عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که بهره‌برداری از سواحل جنوب، ایران را از واردات بی‌نیاز خواهد کرد:، گفت: کل دستگاه‌ها و تجهیزات تخلیه و بارگیری بنادر کشور به اندازه یکی از بنادر چین نیست.
کد خبر: ۸۵۳۶۶۹۲
|
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

 

به گزارش خبرگزاری بسیج ،علی‌نعمت چهاردولی  با اشاره به ظرفیت بسیار بالای دریا در اقتصاد کشور اظهار کرد: در بحث اقتصاد مقاومتی اگر سواحل جنوب به خوبی مورد بهره‌برداری قرار گیرد تمام مایحتاج کشور تامین می‌شود و دیگر محتاج هیچ کشوری -واردات- نخواهیم بود.

وی با تاکید بر این‌که سواحل ایران از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار هستند،‌ تصریح کرد: این در حالی است که متاسفانه نه در باب تجارت، نه گردشگری، نه اقتصاد هیچ استفاده‌ای از این ظرفیت‌ها نمی‌شود و در واقع سواحل رها شده‌اند.

وی با بیان این‌که یکی از قوانین همیشگی دنیا ایجاد شهرها در امتداد سواحل است، بیان کرد: اما وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که شهرهای کشور در وسط کویر و جایی که آب و آبادانی نیست قرار گرفته است. اما سواحل ما خالی از  جمعیت است در حالی که می‌توانیم در سواحل مکان‌یابی کنیم و مردم را ترغیب به زندگی در این مناطق کنیم.

عضو کمیسیون عمران در پاسخ به این پرسش که آیا این عزم این کار را در مسئولان و دست‌اندرکاران می‌بینید، افزود: واقعیت آن است که تا الان این عزم به طور جدی دیده نشده است، اما امیدواریم این عزم در برنامه ششم دیده شود. در برنامه ششم توسعه به دو برنامه مهم دریا و ریل تاکید شده است.

چهاردولی ادامه داد: دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی در بخش ریل به حق خوب وارد شده است، اما در بحث دریا خیر. در این بخش دولت باید کار کند، در این بخش واقعا ضعیف هستیم. در سفری که به چین داشتم بین جزیره‌ای در  این کشور تا شهر شانگهای یک پل  32 کیلومتری احداث و این جزیره به مرکز تجارت تبدیل شده بود.

وی تصریح کرد: ایران ساحل دریاست و کشتی‌ها راحت می‌توانند تا کنار ساحل بیاید اما اصلا استفاده از این ظرفیت‌ها نمی‌کنیم. کل دستگاه‌ها و تجهیزات تخلیه و بارگیری بنادر کشور به اندازه یکی از بنادر چین نیست.

او با تاکید بر این‌که این مسئله عزم ملی و جدی می‌خواهد، گفت: کمیسیون عمران مجلس در این بخش وارد می‌شود و از وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه برای برگزار جلسات و ارائه راهکارهای مناسب جهت استفاده از ظرفیت‌ سواحل در توسعه اقتصادی و بی‌نیازی به خارج از کشور دعوت به عمل خواهد آورد.

ارسال نظرات