خبرهای داغ:
نشست امنیتی بغداد قرار است طی روزهای آتی آینده با مشارکت ایران، سوریه و عراق برگزار شود در این میان علاوه بر واکنش هایی که به آن صورت گرفته است بررسی زوایای و ابعاد این نشست مهم و ضروری به نظر می رسد.
کد خبر: ۸۵۳۵۴۱۵
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از تسنیم، موضوع نشست سه جانبه ای که قرار است طی روزهای آینده در بغداد برگزار شود با واکنش های مختلفی در میان سیاستمداران عراقی روبرو شده است.موضوع زمانی کلید خورد که عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران از برگزاری نشست سه جانبه میان عراق، ایران و سوریه خبر داد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران خاطر نشان کرد که این نشست سه جانبه، زمینه برگزاری نشست های چند جانبه میان وزیران کشور کشورهای اسلامی را که دارای دیدگاه های مشترک هستند، فراهم خواهد کرد.

به گفته وزارت کشور ایران نشست سه جانبه ایران، سوریه و عراق با هدف تقویت همکاری میان سه کشور و فراهم کردن فرصت ها برای فعالیت های مشترک در بغداد برگزار خواهد شد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت کشور ایران نیز این نشست را فرصتی ارزشمند برای مقابله با مشکلاتی که کشورهای منطقه ای از آن رنج می برند به ویژه مشکل تروریسم دانست.این نشست نقش مهمی در همکاری مشترک دارد و در راستای اجرای توافقانه منعقد شده است.

واکنش محافل عراقی به این نشست

این موضوع بازتاب مختلفی در میان محافل عراقی داشت.در این نشست قرار است درباره راهکارها و ساز و کارهای مبارزه با تروریسم و اوضاع منطقه بحث و بررسی به عمل آید.
عمار طعمه نماینده ائتلاف همپیمانی ملی گفت: عراق به همکاری منطقه ای و بین المللی برای غلبه بر داعش نیاز دارد و باید محورهای امنیتی در نشست توسعه یابد و به قضایا و موضوعات ایدئولوژیکی و فرهنگی برای مقابله با گروه های افراطی پرداخته شود.

محسن السعدون نماینده وابسته به ائتلاف کردستان بیان کرد: نشست امنیتی میان عراق، ایران و سوریه در افزایش همکاری اطلاعاتی و امنیتی علیه داعش موثر است اما باید قاعده مشارکت در نشست توسعه یابد و شامل کشورهای دیگری که تروریسم رنج می برند نیز فراهم شود.

هاشم الحبوبی تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: همکاری و هماهنگی میان سه کشور یک ضرورت انکار ناپذیر به ویژه در شرایط کنونی است زیرا امنیت عراق به شکل گسترده ای تابع ثبات کشورهای اطراف آن است.

در این میان نمایندگان وابسته به ائتلاف نیروهای عراقی که معمولا حامی عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند همانند دیگر موضوعات سر ناسازگاری را با این نشست برداشته اند.احمد المساری رئیس فراکسیون پارلمانی این ائتلاف گفت: ما از این که این نشست به این سه کشور خلاصه می شود شگفت زده ایم زیرا پرونده مبارزه با داعش پرونده حساس و خطرناکی است که همه کشورهای همسایه عراق از تبعات آن رنج می برند و تبعات آن منطقه ای است.

وی افزود: ما از دولت عراق می خواهیم که دامنه مشارکت را توسعه دهد زیرا این پرونده بین المللی است و همه کشورهای همسایه باید برای مقابله با این پدیده مشارکت و همکاری داشته باشند.

ظافر العانی سخنگوی این فراکسیون نیز کوشید که بُعد طایفه ای به این نشست بدهد و مدعی شد که این نشست بیش از آنکه اطمینان بخش باشد مشکوک است.وی افزود: اگر هدف بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم است که همه کشورهای عربی و منطقه ای باید در این موضوع دخیل باشند.

عباس الخزاعی عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت: نشست احتمالی در بغداد میان عراق و ایران و سوریه نتایج مهمی در مبارزه با داعش ایفا خواهد کرد.همه گروه های سیاسی باید به این نشست به چشم نشستی در حمایت از عراق بنگرند و آن را به حساب گروهی علیه دیگری ندانند.این نشستی مهم برای مبارزه با تروریسم است.ایران و سوریه دو محور مهم در مبارزه با داعش هستند و نشست بغداد نتایج درخشانی به دنبال خواهد داشت.

فرات التمیمی" از نمایندگان پارلمان عراق نیز گفت: نشست سه جانبه امنیتی در بغداد میان ایران، عراق و سوریه نابودی باندهای تروریستی داعش را تسریع خواهد کرد.وی خاطر نشان کرد عراق به گسترش همکاری امنیتی و اطلاعاتی با کشورهایی که شاهد جنگ علیه تروریسم هستند، نیاز دارد.

التمیمی گفت نشست سه جانبه(میان مقامات ایران، عراق و سوریه) به نفع ثبات منطقه است و به روند بیرون راندن داعش سرعت خواهد بخشید و ما بر این نشست برای افزایش عملیات علیه باندهای تروریستی و استفاده از تجارب ایران در زمینه مبارزه با تروریسم تکیه می کنیم.

حسن سالم عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت: نشست سه جانبه در بغداد میان عراق، سوریه و ایران به مثابه تشکیل پیمان یا محور علیه کسانی خواهد بود که خواهان خدشه وارد کردن به امنیت منطقه یا تجزیه آن هستند و این نشست به عراق در جنگ با داعش کمک خواهد کرد و نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

موضع آمریکایی ها

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این نشست بیان کرد: حیدر العبادی نخست وزیر یک کشور دارای حاکمیت است و باید به بررسی و برگزاری نشست با کشورهای خاورمیانه به ویژه کشورهای همسایه بپردازد.

این موضع آمریکا ظاهرا عدم مخالفت با برگزاری این نشست است اما در عمل آمریکایی هایی که شب و روز به فکر براندازی نظام سوریه هستد و از انجام تعهدات خود در قبال دولت عراق خودداری می کنند و مایل به حضور طولانی مدت داعش هستند، بعید است که موافق موثر بودن این نشست علیه داعش باشند.آنها به دنبال طرح های شوم تجزیه عراق و سوریه هستند و همه تحرکات آنها در این مدت ممانعت از نابودی داعش بوده است از تجهیز سلاح عشایر سنی در غرب عراق گرفته، تا کمک های هوایی برای تروریست ها و کارشکنی در برابر نیروهای مردمی و ندادن سلاح خریداری شده بغداد.آنها حاضر نیستند که نتایج این نشست به نفع بشار اسد تمام شود و دولت العبادی را از آنها بی نیاز کند.اصلا فلسفه وجودی داعش تحقق منافع آمریکا و بازگشت آنها به عراق و روی کار آوردن رژیم مورد دلخواه واشنگتن در سوریه و ضربه زدن به ایران از هر طریقی است از همین رو بعید است که آنها مایل به خشکاندن تروریست ها باشند.

دیدگاه رسانه حامی سعودی ها به این نشست

پایگاه میدل ایست آنلاین درباره اینکه چرا بغداد انتخاب شده است می نویسد: اگر بخواهیم به دلایل این نشست توجه کنیم بخشی از آنها به رقابت های منطقه ای و بخشی به موضوع استفاده از تمامی برگه های در بازهای بین المللی مربوط می شود.منطقه عرصه ائتلاف بندی و چنگ و دندان نشان دادن رقبا به یکدیگر است. سعودی‌ها چندی قبل ائتلافی متشکل از 10 کشور عربی ایجاد کردند و شاید تحرک ایران نیز در راستای واکنش نشان دادن به این موضوع بتوان تصور کرد.حسین دهقان در تاریخ 21/5/2015 خواستار تشکیل ائتلاف منطقه ای به رهبری تهران و بغداد شد.حیدر العبادی در 18/6/2015 به تهران آمد و موضوع تقویت تلاش ها علیه تروریسم را بررسی کرد.

این رسانه در ادامه درباره اینکه چرا این نشست در ایران برگزار نشده ، آورده است: کشورهای رهبری کننده هر ائتلافی معمولا پایتخت های همپیمانان را به عنوان مقر ائتلاف نظامی انتخاب می کنند.ائتلاف نظامی عربی قاهره را به عنوان مقر نشست روسای ستاد مشترک کشورهای عربی دهگانه انتخاب کرد نه ریاض.پیمان ناتو به رهبری آمریکا، بلژیک را به عنوان مقر انتخاب کرد.اتحاد جماهیر شوروی سابق پیمان ورشو را در پایتخت لهستان و نه مسکو به وجود آورد.در دهه پنجاه قرن گذشته آنچه ائتلاف بغداد نامیده می شد و پس از خروج عراق از آن به معاهده مرکزی نامیده می شد در واقع ائتلاف 6 کشور از جمله آمریکا و انگلیس بود و پایتخت های کشورهای قدرتمند انتخاب نشد بلکه همپیمانان انتخاب شدند.پیمان سیتو در جنوب شرق آسیا استرالیا را به عنوان مقر خود انتخاب کرد.

