خبرهای داغ:
مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار بسیج:
دستاوردهای مقاومت کشور، استراتژیک و بلند مدت چون خود کفایی در تکنولوژی ها و فناوری های برتر و استقلال در سیاست خارجی است.
کد خبر: ۸۵۳۵۸۲۳
|
۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰

محمد زهرایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات بسیج سازندگی استان در عرصه های اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: اختصاص امتیاز به نواحی صنعتی را یکی از بسترهای ایجاد انگیزه در روستائیان برای برگشت به وطن خود بوده و سرمایه‌گذاری در روستاها و احیای زیرساخت‌های زندگی روستایی با هدف شکل‌گیری مهاجرت معکوس اجتناب‌ناپذیر است و باید زمینه ایجاد اشتغال از طریق صنایع روستایی از جمله صنایع تبدیلی، تکمیلی و دستی به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های حمایت از اقتصاد روستایی پرداخت تسهیلات خرد به روستاییان است، گفت: اين تسهيلات بصورت كمك اشتغال بوده و روستاييان مي توانند در كنار فعاليت هاي كشاورزي و دامپروري خود، يك كارگاه اقتصاد مقاومتي را نيز تاسيس کنند.

زهرایی عنوان کرد: در اين صورت با ايجاد اشتغال پايدار با درآمد بالا ماندگاري روستاييان در منطقه تضمين شده و حتي موجب مهاجرت معكوس به روستا نيز خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید در کنار منابع بانکی، معافیت‌ها و مشوق‌های اقتصادی نیز باید پیش‌بینی شود، گفت: اختصاص 20 درصد از منابع ناشی از مالیات بر ارزش افزوده پروژه‌های عمرانی در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و روستاها و اختصاص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به بیمه سلامت در کنار منابع بانکی آغازی بر احیای مجدد رونق روستایی است.

حمایت بسیج سازندگی از 1000 کارگاه اقتصادی مقاومتی در سال جاری
وی یادآور شد: سازمان بسیج سازندگی استان در سال 94 برنامه حمايت از یک هزار كارگاه اقتصاد مقاومتي و صنايع تبديلي با اعتباري بالغ بر 110 ميليارد ریال را دارد که اين اعتبار شامل 76 هزار و 700 ميليون ريال در عرصه هاي ایجاد طرح‌هاي اقتصادمقاومتي (آبزيان، قارچ‌خوراکي، ماکيان، اصلاح‌باغات، گياهان دارويي، کودزيستي، علوفه‌هاي هيدروپونيک، زنبورعسل، شتر، گاوميش و دام‌هاي چند قلوزا) است.

وی ادامه داد: 33 هزار و 300 ميليون ريال در عرصه هاي راه اندازی و ایجاد صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی مانند خشک کن، پودرکن، بسته‌بندي، روغن‌گيري، اسانس‌گيري، رب و عصاره، ترشي‌جات و شوري‌جات، فرآوري لبنيات، مربا و شربت، گوهر تراشي، تبديل ضايعات کشاورزي به‌ خوراک دام و طيور اختصاص داده می شود.

زهرایی یادآورشد: سازمان بسيج سازندگي خراسان جنوبي در سال 92 با پرداخت اعتباري بيش از21 ميليارد ريال تسهيلات، 288 كارگاه توليدي و در سال 93 با اعتباري بيش از 39 ميليارد ريال تسهيلات، 498 كارگاه در عرصه هايي مختلف به بهره برداری رسیده است.

وی به عرصه های تولیدی در کارگاه های اقتصادی اشاره و اظهار کرد: حوضچه هاي پرورش ماهي، ايجاد واحدهاي گلخانه، توليد قارچ، دام سبك و سنگين، زنبورعسل، پرورش و نگهداري مرغ بومي، توليد كود ورمي كمپوست، صنايع تبديلي، زرشك، توليد زعفران، پرورش شترمرغ و پرورش ساير ماكيان چون بوقلمون، بلدرچين و كبك از جمله عرصه های ایجاد کارگاه های تولیدی است.

شرکت6500 نفر در آموزش هاي عمومي اقتصاد مقاومتي
وی با بیان اینکه سازمان بسيج سازندگي خراسان جنوبي در راستاي آموزش متقاضيان تسهيلات اقتصاد مقاومتي و عموم مردم نسبت به برگزاري كارگاه هاي آموزشي در عرصه هاي مختلف اقدام نموده است، گفت: تا كنون 6500 نفر در آموزش هاي عمومي اقتصاد مقاومتي و 1710 نفر در كارگاه هاي تخصصي اقتصاد مقاومتي ترويجي-آموزشي زمينه هاي پرورش قارچ خوراكي، پرورش زنبورعسل، توليد كود ورمي كمپوست- پرورش ماهي، صنايع دستي، پرورش شترمرغ، گلخانه شركت كرده اند.

وی عنوان کرد: براي افراد شركت كننده در دوره هاي تخخصي آموزش عرصه هاي اقتصاد مقاومتي مذكور با همكاري اداره كل فني و حرفه اي استان ، تاييديه آموزشي صادر شده است.

ایجاد 120هسته فلاحین در مرکز و شهرستان های استان
وی با اشاره به اینکه بيش از 120 هسته هاي فلاحين در سطح شهرستان هاي استان راه اندازي شده است، افزود: این هسته ها حول محور محصولات استراتژيك استان شامل زرشك، زعفران، عناب، پنبه، پسته، خرما، گندم، جو، محصولات جاليزي، صيفي جات و به فراخور شرايط اقليمي هر منطقه تحت آموزش طرح بسيج همگام با كشاورز قرار گرفته اند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا(ع) یادآورشد: احداث پروژه هاي محروميت زدايي و سازندگي ، اجراي طرح سواد آموزي كشاورزان و افراد فعال در طرح هاي اقتصاد مقاومتي با همكاري سازمان نهضت سواد آموزي ، اعزام تيم هاي بهداشتي درماني به مناطق محروم و كم برخوردار، برپايي بيمارستان صحرايي و ثابت در مناطق مرزي ، محروم و كم برخوردار از جمله فعالیت های بسیج سازندگی استان است.

سازندگی و محرومیت زدایی حاصل کار اردوهای جهادی است
وی از برگزاري كلاس هاي آموزشي مشاوره اي در زمينه هاي مختلف خبر داد و عنوان کرد: كمك به سازندگي و محروميت زدايي با اجراي اردوهاي جهادي در عرصه هاي مختلف و شناسايي واحد هاي توليدي تعطيل و نيمه تعطيل و ارائه راهكارهاي عملياتي ممكن از طريق شوراي جهاد اقتصادي استان از ديگر فعاليت هاي سازمان بسيج سازندگي خراسان جنوبي مي باشد.

زهرایی خاطر نشان کرد: تاكنون بسيج سازندگي درعرصه هاي مختلف عمراني، علمي، فرهنگي و اقتصادي به خوبي عمل كرده است و توانسته رضايتمندي قابل توجهي از مردم مناطق محروم را كسب كند و از طرفي تعامل بسيح سازندگي با دولتمردان باعث شده تا پروژه هاي دولت با كمترين هزينه و بالا ترين كيفيت و استفاده ازظرفيت هاي نيروهاي جهادي خودجوش اجرايي شود.

اقتصاد مقاومتی به معنای تحمیل فشار به مردم نیست
وی تصریح کرد: نظام اسلامی قادر است با برنامه ریزی، تلاش، تدوین استراتژی ها و اقدامات لازم با محوریت اقتصاد مقاومتی، بخش عمده ای از تهدیدهای امروزین را نیز به فرصت تبدیل کند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه راه کارهای ذیل جهت رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ضروری است، تاکید کرد: نقطه شروع اقتصاد مقاومتی، سیاست گذاری برای اصلاح الگوی مصرف است. مصرف، تولید را جهت می دهد و این دو در کنار هم، جهت سرمایه گذاری را مشخص می کنند.

زهرایی عنوان کرد: رونق تولید داخلی و کاستن از وارداتی که می تواند به افول و کم رونقی و توقف واحدهای تولیدی داخلی منجر شود، موجب استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج و ارتقای تکنولوژی در سطح کلان تر می شود که البته باید به گونه ای عمل کرد که اقتصاد مقاومتی به معنای تحمیل فشار به مردم نباشد.

وی گفت: افزایش بهره وری در تولید، کاهش قیمت تمام شده تولیدات، کیفیت بهتر و خدمات بیشتر در رقابت با تولیدات خارجی و کاهش واردات، حمایت از تولید ملی به ویژه تولیدات استراتژیک شکل گیری روحیه جهاد اقتصادی، تولید ملی و حمیت ایرانی، ضمن آنکه برای تقویت اقتصادی ملی، دیپلماسی اقتصاد مقاومتی نیز لازم است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی هدف از این نوع دیپلماسی تبیین دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در مقابل فشارهای وارده دانست و گفت: فشارها در مورد کالای مصرفی و شاخص های روزمره اقتصادی وارد می شود، ولی دستاوردهای مقاومت کشور، دستاوردهایی استراتژیک و بلند مدت چون خود کفایی در تکنولوژی ها و فناوری های برتر و استقلال در سیاست خارجی است.


ارسال نظرات
پر بیننده ها