خبرهای داغ:
یک کارشناس مسائل مصر و شمال آفریقا با بیان اینکه مصر به سمت تشدید مخالفت‌های ضد دولتی پیش می‌رود ،گفت: جنگ داخلی در مصر بدترین سناریو برای این کشور است و رژیم صهیونیستی نیز به دنبال این است.
کد خبر: ۸۵۳۵۴۳۲
|
۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، «جعفر قناد باشی» کارشناس مسائل مصر و شمال آفریقا با اشاره به ترور «هشام برکات» دادستان کل مصر گفت: به نظر نمی‌رسد این ترور کار جماعت اخوان المسلمین باشد، زیرا اخوان المسلمین به دموکراسی معتقد است و این جماعت در حال حاضر در شرایطی نیست که دست به چنین اقداماتی بزند. البته ممکن است با توجه به اینکه دادستان کل مصر نقشی اصلی در صدور احکام اخیر علیه رهبران اخوان المسلمین داشت، برخی از عناصر این جماعت با هدف انتقامجویی دست به این ترور زده باشند. البته یک فرضیه نیز وجود دارد و آن اینکه احتمال دارد این ترور، کار دولت مصر باشد و نظامیان برای امنیتی کردن بیشتر فضا دست به این کار زده باشند. فرضیه بعدی نیز احتمال دارد این ترور به دستور سفارت‌خانه‌های خارجی صورت گرفته باشد.

انفجارهای سینا تلاش اسرائیل برای مصون سازی است

وی درباره انفجارهای اخیر در سینای مصر گفت که این انفجارها خیلی به مناسبات بین دولت و ملت مصر ارتباطی پیدا نمی‌کند. انفجارهای سینا تلاشی از طرف اسرائیل برای مصون سازی است و اینکه کسی از خاک سینا علیه این رژیم استفاده نکند.

مصر به سمت مخالفت‌های ضد دولتی بیشتر پیش می‌رود

قنادباشی در ادامه گفت: نظامیان علی‌رغم اینکه از همه سناریوها برای سرکوب معترضان استفاده کرده‌اند، در ایجاد آرامش دلخواه برای خود ناتوان بودند و دولت مصر در حال تضعیف شدن است. با توجه به اینکه نظامیان تمام انواع سرکوب را به کار بردند، مصر هنوز هم نا‌آرام است و می‌توان گفت که این کشور در حال حرکت به سمت تشدید نا آرامی‌ از نوع مخالفت‌های ضد دولتی پیش می‌رود.

این کارشناس مسائل مصر افزود: علی‌رغم اینکه دولت مصر عضویت در اخوان المسلمین را مساوی با عضویت در گروه تروریستی دانسته، اما همچنان شاهد حضور اخوانی‌ها در خیابان‌ها هستیم، این نشان می‌دهد که پتانسیل مخالفین دولت بسیار زیاد است و لذا انقلاب مصر به معنی حرکت‌های ضد دولتی و تغییر و تحول در نظام و سیاست حکومت، در آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.

جنگ داخلی بدترین سناریو برای مصر

قنادباشی در ادامه گفت: مردم در صورتی موفق به تحقق خواسته‌های خود می‌شوند که وارد عرصه بمب‌گذاری‌ها و جنگ داخلی نشوند. جنگ داخلی بدترین سناریو برای مصر است و اسرائیلی‌ها هم از این امر استفاده می‌کنند، زیرا این رژیم با توجه به همسایگی مصر و فلسطین، خواستار تضعیف جامعه مصر است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها