ، دولت خبری از جزئیات قراردادهای فاینانس هم در رسانه ها مخابره نکرده است.

فقط 3 جلسه برای جذب سرمایه خارجی!

اما یکی از ابهاماتی که بهتراست مسئولان سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی به آن پاسخ دهند عدم برگزاری جلسات هیات جذب سرمایه در دوران مدیریت خزائی است.

در یک سال اخیر و بعد از رفتن بهروز علیشیری از سازمان سرمایه گذاری خارجی، جلسات هیات جذب سرمایه، تنها سه بار برگزار شده که محتوای دو جلسه از آنها هم رسانه ای نشده است!

طبق قانون بعد از مطرح شدن پروژه های سرمایه گذاری و حضور سرمایه گذار خارجی برای این پروژه ها، هیات جذب باید حداقل تا مدت 20 تا 30 روز تشکیل جلسه داده و در خصوص میزان سرمایه گذاری بررسی های لازم را انجام دهد.

برگزاری تنها سه جلسه که از محتوای دو جلسه آن کسی خبر ندارد، نشان می دهد که دولت علی رغم شعارهایش، در یک سال اخیر پروژه های زیادی را برای جذب سرمایه خارجی مهیا نکرده است.

آخرین جلسه هیات سرمایه گذاری که اتفاقا محتوای آن هم رسانه ای شد، جلسه ای بود که به دلیل پروژه بزرگراهی شمالغرب کشور با مشارکت یک شرکت ترکیه ای در تاریخ سی و یکم خرداد ماه تشکیل شد. میزان سرمایه گذاری در این پروژه بزرگراهی که تبریز – مرند – بازرگان نام دارد، یک میلیارد و دویست و چهل و نه میلون دلار بوده است. البته تصویب این پروژه به طرز عجیبی به عنوان جذب سرمایه در رسانه های حامی دولت به حساب آمد و در نهایت اعلام شد که تنها درفصل بهار 3 میلیارد دلار سرمایه جذب کشور شده است.

همچنین سازمان سازمان سرمایه گذاری همواره جزئیات سرمایه گذاری خارجی انجام گرفته در کشور را روی سایتش اعلام می کرد، اما از پایان سال 91 تاکنون تنها اعلام به افشای جزئیات یک پروژه کرده است، که البته در ستون میزان سرمایه گذاری هم عددی دیده نمی شود!

تصویر زیر جدول موافقتنامه های سرمایه گذاری لازم الاجرا میان ایران و کشورهای دیگر است، که به خوبی درستی مطالب بالا را اثبات می کند.

 

اما با وجود تحولاتی که سازمان سرمایه گذاری در 23 ماه اخیر گذرانده است، به نظر می رسد که برنامه اصلی آنها سکوت خبری و عدم افشای جزئیات سرمایه گذاری خارجی در کشور است، که بنا به خواست مدیران عالی رتبه قوه مجریه اتفاق افتاده است. دولتمردان تدبیر و تاکنون واکنشی نسبت به کاهش جذب سرمایه خارجی و عملکرد ضعیف مسئولان این سازمان از جمله محمد خزاعی رئیس سازمان اعلام نکرده اند. باید دید این سکوت آماری دولتمردان چه زمانی می شکند.

ارسال نظرات