این پایگاه که نگاه مغرضانه ای به ایران دارد و معمولا سیاست های سعودی ها را مورد توجه قرار می دهد مدعی است: حزب الله لبنان که بیش از هفتاد هزار جنگجو دارد و نیز  حوثی ها که قدرت نظامی قوی در یمن دارند به عنوان اعضای غیر دائمی این ائتلاف خواهند بود.

نگاه یک تحلیلگر به نشست سه جانبه

ناصر قندیل در این باره می نویسد: از زمان تسط داعش بر بیشتر استان های شمالی و مرکزی عراق و موفق این گروهک بر تسلط بر استان الرقه سوریه و بخش های اساسی از استان های دیرالزور و الحسکه و مناطق مهم در حومه حلب، تکامل میان عراق و سوریه به شکل مناسب و به گونه ای نبوده است که عراق بتواند حامی سوریه در برابر خطرات باشد.

با وجود اینکه نیروهای امنیتی و مردمی عراق موفق به سد کردن تحرکات داعش شدند اما عراق ارتشی قوی همانند سوریه ندارد که قدرت پایداری و جنگ سرسختانه در جبهه های جنگ را داشته باشد.عراق همانند سوریه سیاست مستقلی ندارد که بتواند در برابر خطرات تجزیه مقابله کند و در برابر اقدامات خارجی همانند سوریه ایستادگی کند اما همه توان مادی و انسانی خود را در علیه جنگ به کار گرفته است.

هماهنگی عالی میان مقاومت و ارتش سوریه در زمینه جنگ با جبهه النصره وجود دارد و دستاوردهای موفقی به دنبال داشته است هر چند که این مبارزه با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است اما مقابله با داعش با وجود نقش محوری نیروهای مردمی، ضرورت همکاری میان ارتش سوریه و عراق را بیش از قبل ضروری کرده، همانطور که همکاری میان دستگاه های امنیتی موثر است.

آمریکایی ها با قدرت علیه مشارکت نیروهای مردمی در جنگ علیه داعش ایستاده اند زیرا آنها خواستار خضوع حکومت عراق هستند و اینکه شبه نظامیان به موازات نیروهای مردمی عراق به وجود آورند تا عراق را گرفتار فتنه و تجزیه کنند. از سویی آمریکایی‌ها همه توان خود را برای منع همکاری میان عراق و سوریه به کار می گیرند زیرا آنها خواستار طولانی کردن جنگ با داعش و در نتیجه فرسوده کردن دو کشور هستند.آنها در زمینه سوریه خواستار به کارگیری الگوهای لبنانی و عراق در توزیع پست ها اساسی به طوایف هستند و از سویی خواهان طرح جبهه النصره به عنوان یک نیروی میانه رو برای جایگزین کار آن با طرح شکست خورده مخالفان سوری هستند که روز به روز فانتزی بودن آنها بیشتر مشخص می شود.
آمریکایی ها در سوریه خواستار مراکز تاثیرگذاری همپیمانان ترک، سعودی و اسرائیلی خود هستند به ویژه که این کشورها پس از امضای توافق هسته ای برگه برنده ای برای قدرت نمایی در منطقه ندارند.در واقع آمریکایی ها مجبور به پذیرش نقش نیروهای مردمی پس از حماسه اراده عراقی شدند.

ناصر قندیل در ادامه می نویسد: زمانی که برای هماهنگی امنیتی انتخاب شده است زمانی مناسبی است زیرا پایان گفتگوهای هسته ای ایران نزدیک است و این روند به نظر می رسد که به سوی سرانجام مثبت پیش می رود و همه اختلافات در اطراف آن حل خواهد شد و ایران به عنوان یک شریک در جنگ با تروریسم و نقشه های منطقه ای و راه حل ها مطرح می شود.این درحالی است که همپیمانان آمریکا که مایل به حفظ نقش هستند هر کدام به مرحله ای رسیده اند که نمی توانند شریک در راهکارها باشند.ترکیه پس از شکست حزب عدالت و توسعه همان ترکیه ای نیست که بتواند تحرکات خود را در پوشش سلطان عثمانی و طرح اخوان المسلمین اجرایی کند.ترکیه به عنوان ماوی داعش به شکل مستقیم و غیر مستقیم، باری برای آمریکا پس از پایان مرحله کنونی و شروع مرحله ای که کاملا متفاوت خواهد بود، است.

سعودی ها پس از جنگ یمن همانند عربستان قبل از جنگ یمن نیست. عربستان وهابی باید کارهای زیادی انجام دهد تا به عنوان یک شریک مفید و موثر در جنگ علیه تروریسم مطرح شود.اسرائیل با توجه به معادلات بازدارنده مقاومت همان اسرائیل عربده کش نخواهد بود.اسرائیل که حمایت همه جانبه آمریکایی ها را دارد نمی تواند به عنوان مشکلی در برابر تلاش های آمریکا برای تضیمن امنیت این رژیم باشد.

