رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: باید برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ضرب‌الاجل تعیین شود‌.
کد خبر: ۸۵۳۵۰۲۰
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، حسین دهدشتی رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان بیان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به گذشت 8 سال از تصویب این قانون در مجلس زمان آن رسیده که ضرب‌الاجلی برای اجرای این قانون تعیین شود. 

دهدشتی ضمن تبریک به جامعه‌ی پرستاری بر حضور و مشارکت مقتدرانه آنها در چهارمین دوره انتخابات نظام پرستاری گفت: بصیرت و بلوغ حرفه‌ای علی رغم شرایط خاص این دوره از انتخابات و همزمانی آن با ماه مبارک رمضان برگ زرین دیگری بر افتخارات خود افزودند و همزمان با یکصدمین سالگرد پرستاری آکادمیک در ایران با حضور قابل قبول در این انتخابات بار دیگر اقتدار و یکپارچگی خود را به نمایش گذاشتند. 

وی در ادامه با انتقاد از عدم تعیین تکلیف قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به رغم قول مساعد مسئولان وزارت بهداشت نسبت به پیگیری این موضوع در دو ماه گذشته اظهار داشت: بر اساس قول‌های داده شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت مقرر شده بود تا پاسخ روشنی نسبت به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به مجلس ارائه شود اما به رغم گذشت مهلت تعیین شده هنوز پاسخی شفاف و روشن در این خصوص به مجلس ارائه نشده است. 

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان ادامه داد: متاسفانه به رغم گذشت بیش از 8 سال از عمر تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس و لازم الاجرا بودن این قانون همانند سایر قوانین مصوب هنوز اتفاقی در راستای اجرای این قانون نیافتاده است. 

وی یادآور شد: در پی تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری قرار شد خدمات مختلف در حوزه پرستاری به صورت مجزا ارزشگذاری شود تا بدین واسطه پرستاران ضمن ارائه خدمات با کیفیت و مناسب‌تر به رغم پیگیری‌های مستمر سازمان نظام پرستاری هنوز مسئولان وزارت بهداشت طی چند سال گذشته توجهی نسبت به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نداشته‌اند و هر بار به بهانه‌های مختلف بویژه کمبود اعتبار از زیر مسئولیت اجرای این مصوبه‌ی قانون شانه خالی کرده‌اند. 

دهدشتی گفت: اگر واقعا مشکل وزارت بهداشت نبود بودجه است چرا تا به امروز اقدامی در جهت برآورد بودجه‌ مورد نیاز و ارائه پیشنهاد بررسی آن به مجلس نشده است. 

وی اضافه کرد: چگونه است که در برابر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که مصوبه‌ای قانونی است با بهانه‌ی کمبود اعتبار و بودجه مقاومت می‌شود اما طی ماههای گذشته شاهد بودیم که در پی طرح و تصمیمی در وزارت بهداشت به راحتی بودجه‌ای کلان برای افزایش تعرفه‌های پزشکی اختصاص می‌یابد و این موضوع قالب اجرایی به خود می‌گیرد در حالیکه مصوبه‌ای قانونی از مجلس ندارد. 

وی افزود: مجلس خواستار پاسخگویی شفاف مسئولان وزارت بهداشت در این خصوص است لذا از همکاران خود در مجلس تقاضا دارم ضمن توجه و احترام به اجرای قوانین مصوب مجلس اجازه ندهند بیش از این به حق و حقوق قانونی پرستاران بی‌اعتنایی شود. 

وی تصریح کرد: البته مجلس همچنان منتظر توجه مسئولان وزارت بهداشت به وعده خود مبنی بر تعیین تکلیف قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در طی 2 ماه گذشته است و به نظر می‌‌رسد با توجه به گذشت چندین ساله از عمر تصویب این قانون و بی‌توجهی وزرای بهداشت به اجرای آن زمان آن رسیده که ضرب‌الاجلی برای اجرای این قانون تعیین شود. 

وی همچنین با اشاره به گزارشات رسیده از مشکلات پرستاران در پی اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد گفت: این طرح طبق بند 4 قانون ارتقای بهره‌وری، قانونی است که بایستی انجام پذیرد اما به هیچ وجه نباید اجرای این 9 طرح دال به این گذاشته شود که دیگر نیازی به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیست زیرا طرح مبتنی بر عملکرد و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری لازم و ملزوم یکدیگر هستند و اجرای طرح مبتنی بر عملکرد بدون اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بی‌معنا است. 

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان افزود: اگرچه طی ماه‌های گذشته با اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد به منظور افزایش دریافتی پرستاران و نزدیک شدن به عدالت موافقت شده است اما این امر منوط به پیگیری جدی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و اجرای آن شده است و بدون لحاظ این امر اجرای این طرح قابل توجیه و پذیرش نیست. 

وی اظهار داشت: علاوه بر این اگر چه طرح مبتنی بر عملکرد منطبق بر اصل قانونی است اما روش اجرای آن نیز باید بر اساس کار کارشناسی شده باشد زیرا به نظر می‌رسد در روش اجرای این طرح اشکالاتی وجود دارد و روش اجرای آن غلط است و در برخی موارد شاهد اشتباهاتی در روند اجرای آن بوده‌ایم که بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت ناشی از ورود اطلاعات اشتباه بوده است. 

این نماینده مجلس گفت: این طرح در حقیقت باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر برقراری عدالت در بین گروه‌های مختلف در بین شاغلین یک گروه خدمتی نیز عدالت را جاری کند و هر کسی به تناسب عملکرد و خدماتش دریافتی داشته باشد. همچنین اگر قرار به اجرای این طرح است باید در مورد تمامی گروه‌ها مصداق یابد و نباید یک گروه خدمتی نیز عدالت را جاری کند و هر کسی به تناسب عملکرد و خدماتش دریافتی داشته باشد همچنین اگر قرار به اجری این طرح است باید در مورد تمامی گروه ها مصداق یابد و نباید یک گروه خاص از اجرای آن مستثنی شوند. 

وی خاطر نشان کرد: انتظار داریم متولیان امر ضمن رعایت عدالت در اجرای این طرح و بررسی مجدد آن شرایط را به گونه‌ای پیش برند که امور به عدالت نزدیک شود و اگر استمرار اجرای طرح مبتنی بر عملکرد به نفع پرستاران است تداوم یابد در غیر این صورت ادامه طرح متوقف شود اجرای قانون تعرفه گذاری فقط منوط به همت وزارت بهداشت نیست بلکه علاوه بر این شورای عالی بیمه نیز باید همکاری و جدیت لازم را در این خصوص نشان دهد و امید است با تلاش مجلس و دولت این مهم هر چه زودتر تعیین تکلیف شود و موجبات احقاق حقوق جامعه شریف و بزرگ پرستاری را فراهم سازد. 

ارسال نظرات