خبرهای داغ:
رئیس کمیته هسته‌ای مجلس:

توافقنامه بدون امضاء به نفع 1+5 است

جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه زیر بار بازرسی از مراکز امنیتی و نظامی خود نخواهد رفت.
کد خبر: ۸۵۳۶۲۵۹
|
۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای با 1+5 برای حصول توافق گفت: این یک توافق در سطح بده و بستان هسته‌ای نیست که در مقابل اعطای برخی امتیازات طرف مقابل تحریم‌ها را لغو کند بلکه در حقیقت این موضوع به عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی مرتبط است؛ اگر توازنی بین داده‌ها و ستانده‌ها وجود نداشته باشد آمریکایی‌‌ها آن را به منزله پیروزی خود در مقابل جمهوری اسلامی ایران تلقی ‌خواهند کرد.

وی افزود: با لغو تحریم‌های شورای امنیت باید پرونده جمهوری اسلامی ایران در آن شورا مختومه اعلام شود، این مسئله در توافقنامه باید قید شود که نقض یا اعمال هرگونه تحریم جدید بعد از توافق منجر به کان لم یکن شدن توافقنامه می‌شود.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اظهار داشت: در توافق می‌بایست اقدامات برگشت ناپذیر جمهوری اسلامی ایران در برابر اقداماتی از سوی طرف مقابل صورت پذیرد که غیرقابل بازگشت باشد، به عنوان مثال برداشتن قلب راکتور اراک باید در مقابل اقدام غیرقابل بازگشت از سوی 1+5 باشد و تحریمی که در مقابل این اقدام لغو می‌شود باید غیرقابل بازگشت باشد.

کارخانه‌ای خاطر نشان کرد: در ارتباط با ذخیره 9 تنی اورانیوم غنی شده که بناست به 300 کیلو تقلیل پیدا کند باید این اقدام بصورت تدریجی و مرحله‌ای در طول زمان اجرای توافق انجام شود. چرا که اکسید یکباره این 9 تن اورانیوم غنی شده دست ما را خالی خواهد کرد و این در حالی است که یکی از عواملی که قدرت چانه زنی ما را در مذاکرات بالا برده همین 9 تن اورانیوم غنی شده است.

وی افزود: مهم‌ترین تحریم‌ها، تحریم‌های اعمال شده توسط کنگره آمریکاست. تحریمی که مهم‌ترین تحریم بانکی، مالی و اقتصادی است جزء تحریم‌های مصوب کنگره آمریکاست. کنگره آمریکا باید تحریم‌های خود را لغو کند و اگر این تحریم‌ها لغو نشود و ما تعهدات خود را انجام دهیم از یک سو دست ما در توافق خالی شده و از سوی دیگر در هیچ زمان دیگری نخواهیم توانست نسبت به لغو این تحریم‌‌ها اقدامی را صورت دهیم.

رئیس کمیسیون هسته‌ای مجلس اظهار داشت: کنگره آمریکا ظاهراً‌ بنا دارد زمانی که توافق هسته‌ای به آن ارجاع شود رد توافق را به رأی بگذارد و این نمی‌تواند نظر ما را تأمین کند چرا که اگر رد توافقنامه تصویب نشود نمی‌توان آن را به معنای پذیرش لغو تحریم‌ها و پذیرش توافق تلقی کرد.

کارخانه‌ای خاطر نشان کرد: با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اینکه 47 سناتور آمریکایی این نکته را به مقامات ایرانی منتقل کرده بودند که تعهدات دولت اوباما در توافق با ایران در دولت بعدی ادامه پیدا نخواهد کرد و این تعهدات اعتباری نخواهد داشت تیم مذاکره کننده باید این واقعیات را مدنظر قرار داده و به آنها توجه داشته باشد.

وی افزود: توافق باید توازن معقولی بین داده‌ها و ستانده‌ها داشته باشد و اگر ما تعهدی را در توافق می‌پذیریم در مقابل طرف مذاکره کننده نیز باید تعهدی هم‌سطح با آن را پذیرفته و اجرایی کند؛ مواد توافق همان‌طور که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره داشتند باید واضح، شفاف و غیرقابل تفسیر باشد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اظهار داشت: توافقنامه بدون امضاء عملاً‌ به نفع 1+5 است چراکه آنها در مواردی که توافق به سودشان باشد آن را قطعی تلقی می‌کنند و در مواردی که منافعشان تأمین نشود و بخواهند بر علیه ایران اقدامی صورت دهند با توجه به اینکه آژانس به عنوان اهرمی در دست آن‌هاست می‌توانند خواسته‌های خود را به ما تحمیل کنند.

کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: با توجه به بی‌اعتمادی که در میان طرفین وجود دارد و همان‌طور که طرف مقابل سعی می‌کند تا خواسته‌های خود را به صورت عملیاتی و در قالب مواد توافق به ما تحمیل کند طرف ایرانی نیز باید این موضوع را در دستور کار قرار داده و خواسته‌های خود را به صورت عملیاتی در قالب مواد توافق به طرف مقابل تحمیل کند.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه زیر بار بازرسی و نظارت بر حریم امنیتی و نظامی و دفاعی خود و دسترسی به اسناد نخواهد رفت و اگر آمریکایی‌ها به دنبال توافق هسته‌ای هستند باید موارد مطرح شده از سوی آنها در محدوده مسائل هسته‌ای باشد؛ در ارتباط با تحقیق و توسعه در مسائل هسته‌ای نیز اگر هرگونه محدودیتی در این بخش لحاظ شود به معنای توقف برنامه‌های هسته‌ای است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار