داستان ادامه دار هتک حرمت به یک امامزاده

امامزاده عبدالله آتشگاه (سرعین)با تخریب ضریح مورد سرقت قرار گرفت.
کد خبر: ۸۵۳۶۶۸۶
|
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرعین، روستای آتشگاه از توابع شهرستان سرعین استان اردبیل می‌باشد. روستای آتشگاه یا آغ امام در شرق شهر اردبیل در فاصله 25 کیلومتری و 8کیلومتری شهر سرعین قرار داردزيارتگاه مطهر امامزاده عبدالله نیزبر روي تپه جنوبي روستاي آتشگاه واقع شده است.

امامزاده عبدالله، از نوادگان حضرت موسي بن جعفر (ع) مي باشد. به روايت علماي روستا، از اقدامات ايشان مي توان به مبارزه با حاكم زرتشتي منطقه بنام «زبير» در راه اسلام و از بين بردن مذهب زرتشتي در روستاي آتشگاه اشاره نمود. ايشان در دعوت و جذب مردم به دين مقدس اسلام از هيچ كوششي دريغ نكرده اند.

این امامزاده که در حال حاضر مورد بازسازی توسط اهالی این روستا است مورد سرقت قرار گرفته و تاکنون فرد ویا اشخاصی در این رابطه دستگیر و یا محکوم نشده است.

در سرقت اخیر سارق با قطع برق ،شکست درب و همچنین از کار انداختن دوربین های مدار بسته در وهله اول با آسیب وارد کردن به درب ضریح این امامزاده نتوانسه به داخل قبر مطهر ایشان وارد شود و با تخریب سقف ضریح نذورات که به گفته متولی بازسازی امامزاده بالغ بر چهل میلیون ریال بوده را مورد سرقت قرار داده است.

البته داستان سرقت از این آستان مقدس مربوط به یک دوره نیست و به صورت متوالی این تعرض انجام شده است ولی در چند سال اخیر که مورد بازسازی اهالی این روستا قرار گرفته است این سرقتی مشاهده نمی شد اما باز سارقان دست به این اقدام ناپسند زده اند.

در سال های گذشته سارقین نه تنها به برداشتن نذورات اکتفا نکرده بودند که با حفر تونل در داخل امامزاده قصد انجام موارد مجهول والحال بودند ولی گویا به نتجیه ای نرسیده و متواری شده بودند و در همین سال یاده شده نیز هیچ کس در این رابطه دستگیر نشد.

تاکنون که چندین بار امامزاده عبدالله آتشگاه مورد سرقت و هتک حرمت های متمادی فرار گرفته اما هیچ فردی دستگیر و یا محکوم نشده و این روند باعث رنجش اهالی این روستا شده است و در رابطه اهالی با نگارش نامه های متعدد به مراجع قضایی و انتظامی خواستار پایان این واقعه تاسف بار شده اند که تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

امامزاده عبد الله روستای آتشگاه بعد از بازسازی پخش و نصب بروشور و بنرهای توسط اهالی شاهد حضور دسته های عزاداری(محله نیارق , محله ججین(داشچیلار)و ...)در ماه محرم بود .

این آستان مقدس در ماه محرم سال قبل شاهد حضور بسیاری از شیعیان آذربایجان بود که طی گفتگوهای که از این افراد شد ارادت قلبی آنان به امامزاده عبدالله مشهود بود.

امامزاده عبدالله آتشگاه را بیشتر بشناسیم

امامزاده عبدالله اکبر(ع) بعد از دعوت مردم روستاي آتشگاه به اسلام براي تبليغ اين دين به سراب مسافرت نموده ودر روستاي «ويچين» سراب نيز زرتشتيان را به اسلام دعوت نموده است. وي قبل از شهادتش وصيت كرده بود كه او را دركنار رودخانه روستاي آتشگاه ( آق امام) دفن نمايند كه هم اكنون قبر وي در اين منطقه زيارتگاه عاشقان و دوستداران مي باشد.

مقبره امامزاده با يك جاده خاكي و به عرض 3 متر ارتباط خود را با روستا برقرار مي سازد. اين دسترسي با يك پل تخت كه بر روي سنگهاي خشكه چين ساخته شده زائر را به سمت ديگر رودخـانه هدايت نموده و با طی نمودن چندین پله او را به بالاي تپه كه قبرستان روستـا نيز در آنجا واقع شده مي رساند. سـاختـار بنـاي مقبره،در سالهای گذشته بوسيله سنگ مرمر نما سازي شده است ولی هم اکنون به همت مردم این روستا متولیان امر مقبره وضریح جدید ساخته شده است.

بنای جدید امامزاده از طريق يك فضاي باز به گنبدخانه مي رسد كه براي اجلاس زائرين و مراسـم روضه خواني مورد استفـاده قرار مي گيرد. پوشش آسمانه فضاي گنبدخانه از نـوع عرقچين است كه داراي 4 نورگـير بوده و روشنـايي داخل را به راحتي تأمين مي كند دیوار این مکان مذهبی به وسیله آیه ها ادعیه ها و کتیبه های مذهبی منقوش گشته است گنبد بیرونی وداخلی ، سقف این امامزاده هنوز در دست باسازی است .

ارسال نظرات
آخرین اخبار