خبرهای داغ:
معاون وزیر راه و شهرسازی:

توسعه ایستگاه های اصلی راه آهن توسط ایرانی‌ها اجرا می‌شود

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این که طراحی توسعه ایستگاه های اصلی راه آهن توسط شرکت فرانسوی ارپ انجام می شود، گفت: ساخت و ساز ایستگاه ها توسط ایرانی ها انجام می شود.
کد خبر: ۸۵۳۵۱۹۱
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، ایتین تریکو رئیس هیات مدیره شرکت ارپ در مراسم انعقاد قرارداد توسعه ایستگاه های اصلی راه آهن ایران اظهار کرد: خوشحالیم که امروز برای پروژه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران اینجا هستیم. همچنین از ملاقات با آقای آخوندی خوشحال شدیم.

وی افزود: از پروژه های که در آینده که ایران روی آن تاکید دارد توسعه ایستگاه های راه آهن به خصوص ایستگاه های مشهد، قم و تهران در گام اول است. 

وی با بیان این که پروژه های مختلفی را در کشورهای دنیا انجام داده ایم با اشاره به ایستگاه راه آهن شهر استراسبورگ تصریح کرد: این ایستگاه یک ایستگاه تاریخی بوده است که به ایستگاه چندوجهی تبدیل شده است. یا ایستگاه تورین در ایتالیا که یک ایستگاه اجتماعی و اقتصادی بسیار قوی است که به صورت چندوجهی بازسازی شده است. همچنین در ایستگاه کازابلانکای مراکش یک طراحی دارد که هم شهری محسوب می شود و هم چند وجهی.

وی ادامه داد: ایستگاه بعدی شهر شانگهای در چین است که برای قطارهای سریع السیر ساخته شده که در آن المان های معماری چین در طراحی ایستگاه استفاده شده است.

وی با اشاره به ایستگاه قطار شهر بمبئی هند نیز گفت: این ایستگاه بسیار مهمی است که دو شاخصه دارد که ثبت یونسکو شده و شلوغ ترین ایستگاه دنیاست که روزانه یک میلوین و 200 هزار نفر در آن تردد می کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت ارپ فرانسه گفت: در ایران هم دوستان برنامه ای برای بازآفرینی ایستگاه ها و توسعه بر مبنای حمل ونقل دارند، این برنامه شامل تهران، مشهد و قم می شود که اهداف اصلی پیگیری شده در آن بهینه سازی طراحی سایت ایستگاه ها، طراحی جامع ایستگاه ها، به روز رسانی ایستگاه های موجود و تبدیل آن به ایستگاه مدرن، ساخت ایستگاه های جدید است.

تریکو افزود: در تهران یک ایستگاه بسیار شاخص و قابل توجه داریم که حدود 80 سال پیش ساخته شده که با نیازهای امروز همخوانی ندارد. نکته بعدی که در این ایستگاه داریم سایت 170 هکتاری است که کاملا قابل برنامه ریزی است. 

وی با بیان این که 5 برنامه برای این ایستگاه داریم ، تصریح کرد: یکی از این برنامه پیش بینی یک ایستگاه قطار سریع السیر است. مشهد دومین شهری است که به آن می پردازیم که ایستگاه راه آهن بسیار شکیلی از لحاظ تاریخی دارد. سه هدف بهینه سازی محوطه، طراحی ایستگاه مولتی مدل ایستگاه و طراحی ترمینال 2 این ایستگاه را دنبال می کنیم.

وی بیان کرد: ایستگاه قم هم در جای بسیار مهمی در مرکز شهر قرار گرفته در آن دو هدف بهینه کردن سایت و طراحی طرح جامع ایستگاه و در نهایت جانمایی ایستگاه سریع السیر قم در مسیر تهران-قم -اصفهان است.

محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن نیز در این مراسم اظهار کرد: اتفاق بسیار مفیدی است که حمل ونقل و توسعه شهری را در کنار هم ببینیم. موضوع حمل ونقل حومه ای- مسئله ای که کمتر به آن پرداخته شده است- برای جلوگیری از حاشیه نشینی پیگیری می شود. این باعث می شود برنامه ریزی مناسبی را برای جلوگیری از حاشیه نشینی داشته باشیم.

 وی با بیان این که دلیلی ندارد مردم را در حاشیه شهرهای بزرگ مجبور به سکونت کنیم، افزود: با یک سیستم حمل و نقل ارزان و سریع مردم می توانند در شهرهایی که آسایش بیشتری برای آنها دارد زندگی کنند و برای کار و فعالیت به شهرهای بزرگ بیایند و بتوانند شب برگردند.

وی با بیان این که برای این کار از تجربیات شرکت ارپ استفاده کرده ایم، ادامه داد: به دنبال یکپارچگی در حمل و نقل هستیم. متاسفانه دائما جزیره ای در این بخش عمل کرده ایم. امروز در تهران 7 خط مترو داریم که اخیرا به ایستگاه مهرآباد متصل خواهد شد.

وی بیان کرد: در سایر شهرهای کشور نیز همین مشکل را داریم به طوریکه خطوط مترو بدون ارتباط با راه آهن طراحی شده است. امروز به دنبال طراحی ایستگاه های مولتی مدل و چندوجهی هستیم که در آن قطارهای سریع السیر وجود دارد تا مردم مفهوم حمل و نقل چندوجهی را تجربه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کار اصلی ساخت و ساز و توسعه ایستگاه های راه آهن  توسط سازندگان و متخصصان ایرانی اجرا می شود. این پروژه با هزینه 7 میلیون یورو طی 20 ماه توسط فرانسوی ها طراحی خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها