در گفتگوی کارشناسان با بسیج مطرح شد
کد خبر: ۸۵۳۴۸۳۴
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹

خبرگزاری بسیج-گروه سیاسی: بدون شک یکی از پرکارترین و در عین حال زیر فشار ترین دستگاه های کشور را باید قوه قضائیه عنوان کرد. حجم بالای پرونده های ورودی قضایی از یک سو، کمبود بودجه و نیرو از سوی دیگر و از همه مهمتر ظرافت های اجرای عدالت باعث شده است تا در سال های اخیر برخی انتقادات جدی به عملکرد این قوه وارد گردد.

با این حال در نقد دستگاه قضائیه هم باید انصاف را رعایت کرد و توجه داشت بخش عمده ای از تاخیر ها در رسیدگی به پرونده های قضایی به دلیل بالابودن ورودی به این دستگاه و همچنین مدت دار بودن رویه های قضایی است که تقریبا هیچ راه حلی برای آنها وجود ندارد.

اما در کنار این نقاط ضعف دستگاه قضایی در یکی دو سال اخیر برخی نمرات درخشان نیز کسب کرده است که بیشتر در موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی و ایستادن دربرابر دانه درشت ها ارزیابی می گردد.

خوشبختانه بر خلاف برخی پیش بینی جریان های رسانه ای معاند دستگاه قضائی توانست نمره مطلوب در برخورد با مفاسد اقتصادی کلان ، فساد برخی کارگزارن دولتی و همچنین قانون شکنی های آقازاده ها داشته باشد. دستگیری چندین مسئول بلند پایه دولتی ، چندین سرمایه دار میلیاردی و از همه مهمتر محاکمه فرزند یکی از مسئولان ارشد نظام و صدور قرار مجرمیت برای این فرد باعث شد تا این احساس جمعی در کشور پدید بیاید که «عدالت برای همه» از سوی قوه قضائیه رعایت می شود و اگرچه برخی کاستی ها هست اما در دیگر حوزه ها رای قاطع و ایستادگی صریح هم وجود دارد.

چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدار با دست اندرکاران دستگاه قضا نکات مهمی را اشاره کردند که یکی از آنها موضوع حفظ اقتدار و استقلال قوه قضائیه بود. معظم له در این دیدار با تجلیل از شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی و شهید قدوسی دو شهید والا مقام دستگاه قضا، «استقلال و تأثیرناپذیری» دستگاه قضا را بسیار مهم خواندند و تأکید کردند: باید در برابر عوامل مخدوش‌کننده‌ی استقلال قضا از جمله تهدید، تطمیع، رودربایستی و فشارِ جو عمومی ایستاد و بر رفتار و روش صحیح قضا تکیه کرد. ایشان «اقتدار» را از عوامل استقلال دستگاه قضائی برشمردند و افزودند: اقتدارطلبی قوه‌ی قضائیه، قدرت‌طلبی متعارف سیاسی و جناحی نیست بلکه به معنای قاطعیت و ایستادگی بر سر حرف حق است.«قانون‌گرایی و سلامت کامل» دستگاه قضائی دو عامل دیگری بودند که رهبر انقلاب آنها را در تحقق استقلال قوه‌ی قضائیه، مؤثر و مهم خواندند.

در همین زمینه خبرگزاری بسیج با تنی چند از چهره های سیاسی مصاحبه هایی آماده کرده است که در ذیل از مد نظرتان خواهد گذشت.

دستگاه قضا مطالبه ملی برای برخورد با دانه درشت ها را ابتر نگذارد

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد نوروزی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) در گفتگو با خبرنگار بسیج در خصوص بیانات مقام معظم رهبری درباره استقلال دستگاه قضا گفت: استقلال قضات و دستگاه قضایی هم پایه دینی دارد و هم اینکه بر اساس مبانی حقوقی تفکیک قوا این مهم باید تحقق پیدا کند

وی با اشاره به اینکه به لحاظ رویکرد به نظر می رسد قوه قضائیه مسقلانه اقدام می کند و نمونه آن برخورد با آقازاده و برخی رجال دولتی است ادامه داد: اما توقع و انتظار از دستگاه قضایی بیش از اینهاست.

نوروزی با اشاره به اینکه مطالبه اصلی مردم از قوه قضائیه اجرای عدالت برای همه به طور یکسان است خاطرنشان کرد: مساله برخورد با فساد دانه درشت ها یک مطالبه ملی است که نباید ابتر بماند.

بخش عمده ای از بروز مفاسد اقتصادی به دلیل خلأ های قانونی است

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص بیانات مقام معظم رهبری درباره استقلال دستگاه قضا گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب اشاره کرده عملکرد مطلوب دستگاه قضا منوط به استقلال این دستگاه است و آنطور که مشخص است بنای قوه قضائیه هم حفظ استقلال و اقتدار خود است.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که پشتوانه مالی بالایی دارند و به نوعی به مراکز ثروت و قدرت وابسته هستند در پی تاثیر گذاری بر تصمیمات و نظرات قضات می باشند افزود: برخی از افراد هم که موقعیت اجتماعی خاصی دارند می توانند فشارهایی را بری قوه قضائیه وارد کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین به ضرورت پیشگیری از جرم تاکید کرد و گفت: بخش عمده ای از مفاسد اقتصادی مربوط به خلاءهای قانونی است و لذا در راستای پیشگیری از جرم می بایست این خلاء های قانونی را پر کنیم.

غروی بخش دیگری از فرایند پیشگیری از جرم را در بهبود وضعیت اقتصادی جامعه دانست و گفت: بخش عمده ای از بزهکارهای مربوط به چالش های اقتصادی و اجتماعی است و لذا اگر دولت بتواند مساله اشتغال و ازدواج جوانان را حل و فصل کند بخش عمده ای از پرونده های قضایی اساسا وارد قوه قضائیه نمی شود.

برخورد با آقازاده ها و تقویت احساس برابری اجتماعی

حجت الاسلام و المسلمین روح الله شریعتیعضو هیدت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیدر گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره استقلال دستگاه قضا گفت: موضوع استقلال قوه قضائیه یک بنیاد کاملا دینی دارد و ما در سیره نبوی و ائمه هدی نیز به کرات مشاهده می کنیم که آنها حتی در مواقعی که خود در مظان اتهام بوده اند از استقلال قاضی دفاع کرده اند.

وی با اشاره به اینکه اصلی ترین کارکرد قوه قضائیه اجرای عدالت در جامعه است افزود: در این میان باید دقت نظر داشته باشیم که بین اجرای عدالت و احساس مردم از اجرای عدالت تفاوت وجود دارد و لذا قوه قضائیه باید نیم نگاهی به تاثیر اقداماتش بر فضای روانی جامعه داشته باشد و سعی کند تا احساس اجرای عدالت در میان مردم را هم تقویت کند.

شریعتی با تاکید بر اینکه برخورد با آقازاده ها گامی مهم در خصوص ارتقای احساس اجرای عدالت در جامعه و شکستن این فرضیه بود که قضات بین مردم عادی و وابستگان به قدرت فرق می گذارند افزود: به نظر می رسد سایر دستگاه ها و نهادها نیز برای ارتقای وضعیت دستگاه قضایی باید وارد میدان شوند چرا که اجرای دقیق عدالت در جامعه نیازمند یک همکاری و همیاری عمده دارد.

گام های بزرگ دستگاه قضا در جهت اجرای عدالت

حجت الاسلام و المسلمین جعفر رحمانی با اشاره به اینکه اگرچه دستگاه قضائیه دچار برخی ضعف هاست اما انصافا در سالهای اخیر گام های بزرگی برای در راستای تامین امنیت اجتماعی مردم و مبارزه با مفاسد اقتصادی رقم خورده است.

حجت الاسلام و المسلمین جعفر رحمانی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج درخصوص بیانات مقام معظم رهبری درباره استقلال قوه قضائیه گفت: عوامل دشمن و افرادی که به دنبال ضربه به انقلاب هستند سعی در ایجاد سیاه نمایی و دلسردی درخصوص کارکردهای دستگاه های نظام جمهوری اسلامی ایران دارند.

وی با اشاره به اینکه اگرچه دستگاه قضائیه دچار برخی ضعف هاست اما انصافا در سالهای اخیر گام های بزرگی برای در راستای تامین امنیت اجتماعی مردم و مبارزه با مفاسد اقتصادی رقم خورده است.

رحمانی با بیان اینکه باید اطلاع رسانی دقیق و درستی از اقدامات دستگاه قضا برای مردم ارایه شود افزود: البته خود مردم نیز به طور تدریجی باید در هنگام مواجهه با مباحث قضایی این بهبود در کیفیت وعملکرد را احساس کنند.

کارنامه قابل دفاع دستگاه قضا در برخورد با دانه درشت ها

محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در خصوص بیانات مقام معظم رهبری درباره استقلال قوه قضائیه گفت: فرمایش رهبری دقیقا مبتنی بر این واقعیت انکار ناپذیر است که اگر دستگاه قضا بخواهد به وظیفه اصلی خود یعنی اجرای عدالت عمل کند باید از اقتدار برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه البته اقتدار به این معنا نیست که دستگاه قضائیه سمت و سوی سیاسی داشته باشد افزود: در حقیقت این اقتدار زمانی متبلور خواهد شد که قوقه قضائیه بدون هیچ جهت گیری جناحی قضاوت کند و تنها خط قرمز قانون باشد.

اسفنانی با تاکید بر اینکه در سالهای خیر رسیدگی به فساد مالی پرونده های کلان و رسیدگی به برخی افراد منتسب به مقامات هستند این ذهنیت را ایجاد کرده بود که احتمال دارد به دلیل وابستگی برخی از این مجرمین به صاحبان قدرت دستگاه قضائیه دچار تزلزل شود افزود: اما خوشبختانه با درایت رئیس دستگاه قضا قوه قضائیه کارنامه قابل دفاعی را در این زمینه ارایه کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات