علی اکبر مداحی گفت: در شبیخون فرهنگی اگر کار عمیق فکری، با مشورت و هم فکری انجام ندهیم، نمی‌توانیم مقابله خوبی را با دشمن داشته باشیم.
کد خبر: ۸۵۳۵۰۵۸
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
علی اکبر مداحی" مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع مسئولان و کارگزاران نظام که عصر روز سه شنبه(دوم تیرماه) برگزار شد گفت: فرمایشات مقام معظم درباره اقتصاد مقاومتی از طرفی که مربوط هیئت های مذهبی است حامل این پیام است که نه تنها باید در مسائل مالی ریخت و پاش نداشته باشند بلکه باید خودشان پر کننده شکاف های جامعه باشند. یعنی هیئت های ما مظهر تقوا و انفاق باشند، هیئت مذهبی که در آن مرکز جمع آوری کمک های مردمی نباشد در آن رنگ و بوی محکم اهل بیت علیه السلام وجود ندارد. هیئت باید از شرکت کنندگان صدقات و کمک های مردمی جمع آوری و در ایامی مثل ماه رمضان و سال نو بتواند بسته های غذایی و کمک های مردمی را تهیه کند و این کمک ها را برای قشر ضعیف جامعه جمع آوری و همچنین برنامه اکرام، اطعام و افطاری دادن به فقرا را در برنامه های هیئت قرار دهد.

وی با اشاره به برگزاری چندین ساله مراسم اطعام و اکرام نیازمندان با همکاری سازمان بسیج مداحان، هیئت رزمندگان اسلام و موسسه خیره سیدالکریم اظهار کرد: برنامه اکرام و اطعام چندین سال است در حسینیه بسیج برگزار می شود که هر سال یک شب از ایام ماه مبارک رمضان تعداد حدود هفتصد نفر از خیرینی که  سرپرستی کودکانی را بر عهده گرفته اند را دور هم جمع می کنیم و در برنامه ای دیگر که در روز ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه برگزار می شود مددجویان خیره را دعوت می کنیم که شامل زنان سرپرست خانوار می شوند.

هیئت های مذهبی با رعایت تقوا بایستی برای سایر نهاد فرهنگی و غیر فرهنگی کشور الگو باشند/ دشمن به دنبال فروپاشی آرمان ها و ارزش های ماست

 مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام خاطر نشان کرد: هر ساله در این مراسم "سردار نقدی" رییس سازمان بسیج مستضعفین حضور پیدا می کنند که با حضور خود ایتام را مورد نوازش قرار می دهد. از این مقدمه نتیجه می گیرم که هیئت های مذهبی با رعایت تقوا بایستی برای سایر نهاد فرهنگی و غیر فرهنگی کشور الگو باشند. هیئت ضمن دوری از ریخت و پاشی در صرف هزینه باید کاستی ها و شکاف های طبقاتی جامعه اسلامی را مورد حمایت و پوشش قرار دهد و مظهر انفاق باشند.

مداحی با تاکید بر حفظ روحیه مقاومت در بین اقشار مختلف جامعه عنوان کرد: دشمن به دنبال فروپاشی آرمان ها و ارزش های ماست و در این راه بی کار نخواهد نشست و فعالیت های خود را تعطیل نمی کند تا روزی که ما دستمان را به نشانه تسلیم بالا ببریم و ارزش ها و آرمانی های امام خمینی(ره) و خط مقام معظم رهبری که خط مقاومت در برابر استکبار است را کنار بگذاریم. در طول تاریخ مسئولینی در کشور داشته ایم که با عقب نشینی از مبانی اعتقادی بر بدنه جامعه ضربه زده اند اما خوشبختانه در طول تاریخ ما هیچ مسئول عالم و روحانی نداشته ایم که با امریکا سازش کند و پای یک قرارداد ننگین را امضا کرده باشد ولی در بین مسئولین در طول تاریخ کسانی از وکلاها بوده اند که قرار دادهای ننگنی را امضا کرده اند.

مردم دست از آرماها بر نمی دارند/ در ایران جای برای سازش و تسلیم وجود ندارد

وی با توصیه به رعایت تقوای الهی در ماه مبارک رمضان افزود: امیدواریم با گوش دادن به رهنمودهای حکیمانه و پیامبرگونه مقام معظم رهبری تمام مسئولین متوجه شده باشند که در این کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی جای برای سازش و تسلیم وجود ندارد و اگر ما اعتقادات برخی از مسئولین را سست ببینیم آن مسئولین هستند که در بین مردم منفور خواهند بود، مردم دست از آرماها بر نمی دارند بلکه ملت بر آرمان ها محکم ایستاده اند. مسئولین همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند با شجاعت، ایمان و اقتدار در مقابل دشمن در همه صحنه های سیاسی و غیر سیاسی و مذاکره و غیر مذاکره ایستادگی کنند و به مردم ثابت کنند که خدمت گذار هستند و راه امام(ره) و رهبری را ادامه خواهند داد.

مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام در پاسخ به سوالی درباره وظایف مداحان و منبری ها در قبال اقصاد مقاومتی گفت: طبیعتاً مداحان و منبری های ما مرتباً وظیفه تبلیغ و ترویج اقتصاد مقاومتی را انجام داده اند و در منابر و سخنرانی های خود این بحث را مطرح کرده اند ولی مطالبه اخیر رهبر معظم انقلاب نشان می دهد این تلاش ها تا به امروز کافی نبوده است. در سراسر کشور اگر صد هزار مداح وجود دارد بیش از این تعداد روحانی و منبری نیز وجود دارد که در روستا، شهر و اقصی نقاط کشور در ایام مختلفی نظیر ماه مبارک رمضان، محرم و صفر و ایام فاطمیه منبر می روند و در این منبر ها می توان نسبت به مسائل روز و  اصلی و روز نظام اسلامی روشنگری داشته باشند.

رهنمودهای مقام معظم رهبری همواره باید تکرار و گفته شود/انتقاد باید بر مبنای تقوا باشد

مداحی در پاسخ به این سوال که در گذشته مداحان و منبری ها چقدر به وظیفه خودشان درباره ترویج فرهنگ مصرف داخلی عمل کرده اند و آیا تذکر مجدد مقام معظم رهبری نشانه کم کاری آن ها بوده گفت: تاکید و یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری باید باعث شود نه تنها منبری های مجالس حضرت اباعبدالله علیه السلام بلکه مداحان، هیئت داران و همه ملت ایران باید توجه داشته باشند که اقتصاد مقاومتی تنها با کار اداری حل  و فصل نمی شود بلکه باید دولت ببیند اینکه امام خامنه ای شعار سال را "همزبانی دولت و ملت" نام گذاری می کنند یکی از ابعاد آن موضوع اقتصاد مقاومتی است که بدون مردم و یا دولت انجام نمی شود و کار ناقص می ماند. همانطور که دولت باید سعی داشته باشد تا کالای خارجی وارد کشور نشود و تولید داخلی را رونق ببخشد، مردم هم باید سعی کنند با مصرف تولیدات داخلی فرهنگ مصرف داخلی را در درون کشور نهادینه کنند و به سراغ کالای خارجی نروند و تا جای ممکن از کالای تولید داخل کشور استفاده کنند تا موجب تشویق تولید کنندگان داخلی شود به همین دلیل رهنمودهای مقام معظم رهبری همواره باید تکرار و گفته شود و بین اقشار مختلف مردم این فرهنگ ترویج و تبلیغ شود تا انشاءالله همه ما به شکلی توانسته باشیم اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم.

 

وی با توصیه به پرهیز از انتقادهای مخرب و نامطلوب در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: پرداختن به مسائل فرعی و جزئی و انتقادهای که مبنای درستی ندارد باعث تضعیف مسئولین می شود. انتقادی که بر مبنای اطلاعات و اخبار صحیح نیست نباید مطرح شود انتقاد باید بر مبنای تقوا باشد، انتقادی مد نظر و مورد تاکید و تایید رهبر معظم انقلاب انتقادی است که بر مبنای تقوا باشد. یعنی طوری انتقاد کنیم که مسئولین احساس کنند که مردم ما و کسانی که منتقد آن ها در موضوعی هستند خواهان حق و عدالت و ارزش ها و آرمان ها هستند نه خواستار تخریب و تضعیف دولت و نظام باشند.

دولت اگر بر مبنای تقوا انتقادات را گوش دهد انتقادات موجب اصلاح و پیشرفت و اقتدار کشور خواهد بود

مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام ادامه داد: اگر تقوا رعایت شود قطعاً انتقادات بر مبنای اصول اصلی و ارزش ها خواهد بود و از حاشیه سازی پرهیز می شود. دولت هم اگر بر مبنای تقوا انتقادات را گوش دهد و انتقادات مردم و دیگران را پذیرا باشد موجب اصلاح و پیشرفت و اقتدار دولت خواهد بود. خدای ناکرده اگر دولت بر مبنای بی تقوای با انتقادات برخورد کند موجب حاشیه سازی و بی اعتمادی و دوری ملت از دولت خواهد شد.

مداحی با تاکید بر بهره گیری از برکات ماه مبارک رمضان برای ایجاد فضای بر اساس تقوا عنوان کرد: انشاءالله در این ماه با تکیه بر فضای قرآنی کشور و الهام از قرآن و تبعیت از قرآن بتوانیم یک دولت و ملت بر مبنای تقوا داشته باشیم تا همدیگر را هم درک کنند و هم تحمل و هم انتقاد سازنده داشته باشند و هم مکمل همدیگر باشند و اینکه در پرداختن به اقتصاد مقاومتی در مقابله با دشمن استکباری موفق شوند.

انسان در این ماه پر برکت تا توان دارد باید در کار خیر بیشتر کوشا باشد/ هیئت ها به مناسبت های انقلاب توجه کنند

مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام انفاق در ماه مبارک رمضان را یکی از برکات مهم این ماه دانست و ادامه داد: انفاق و کمک در ماه رمضان توفیقی است که در این ماه انسان بهتر، بیشتر و راحت تر دستش به کار خیر است و شیطان در غل و زنجیر است، انسان در این ماه پر برکت تا توان دارد باید در کار خیر بیشتر کوشا باشد، مخصوصاً برای ایتام و خانواده های بی سرپرست، اقدام و کمک در این ماه باعث می شود درصد فقرا بسیار کمتر شود و آسیب های اجتماعی مربوط به آن بسیار کم در جامعه بروز پیدا کند. این عمل موجب می شود خانواده های یتیم و بی سرپرست دچار مشکلات و آسیب های اجتماعی کمتری شوند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده های شهدای هفت تیر و لزوم پرداختن به شهدای انقلاب اظهار کرد: هیئت های مذهبی باید علاوه بر اینکه مراسمات مرسوم اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام را با شور و حرارت در ایام شهادت و میلاد برگزار کنند، می بایست یک سری از مناسبت ها مانند هفت تیر، سه خرداد، مناسبت های مربوط به دفاع مقدس، دهه فجر انقلاب و روز نه دی را گرامی بدارند و اجازه ندهند این ایام به فراموشی و غفلت سپرده شود. امروزه از هیئت های انقلابی توقع می رود که این مناسبت ها را در هیئت هفتگی و برنامه های خود که نزدیک به ایام و مناست های انقلاب است با استفاده از ابزارهای هنری، عکس، پوستر، برگزاری یادواره در تبلیغات، تیزر هیئت، سخنرانی مجلس و با یادآوری مداحان و سخنرانان گرامی داشته شود.

جناح مومن فرهنگی با لبیک به ندای رهبری درباره مناسبت های انقلاب نقش آفرینی کند

مداحی در رابطه با مطالبه اخیر مقام معظم رهبری از جناح مومن فرهنگی در همین رابطه و چگونگی پرداختن آن در هیئت های مذهبی تاکید کرد: مداحان و سخنرانان جناح مومن و انقلابی وظیفه دارند با لبیک به مطالبه مقام معظم رهبری در مناسبت های مربوط به انقلاب علاوه بر انجام وظیفه های که نسبت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام دارند نسبت به مسائل انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز انجام وظیفه کنند و این مناسبت ها بخصوص هفت تیر که سالروز شهادت شهید بهشتی و یاران باوفایش است را که واقعاً شهدای این واقعه مظلوم واقع شده اند و مخصوصاً کمتر به نسل جوان شناخته شده است شناخته شوند.

مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام خاطر نشان کرد: معرفی شهدای واقعه هفت تیر موجب درس آموزی برای جوانان آینده کشور خواهد شد تا نسل های آینده کشور بدانند امریکا و پیروانش در کشور ما چه جنایت های را مرتکب شده است.

 

وی ادامه داد: مشکلات، خلع ها و کمبودهای که در اکثر هیئت های مذهبی داریم این است که کار فردی انجام می شود و یا چند نفر بار همه هیئت را تحمل می کنند، مسئولین هیئت های مذهبی باید به فکر تشکیل اتاق فکر باشند. هیئت های که اتاق فکر دارند و هفتگی جلسه و کارهای فرهنگی خودشان را بررسی می کنند و عمق کارها و دشمنی های دشمن را مد نظر دارند و مطابق با عملیات های دشمن کار فرهنگی انجام می دهند موفق تر هستند. در دیداری که محرم سال گذشته به همراه هیئت امنای هیئت رزمندگان اسلام به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان به عنوان نمونه و مثال فرمودند هیئت رزمندگان یکی از هیئتی های است که قواره تشکیلاتی دارد و توانسته است در قالب تشکیلات هیئت را هدایت کند. بیانات مقام معظم رهبری در آن دیدار بیانگر این مسئله بود که نگاه ایشان به هیئت یک نگاه منسجم و تشکیلاتی است.

در شبیخون فرهنگی اگر کار عمیق فکری نکنیم، نمی توانیم مقابله خوبی را با دشمن داشته باشیم.

مداحی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری تاکید دارند هیئت های مذهبی باید ضمن حفظ شور، شعور، حرارت، گرمی، صفا، صمیمیت، برادری، دوستی و رفاقت و ضمن تاکید بر حضور خودجوش و نقش آفرینی مردمی که اقشار مختلف جامعه دارند و مردم هم باید هیئت ها را مال خود بدانند. هیئت ها باید منظم و تشکیلاتی باشند و یکی از راه های منظم و تشکیلاتی بودن این است که هر هیئت اتاق فکر داشته باشد و کارها جمعی و با مشورت انجام شود چرا که در کار جمعی بهتر می تواند کار فکری کرد. در این شبیخون فرهنگی اگر کار عمیق فکری و با مشورت و هم فکری کار نکنیم نمی توانیم مقابله خوبی را با دشمن داشته باشیم.

مدیر ستاد مرکزی هیئت رزمندگان اسلام در تبیین این جمله از مقام معظم رهبری که فرموده بودند ملت نیازمند پیام امید بخش، افشاگر و سرشار از ابتهاج شهیدان است گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند ما باید پیرو راه شهدا باشیم و همچون شهدا علاوه بر اینکه افشا گری در برابر کجی، کاستی می کنیم و محکم در مقابل همه اشکالات و دشمنی ها افشاگری می کنیم در عین حال در بین خودمان باید امید بدهیم و امید بخش باشیم و سیاه نمایی نکینم. اشکالات را بیش از اندازه بزرگ و لاینحل ندانیم.  دل مردم را خالی نکنیم و آن ها را نسبت به آینده انقلاب و نظام نا امید نکنیم. وقتی با این روحیه کار کردیم آن نشاط، شادابی و ابتهاج در بین مردم و جوانان زیاد می شود. اگر از مشکلات و عدم توانایی توان داخلی و شکست حرف بزنیم روحیه ناامیدی را ترویج کرده ایم.

وقتی ما امید به مردم ندهیم و یک طرفه فقط مشکلات را بگویم و کجی و کاستی ها را مطرح کنیم و همیشه نیمه خالی لیوان را ببینیم و هیچ وقت نیمه پر را نبینیم و درباره خوبی ها، پیشرفت های فرهنگی، اقتصادی، صنعتی، هسته ای، نظامی، علمی و غیره را مطرح نکینم طبیعتا مردم به جای روحیه ابتهاج و شادابی روحیه افسردگی پیدا می کنند، ما وظیفه داریم در عین حالی که افشاگری می کنیم و حقایق را خواهیم گفت در عین حال توجه به روحیه امید باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات