کد خبر: ۸۵۳۶۸۴۶
|
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج اساتید کشور«رضا سراج» کارشناس مسائل راهبردی با حضور در همایش «استکبار جهانی، مذاکرات هسته‌ای، تسلیم یا مقاومت» که به همت سازمان بسیج اساتید و به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران و روز بسیج اساتید در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه توافقی که آمریکا به دنبال آن است در راهبرد مهار جمهوری اسلامی قابل بررسی است، گفت: عملیاتی شدن این راهبرد، جمهوری اسلامی را در مسیر قدرت‌یابی متوقف می‌کند.

سراج تصریح کرد: جمهوری اسلامی در یک روند قدرت‌یابی قرار گرفته که ادامه این مسیر ایران را در تراز قدرت بین‌المللی قرار می‌دهد.

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه آمریکا بر راهبرد مهار جمهوری اسلامی تأکید دارد، گفت:‌ ما از یک طرف شاهد قدرت‌یابی جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا هستیم و در طرف دیگر شاهد افول اسرائیل، آمریکا و متحدانشان در منطقه هستیم.

وی با تأکید بر این موضوع که روند قدرت‌یابی جمهوری اسلامی را می‌توانیم در 4 تصویر پیشرفت، عزت، اقتدار و امنیت مشاهده کنیم، گفت: آمریکا پس از فروپاشی شوروی سعی کرد یک نظم سلسله مراتبی بر جهان حاکم کند. جمهوری اسلامی نه تنها در این نظم قرار نگرفت، بلکه به‌عنوان بازیگر سلطه‌ناپذیر، رابطه‌های سلطه‌گر با سلطه‌پذیر را هم برهم زد که سومین موج بیداری اسلامی و فرهنگ مقاومت در همین راستا است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی توانسته است علی‌رغم همه فشارها، عمق استراتژیک خود را توسعه دهد، گفت: ایران توانسته محور مقاومت در منطقه را گسترش دهد و این باعث تغییر توازن راهبردی در منطقه شده است. آمریکا در مدیریت بحران‌های منطقه ناتوان است، این درحالی است که ایران قدرت اول منطقه در حل بحران‌ها است که از جمله آن مبارزه با تروریسم است.

وی ادامه داد: امروز رژیم صهیونیستی بعد از 60 سال تابو شکست‌ناپذیری‌اش فرو ریخت و دیگر نمی‌تواند در هیچ صورت‌بندی نظامی به پیروزی برسد و به قول «بشار اسد» رژیم صهیونیستی به دوران احتضار رسیده است.

سراج در ادامه گفت: افول آمریکا و روند قدرت‌یابی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد ایران در شرایط ممتاز تاریخی قرار دارد که با کمی صبر و استقامت می‌تواند خود را به عرصه قدرت بین‌المللی وارد کند.

این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به 9 راهکار آمریکا برای مهار ایران گفت:‌اولین راهکار آمریکا گزینه اغنا است. از اینکه باید خود ایران را به این اغنا برسانند که روند قدرت‌یابی‌اش را متوقف سازد که در این راستا به 4 صورت عمل می‌کند.

وی ادامه داد: از جمله اقدامات آنها این است که به جمهوری اسلامی بقبولانند که از هسته‌ای شدن صرف نظر کنند، قدرت برتر منطقه نباشد، از مقاومت اسلامی حمایت نکند و نقشی در هندسه سیاسی منطقه نداشته باشد.

سراج ادامه داد: اگر آمریکا این 4 تحمیل را انجام دهد ما را مهار کرده است و این را از مذاکرات هسته‌ای شروع کرده است.

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای آغاز راهبرد آمریکا برای مهار ایران است، گفت: از نظر آمریکا برای اغنای ایران رژیم تحریم‌ها باید حفظ و دائمی شود و ایران را در بازی تحریم و تهدید قرار می‌دهند و ما را در وضعیت بد و بدتر می‌گذارند.

سراج در ادامه گفت: آمریکایی‌ها اعلام کردند که حق ایران در برخورداری از برنامه هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسند، اما در مذاکرات ما را از غنی‌سازی 20 درصد به 3.5 درصد رساندند و این دوره از مذاکرات را نیز تمدید می‌کنند تا در دوره بعد یک برنامه هسته‌ای نمادین به ما تحمیل کنند.

سراج ممانعت از تحقیق و توسعه را در راستای تحقق راهبرد مهار جمهوری اسلامی دانست و گفت: در کنار این موارد و با حفظ رژیم تحریم‌ها موضوعات دیگری را به میان می‌آورد؛ از جمله موضوع موشکی، حمایت از مقاومت اسلامی، نقش در هندسه سیاسی منطقه و قدرت برتر منطقه.

این کارشناس مسائل راهبردی در پایان گفت: اگر ما به توافق بد تن دهیم عملاً خودمان ایران را در معرض عملیاتی شدن استراتژی مهار آمریکا قرار داده‌ایم. ما می‌توانیم در پیچ تاریخی تعیین‌کننده باشیم. در این مسیر باید روند عزت، پیشرفت، اقتدار و حفظ امنیت را دنبال کنیم و این به معنای جنگ‌طلبی و نگاه نکردن به جیب مردم نیست، بلکه نگاهی از سر منافع ملی و اهداف ملی است.

ارسال نظرات