بیمارستانی که روی کاغذ 12 هزار متر مربع و روی زمین فقط 500 متر مربع مساحت دارد!
تنها بیمارستان نمین که قرار بود با تامین اعتبار اولیه در دو هزار مترمربع و با 32 تختخواب توسعه یابد که با بدقولی‌ها در متراژ 500 متر مربعی کلنگ‌زنی شد.
کد خبر: ۸۵۳۵۱۰۱
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از نمین,شهرستان نمین با جمعیت بالغ بر 70 هزار نفری دارای سه شهر نمین، آبی بیگلو و عنبران بوده که با قرار گرفتن در مجاورت بزرگراه ترانزیتی اردبیل-گیلان و همچنین فرودگاه بین المللی، استقرار شهرک‌های صنعتی، اختصاص جایگاه نخست معادن در سطح استان به خود، دارا بودن مناطق مختلف گردشگری و داشتن حدود 60 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دارای موقعیت استراتژیک و مهمی در سطح استان است.

با اینکه نمین از ظرفیت های قابل چشمگیری برخوردار است اما تنها از این ظرفیت ها و پتانسیل‌ها استفاده ابزاری شده و محرومیت روز افزون نمین همچنان ادامه‌دار است؛ حوزه بهداشت و درمان در شهرستان نمین به گونه ای محروم واقع شده که تنها بیمارستان آن در حد یک درمانگاه ارائه خدمات کرده و پاسخگوی نیازهای مردم نیست، علاوه براینکه برخی مرگ و میر ناشی از کمبود امکانات و نیروهای تخصصی نیز در این بین موجب نارضایتی مردم شهرستان می‌شود.

* رویای احداث بیمارستان 64 تختخوابی در نمین

تنها بیمارستان شهرستان نمین که پاسخگوی نیازهای اولیه و پیش‌ پاافتاده بیماران است به یک سوژه تبلیغاتی چندین ساله برای مسئولین و نمایندگان حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین تبدیل شده است؛به طوری که در طول این چند سال و در جلسات متعدد خبرهای متعددی از احدث بیمارستان 64 تختخوابی نمین تا اهدای زمین 12 هزار متر مربعی برای این بیمارستان روی خروجی سایت‌ها و خبرگزاری ها منتشر شد اما در نهایت وعده و وعیدهای نمایندگان به توسعه بخش بستری بیمارستان نمین آن هم در متراژ 500 متر مربع منجر شد که کلنگ‌زنی آن در هفتم خردادماه امسال انجام‌شد؛ در ادامه به بازخوانی سخنان، وعده و وعیدها و قول های مسئولان و نمایندگان که در سه سال گذشته در خبرهای مختلف بیان شده، اشاره کوتاهی شده است.

آذرماه سال 92 بود که سید تقی دریتیم فرماندار وقت شهرستان نمین در جلسه مجمع خیرین سلامت از اختصاص 12 هزار متر مربع زمین توسط خیرین برای احداث بیمارستان خبر داد؛ همچنین کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در دی ماه 92 در جلسه شورای اداری شهرستان نمین از هماهنگی های لازم با ارگان های مرتبط برای مرتفع کردن مشکل زمین بیمارستان فعلی خبر داده و گفته بود که احداث بیمارستان 64 تختخوابی بیمارستان نمین سال 93 آغاز خواهد شد.

تا چندی پیش این ذهنیت وجود داشت که زمین بیمارستان نمین متعلق به هلال احمر بوده و سالیان دراز دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل این امر را مانع هرگونه توسعه یا احداث بیمارستان عنوان می کرد تا اینکه پس از بررسی های صورت گرفته در ماه های اخیر مشخص شد که این زمین متعلق به شهرداری نمین است.

پیگیری‌های مربوط به توسعه بیمارستان نمین تا جایی پیش رفت که دریتیم فرماندار وقت نمین همزمان در دهه فجر 92 در همایش انقلابیون نمین از گشایش ردیف اعتباری برای احداث بیمارستان 64 تختخوابی خبرداد و گفت که احداث آن از سال 93 آغاز خواهد شد.

پس از آن در اردیبهشت ماه 93، مصطفی افضلی فرد نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در نشستی با سید مهدی جوادی فرماندار وقت شهرستان نمین از اختصاص 10 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ماده 180 نمایندگان مجلس برای احداث بیمارستان 64 تختخوابی نمین خبر داد و گفت که این اعتبار برای احداث یا توسعه بیمارستان نمین هزینه خواهد شد.

باروی‌کارآمدن دولت یازدهم تدبیر بر آن شد که با توجه به تعداد زیاد پروژه های نیمه تمام در سطح کشور، از کلنگ‌زنی و احداث پروژه های جدید خودداری شود، از طرفی نیز مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفته‌بودند که وزارت بهداشت در دولت یازدهم برای احداث بیمارستان جدید مجوز صادر نمی‌کند؛ این امر موجب شد تا به یکباره تمامی پیگیری‌های صورت‌گرفته تغییریافته و بعد از آن بود که دیگر نامی از احداث بیمارستان 64 تختخوابی نمین نشد و مسئولان در سخنان خود از " توسعه بیمارستان 32 تختخوابی" استفاده کردند.

در همین‌حال در خردادماه سال 93 خبرگزاری ایرنا در خبری عنوان کرد که فرهاد پور فرضی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در جلسه بررسی مسایل و مشکلات بحث سند زمین بیمارستان امام خمینی نمین برآورد اولیه هزینه مورد نیاز برای اجرای این پروژه را 30 میلیارد ریال اعلام کرده است؛ وی گفته بود که این مبلغ با مشارکت سه جانبه نمایندگان مجلس، فرمانداری نمین و علوم پزشکی اردبیل تامین خواهد شد.

کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه قول اختصاص 19 میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده 180 برای این پروژه را داده بود.

یک ماه پس از آن جوادی فرماندار وقت نمین در بازدید از بیمارستان این شهرستان از تعیین هشت هزار متر مربع زمین برای احداث بیمارستان 51 تختخوابی نمین خبر داد.

پس از گذشت دو ماه از این خبر، وی در شهریورماه 93 از وضعیت فعلی بیمارستان انتقاد کرده و گفته بود که امکانات تنها بیمارستان شهرستان نمین که بزرگترین جاده ترانزیتی استان را در خود جای داده، برای پوشش مصدومیت‌ها و مسائل مختلف ناشی از سوانح و اتفاقات جاده‌ای و رسیدگی به وضعیت بهداشتی و درمانی مردم در حد صفر است.

وی اظهار کرده بود که این بیمارستان سالها است که در حد درمانگاه نگهداشته شده است.

وی بیان کرده بود که اکنون که مشکلات زمین مربوط به توسعه آن برطرف شده دیگر تعلل در احداث و راه اندازی بیمارستان 64 تختخوابی در این شهرستان توجیهی ندارد و مسئولان ذیربط باید برای ایجاد تسریع در این امر تلاش کنند.

به دنبال اظهارات فرماندار وقت نمین، محمد ذاکر توسلی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در واکنش به اظهارت وی گفته بود که طرح توسعه بیمارستان نمین به عنوان بیمارستان درمانی 64 تختخوابی پیش بینی شده که در صورت تامین اعتبارات و رفع مشکلات مربوط به زمین اجرا خواهد شد.

وی در اظهارتی اعلام کرده بود که وضعیت فضای فیزیکی بیمارستان فعلی نمین به گونه ای است که امکانات بستری بیماران را ندارد ولی بخش های اورژانس و تحت نظر، آزمایشگاه ، مامایی، اتاق زایمان، تزریقات و پانسمان، بخش رادیولوژی و درمانگاه های تخصصی زنان و زایمان، اطفال و داخلی آن فعال است که این خدمات فراتر از یک درمانگاه است.

*تسریع در کلنگ زنی توسعه بیمارستان نمین

جمعی از ریش سفیدان، معتمدان، دلسوزان و مردم نمین با نگارش نامه ای در خطاب به مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان نسبت به توسعه 500 متر مربعی بیمارستان نمین اعتراض کرده و خواستار احداث بیمارستانی در شان مردم شهرستان و نیاز روز جامعه شدند.

حجت الاسلام و المسلمین علی رحیمی امام جمعه وقت نمین نیز از این اقدام عوام فریبانه و شتاب زده مسئولان انتقاد کرده و از حضور در مراسم کلنگ زنی توسعه بخش بستری 32 تختخوابی بیمارستان نمین خودداری کرد.

وی معتقد بود که مصلحت شهر و شهرستان ایجاب نمی‌کند که بیمارستانی با این متراژ راه‌اندازی شود، به طوری که اگر دیر کلنگ‌زنی می شد هیچ مانعی نداشت در غیر این صورت ساختمان 500 متر مربعی تا 10 سال آینده دیگر پاسخگوی نیاز روز شهرستان نبوده و باید تخریب یا نسبت به توسعه فاز دوم اقدام شود که این نوعی هدر رفت محسوب می شود.

