جاده های خلخال به دست سودجویان شن و ماسه وکامیون های حمل بارهای اضافی و غیر مجاز شن وماسه دیگر برای تردد ایمن نیست و جاده کاملا از بین رفته است.
کد خبر: ۸۵۳۵۵۹۸
|
۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از خلخال، یکی از اصلی ترین عوامل تخریب جاده های خلخال عبور کامیون‌ های حمل شن و ماسه با تناژ بالا به استان گیلان است.

در ساعاتی که مامورین زحمتکش پلیس راه اردبیل به خلخال در محور حضور دارند خبری از تردد کامیون ها نیست و درواقع کامیون داران با خودروهای سبک خود هماهنگی های لازم را برای اینکه از حضور پلیس راه خبر دار بشوند را انجام می دهند و ارتباط موبایلی از کیلومتر ها برقرار می شود.

و زمان خوش آن است که پلیس راه برای ماموریتی از محور خلخال به اسالم دور شود و آنوقت است که سیل کامیون های خالی و پر برای حمل شن و ماسه درجاده بیداد می کند.

علاوه بر این رانندگان خودروهای سبک با عبور این کامیون ها در جاده گله‌مند بوده و هر چند گاهی نیز سرعت بیش از حد این کامیون ها موجب حوادث ناگواری برای خود آنها شده است که در سال گذشته نمونه از آن محور پونل مشاهده شد که کامیون با بارآن از بالای یک پل به درون دره عمیق سقوط کرد.

البته یک شگرد دیگر نیز رانندگان به کار گرفته اند و آن هم استفاده از دو برگ باسکول متفاوت برای یک بار است

برگه اول برای ارائه به پلیس راه است و این برگه زمانی صادر می شود که کامیون بار استاندارد خود را دارد و برگه دوم که بعد از باسکول اول صادر شده و بعد از اضافه کردن بار باسکول می شود و آن هم برای صاحب بار در مقصد است.

و وقتی در مسیر باسکول سیار پلیس راه و یا سازمان حمل و نقل نباشد کامیون ها به راحتی با ارائه برگه اول باسکول به پلیس خیلی راحت از پلیس راه عبور می کنند.

اکنون اگر مسئولین از جاده خلخال به اسالم به سمت گیلان یا به سمت خلخال بیایند واقعا تخریب جاده د رکنار جاده ، وسط جاده و کل مسیر کاملا دیده می شود وهر چند اداره راه شهرسازی خلخال از زمستان امسال تا کنون دوبار لکه گیری را در ایام عید نوروز واواسط فصل بهار انجام داد ولی عبور این کامیون ها آسفالت جاده خلخال به اسالم و خلخال به پونل را از بین برده است.

شهروندان خلخالی که از مسیر خلخال به اسالم و بالعکس تردد می کنند نیز انتظارات به حقی دارند و این حق تردد از یک جاده مناسب است که اینجا باید مردم بدانند که اداره راه شهرسازی زحمات خود در قبال نگهداری راه ها و بهسازی آنها انجام داده و این کامیون های حمل بارهای سنگین هستند که خسارات عمده را به جاده و حمل و نقل شهری و برون شهری می زنند .

در گوشه دیگر از شهرستان خلخال حمل سنگ های سنگین معدنی توسط تریلرهای حمل سنگ نیز جاده خلخال لمعه دشت- پروچ- گزار به طرف خلخال به طرف مقصد کوثر و اردبیل و را نیز تخریب کرده است و حال جوابگوی این همه هدر رفت بیت المال که سالانه ده هزار تن اسفالت در جاده ها صرف می شود کیست.

عاملین این تخریب جاده های روستایی را ویران کرده اند و دیگر جاده ای برای تردد با آرامش برای مردم باقی نمانده است.

به گفته یک کارشناس مکانیک اگر یک کامیون که بار استاندارد برای آن تعریف شده و سیستم ترمز و سایر سیستم های کامیون مطابق با آن کامیون را هدایت می کند اضافه باشد دیگر سیستم های عمل کننده نیز طبق استاندارد عمل نکرده و حادثه خواهد آفرید . کامیونی که ظرفیت حمل بار 15 تن را دارد بعضا دیده می شود که همین کامیون با بار 32 تا 35 تن در جاده در حال تردد است و این یعنی نه ترمز استاندارد و نه ایمنی برای جان راننده.

ارسال نظرات