عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

افزایش 3 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در 22 ماه فاجعه است

یک عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه افزایش 300 هزار میلیارد تومانی نقدینگی در 22 ماه یک فاجعه است، گفت: دولت یازدهم پاسخ دهد با چه منطقی نقدینگی را در کمتر از 2 سال این میزان بالا برد.
کد خبر: ۸۵۳۶۷۳۴
|
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج ، جمشید پژویان در گفت‌وگو با نسیم، افزود: دولتمردان فعلی در دوران دولت قبل که خارج از گود بودند، از افزایش نقدینگی انتقاد می‌کردند، و اصطلاحاً «از خارج گود می‌گفتند لنگش کن»، اما در حال حاضر می‌بینیم که رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی در این دولت شتاب بیشتری گرفته و دولتمردان در مدیریت آن ناتوان بودند.

این اقتصاددان به بی‌تاثیر بودن پرداخت یارانه نقدی و مسکن مهر در دولت یازدهم در روند افزایشی نقدینگی اشاره و تصریح کرد: آنها که ادعا می‌کردند پرداخت یارانه نقدی و مسکن مهر عامل ایجاد نقدینگی در جامعه است، خودشان این طرح‌ها را به تدریج کنار گذاشتند، حالا پاسخ دهند چرا باز هم نقدینگی افزایش یافته است.

پژویان خاطرنشان کرد: ارزش یارانه‌ای که در حال حاضر دولت یازدهم پرداخت می‌کند، نصف ارزش یارانه دولت قبل است، بنابراین در این دولت در بخش‌های دیگری زیاده‌روی شد تا نقدینگی افزایش پیدا کرد.

وی عنوان  کرد: انتظار داشتم دولتمردان یازدهم که بزرگ‌ترین منتقدین دولت قبل بودند در خیلی از ابعاد اقتصاد شفاف‌تر بوده و یک برنامه اقتصادی مشخص داشته باشند، ولی این دولت در حوزه اقتصاد خیلی غیرشفاف عمل می‌کند و هیچ برنامه و بسته‌ای هم برای اقتصاد تا این لحظه ارائه نکرده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی را در افزایش نقدینگی در دولت یازدهم موثر دانست و گفت: درباره دلایل افزایش بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی اطلاعات دقیقی مشخص نیست، اما می‌توان گفت که این عامل تاثیر زیادی بر افزایش میزان نقدینگی گذاشته است.

پژویان به ماموریت دولت به بانک‌ها برای خرید کالاهای اساسی به‌عنوان یکی از دلایل افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی اشاره و عنوان کرد: بخشی از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی علاوه بر اضافه برداشتی که به دلیل خرید کالاهای اساسی داشتند این است که بانک‌ها می‌خواستند وام‌های بیشتری را به مشتریان خود بدهند و با توجه به اینکه با مشکل کمبود اعتبار هم رو به رو هستند یکی از راه‌های جبران این کمبود اعتبار، برداشت از بانک مرکزی است، که این مسئله به رشد نقدینگی در کشور دامن می‌زند.
ارسال نظرات