مردم نمین که زمان را برای خود غنیمت دانسته و در صدد آن بودندکه با تلاش های خود، پیش از آن که طرح توسعه بیمارستان کلنگ زنی شده و عملیات اجرایی آن آغاز شود، نسبت به تغییر متراژ طرح اقدام کنند اما در مقابل، شنیده ها حاکی از آن است که فرماندار وقت نمین با تماسی که با مسئولان شبکه بهداشت و درمان داشته، خواستار تسریع در کلنگ زنی طرح می‌شود، به طوری که یک هفته جلوتر و در هفتم خردادماه امسال کلنگ زنی بیمارستان با حضور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس و پورفرضی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد.

*کلنگ زنی توسعه 500 مترمربعی بیمارستان نمین و موکول شدن فازهای بعدی به آینده

فرهاد پور‌فرضی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در آیین کلنگ‌زنی بخش بستری بیمارستان حضرت امام خمینی (ره) نمین اظهار کرد: این بخش در قالب 32 تختخواب و با متراژ 500 مترمربع احداث خواهد شد.

وی بیان اینکه امروز شاهد کلنگ‌زنی فاز اول توسعه بیمارستان نمین هستیم، گفت: با توجه به ظرفیت و احساس نیاز از سوی شهرستان، این بیمارستان در فازهای بعدی نیز احداث خواهد شد.

وی افزود: این پروژه شامل چهار بخش اصلی داخلی، زنان و زایمان ، جراحی و اطفال بوده و خدمات بخش بستری برای بیماران ارائه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: عملیات اجرایی این پروژه با اعتبار اولیه هفت میلیارد و 500 میلیون ریال آغاز شده و در ادامه با تامین منابع مورد نیاز در اسرع وقت تکمیل خواهد شد.

وی گفت: ایجاد تغییرات در متراژ و نقشه پروژه و برگزاری سه مناقصه برای آن موجب طولانی شدن زمان کلنگ زنی شد.

* برگزاری سه مناقصه برای پروژه توسعه بیمارستان نمین

در اواخر سال 93 مناقصه اول طرح توسعه بیمارستان نمین برگزار شده و به دنبال آن برنده مناقصه تعیین شد، پس از مدت اندکی پیمانکار برنده شده در مناقصه انصراف داد و این امر موجب شد تا برای بار دوم نسبت به برگزاری مناقصه اقدام شود.

دومین مناقصه نیز در اردیبهشت ماه سال 94 برگزار شده و پس از آن که برنده مناقصه مشخص شد در هفتم خردادماه سال جاری نسبت به کلنگ زنی پروژه اقدام شد. اما پس از آنکه همه چیز برای آغاز عملیات اجرایی پروژه آماده بود، خبر درگذشت برنده مناقصه به گوش رسید و چون در این مناقصه برنده دوم تعیین نشده بود، مسئولان شبکه بهداشت و درمان خود را برای برگزاری مناقصه سوم آماده می کنند.

* تبدیل شدن نمین به صحنه بدقولی نمایندگان مجلس

در این مدت که وعده و وعیدها و قول های مربوط به اختصاص اعتبار به توسعه بیمارستان نمین توسط نمایندگان مطرح و قرار بر این بود که هر یک از آنها 10 میلیارد ریال به این پروژه اختصاص دهندتا ساختمان این بیمارستان احداث شود تا بعد بقیه اعتبار مورد نیاز از طریق وزیر بهداشت و اعتبارات استانی تامین شود، برخی وعده ها عملی نشدنهایتاً پیرموذن و افضلی فرد در خصوص قول های خود خلف وعده کرده و تک ریالی اعتبار اختصاص ندادند و حقیقت پور نیز اعتبار 10 میلیاردی ریالی که قول داده بود را به هفت میلیارد و 500 میلیون ریال کاهش داد که البته شنیده‌ ها حاکی است از این میزان هم تاکنون فقط 25 میلیارد ریال توسط حقیقت پور اختصاص یافته است.

بدقولی نمایندگان موجب شد تا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل احتیاط کنند، تا پروژه توسعه بیمارستان نمین همچون برخی دیگر از پروژه ها در آتش سیاسی بازی‌های نمایندگان نسوزد، بر همین اساس توسعه بیمارستان نمین را در متراژ کمتری کلنگ زنی کردند.

اما نظر مردم بر این است که متراژ طرح بیمارستان را در اندازه استاندارد و قابل قبولی در نظر بگیرند و با توجه به اختصاص اعتبار نسبت به پیشبرد عملیات اجرایی اقدام کنند، چرا که این ها معتقدند اگر مسئولان بخواهند بیمارستان نمین را پس از سالیان دراز توسعه دهند دیگر تا مدت های طولانی از توسعه مجدد یا احداث بخش جدید خودداری خواهند کرد.

* توسعه 500 متر مربعی بیمارستان نمین در قبال واگذاری 8400 متر مربع زمین از سوی شهرداری

ماریا جعفری رئیس شورای اسلامی شهر نمین در گفتگو با خبرنگار شکوه فرهنگ اظهار کرد: بنده مخالف توسعه 500 متر مربعی بیمارستان هستم چرا که شورا و شهرداری در قبال توسعه بیمارستان هشت هزار و 400 مترمربع زمین در اختیار اداره شبکه بهداشت و درمان قرار داده است.

وی گفت: کمترین انتظاری که می توان داشت این است توسعه 32 تختخوابی با فضای استاندارد و با متراژ یک هزار و 600 متر مربع انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر نمین افزود: مسئولان مربوطه باید زیر بنای استاندارد را در نظر بگیرند، به طوری که اگر تکمیل پروژه سه یا چهار سال نیز به طول به انجامد بهتر از آن است که در متراژ 500 متر مربعی احداث شود.

وی افزود: کدام عقل سلیم قبول می کند که اکنون 500 متر مربع احداث شده و بعدا ً 500 مترمربع دیگر نیز در آینده احداث شود و این جز فریب اذهان عمومی چیز دیگری نیست.

وی بیان کرد: طبق مصوبه کمیته انطباق 400 متر مربع از زمین واگذار شده برای این طرح، برای شهرداری در نظر گرفته شده بود که شبکه بهداشت با این امر مخالفت کرده و این مورد را مانعی برای توسعه بیمارستان عنوان کرده بود.

وی اضافه کرد: شورا و شهرداری نمین برای اینکه شبکه بهداشت و درمان هیچ بهانه ای برای توسعه بیمارستان نداشته باشد، از 400 متر مربع نیز چشم پوشی کرد اما متاسفانه در قبال واگذاری زمینی با متراژ هشت هزار و 400 متر مربع نسبت به توسعه 500 مترمربعی بیمارستان اقدام کرده اند.

*امروزه مکان 500 مترمربعی برای یک منزل مسکونی جوابگو نیست

در همین خصوص احد پیشگر یکی از شهروندان نمینی در گفتگو با خبرنگار شکوه فرهنگ اظهار کرد: باید طبق قانون وزارت بهداشت و درمان برای توسعه 32 تختخوابی بیمارستان نمین برای هر تخت بیمار 50 مترمربع و در کل یک هزار و 600 متر مربع فضا در نظر بگیرند.

وی افزود: متاسفانه پس از سال های دراز برای توسعه بیمارستان نمین 500 مترمربع در نظر گرفته اند که امروزه حتی این متراژ برای یک منزل مسکونی جوابگو نیست.

ساختمان بیمارستان فعلی نمین در سال 1342 برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی با در نظر گرفتن جمعیت و نیاز روز جامعه احداث شده بود، با گذشت این همه سال بیمارستان نمین از لحاظ فیزیکی هیچ توسعه و تجهیزی نداشته است و حال که مسئولان مربوطه همت کرده اند توسعه ای انجام دهنداما از بیم سیاسی‌بازی های نمایندگان مجلس در تصمیم گیری های خود تردید می کنند.

گفته می‌شود که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در ابتدا نقشه پروژه توسعه بیمارستان نمین را در قالب دو هزار متر مربع در دو طبقه طراحی کرده بودند که بدقولی های نمایندگان موجب شد که آنها احتیاط به خرج داده و در مقابل مهمترین دغدغه مردم شهرستان نمین که حتی با مرگ و زندگی آنها مرتبط است، اینگونه کوتاه بیایند.

از طرفی محوطه محدود بیمارستان ایجاب می کند که از فضای عمودی جهت توسعه های بیمارستان استفاده شود و در توسعه ای که صورت می گیرد حداقل باید رشد جمعیت و نیاز شهرستان را تا 50 سال آینده در نظر بگیرند.


ارسال نظرات