قندیل بیان کرد: تکامل و همسویی سوری-ایرانی و عراقی ضروری است. همانطور که در نبرد ارتش سوریه و مقاومت در القلمون رقم خورد می توان سرنوشت نبرد تدمر والرمادی را یکجا علیه داعش دنبال کرد و تابستان جاری به عنوان یک تابستان سرنوشت ساز برای ترسیم نقشه جدید در منطقه مطرح باشد.

نتیجه گیری:

اگر جدای از واکنش ها بررسی این نشست و زوایای آن مهم به نظر می رسد. وزیران خارجه ایران، سوریه و عراق در نهم دسامبر 2015 نشست برگزار کرده بودند و این نشست در راستای همکاری و هماهنگی بیشتر در زمینه امنیتی برگزار می شود.بدون شک همکاری امنیتی در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری مهم به نظر می رسد.زمان کنونی و شرایط حال، بهترین زمان و شرایط برای برگزاری این نشست است زیرا دو کشور سوریه و عراق به طور مستقیم درگیر بحران گروه های افراطی هستند و ایران نیز نمی تواند در مجاورت خود این بحران را تحمل کند.ایران به عراق به عنوان عقبه استراتژیک می نگرد از همین هر رخدادی برای ایران مهم است از سوی دیگر سوریه نیز موقعیت ویژه ای در اهداف استراتژیک ایران دارد.البته نباید از این نکته غافل شد که ایران در آستانه امضای توافق حساس هسته ای با غربی ها نیاز به استفاده از همه برگه برنده های خود دارد.

سوریه با گذشت چند سال از بحران این کشور در عرصه تحولات میدانی فراز و نشیب هایی داشته است و به عبارت دیگر همان طور که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اخیرا گفته است در برخی جبهه های پیشروی و در برخی جبهه های پسروی داشته است.اما آنچه دمشق از نشست سه جانبه جستجو می کند تکامل و همکاری امنیتی بیشتر است.اگر همسویی کامل میان ارتش سوریه و نیروهای امینتی عراق به ویژه در غرب عراق وجود داشته باشد این به مبارزه با تروریسم کمک شایانی خواهد کرد این مهم به ویژه در الانبار از اهمیت حیاتی برخوردار است.گواه این مدعا اخباری است که از رفت و آمدهای های داعشی از الرقه سوریه به موصل و برعکس مخابره می شود.اگر نوعی همپوشانی وجود داشته باشد بدون شک در تقویت مبارزه با آفت داعش موثرتر خواهد بود.

سوریه اگر بتواند نوعی حمایت قوی از سوی همسایه شرقی خود را داشته باشد خیلی راحت تر می تواند با چالش های ناشی از دخالت خارجی و تروریست هایی که از کشورهای مختلف می آیند مقابله کنند اگر هماهنگی قوی میان نیروهای دو کشور باشد این می تواند به نفع نظام بشار اسد تمام شود.

عراق نیز اهداف خاص را دنبال می کند.بغداد از زمانی که در سال 2003 ساختار خود را تغییر یافته دید از نا امنی رنج می برد و پس از یورش داعش خواستار کمک های همه جانبه بین المللی و منطقه ای بوده است.بدون شک به وجود آمدن ائتلاف امنیتی، توان عراق را در برابر تروریسم قوی تر می کند.

اما در مجموع می توان گفت که برگزاری این نشست بدون شک نقش موثری می تواند در خشکاندن بسترهای افکار تروریستی داشته باشد و تلاش‌ها را برای مبارزه با داعش و دیگر گروه های افراطی هماهنگ تر کند. هرچند که به طور حتم سنگ اندازی آمریکایی‌ها و برخی کشورهای دیگر منطقه را به دنبال خواهد داشت. همانطور که برخی مخالفت های داخلی از سوی طیف وابسته به سعودی و دیگر کشورهای عربی را به دنبال خواهد داشت و آنها خواهند کوشید که به جای کمک به تحقق اهداف این نشست آن را در توسعه آنچه نفوذ ایران می خوانند یا هر عبارت دیگر توصیف کنند. برخی از سیاستمداران عراقی از ضرورت توسعه این نشست خبر می دهند اما باید به آنها گفت که کشوری مانند عربستان هیچگاه حاضر به ایفای نقش ثبات بخش در عراق و سوریه نیست یا کشورهایی مانند اردن و ترکیه و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس که از هیچ اقدامی برای سرنگونی نظام بشار اسد در سوریه دریغ نمی کنند هیچگاه حاضر نیستند که کمکی به تقویت این نظام کنند.


 

ارسال نظرات
پر بیننده ها