ورود یا عدم ورود گشت‌ تعزیرات به حریم مدارس غیردولتی موضوعی بود که اخیراً به بحث میان آموزش‌وپرورش و تعزیرات تبدیل شد. صرف‌نظر از قانونی یا غیرقانونی بودن این موضوع، آیا با ورود تعزیرات به مدارس، ماجرای شهریه‌های کلان حل می‌‌شود؟
کد خبر: ۸۵۳۶۸۶۸
|
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، ورود یا ممنوعیت ورود گشت‌های سازمان تعزیرات حکومتی به حریم مدارس غیردولتی موضوعی بود که طی هفته‌ اخیر به محل بحث، میان آموزش‌وپرورشی‌ها و تعزیراتی‌ها تبدیل شد.

ماجرا از جایی آغاز شد که خبری با این محتوا  منتشر شد: نظارت گشت‌های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران بر مدارس غیر انتفاعی شهر تهران و میزان شهریه‌ای که این مدارس از والدین دانش آموزان دریافت می‌کنند، از هفته جاری آغاز شده است. بر اساس این گزارش، در هر هفته یک گشت مشترک متشکل از قاضی شعبه تعزیرات حکومتی و کارشناس آموزش و پرورش، بر اساس گزارشات دریافتی از مردم به صورت تصادفی به مدارس غیرانتفاعی می‌روند و بر نحوه و چگونگی ثبت‌نام دانش آموزان نظارت می‌کنند.در هفته جاری، گشت مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران، در یکی از مدارس غیرانتفاعی منطقه 2 شهرداری شهر تهران حضور یافت که برای مدرسه مورد نظر به دلیل درج نکردن تعرفه‌های مصوب وزارت آموزش و پرورش، پرونده‌ای تحت عنوان عدم درج قیمت تشکیل شد.

اما مسئولان سازمان مدارس غیردولتی از ورود گشت‌های سازمان تعزیرات حکومتی به مدارس غیردولتی استقبال نکرده و آن را ممنوع اعلام کردند.

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش  در این خصوص گفت: با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی و اسناد بالادستی وزارت آموزش وپرورش،‌تمام مراجع از جمله سازمان  تعزیرات حکومتی و به تبع آن ادارات کل استان‌ها حق ورود به حوزه آموزش و پرورش را ندارند و هرگونه دخالتی در امور مدارس و مراکز غیر دولتی بدون مجوز وزارت آموزش وپرورش ممنوع است.

وی افزود: نظارت و کنترل بر امور اقتصادی و هماهنگی مراجع قیمت گذاری و توزیع کالا از وظایف سازمان تعزیرات حکومتی و ادارات کل آن است و فعالیت مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی نه تنها از مصادیق فعالیت اقتصادی نبوده و دانش آموزان و نونهالان کشور نیز هم مصداق آن تعاریف نیستند. طبق این موارد و با توجه به سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور ابلاغی مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی بوده بنابراین امری حاکمیتی است و نظارت بر آن از مهدکودک تا دانشگاه امری حاکمیتی تلقی می‌شود.

اما تعزیراتی‌ها معتقدند که سازمان تعزیرات حکومتی برابر قانون مرجع رسیدگی و صدور حکم تخلفات است و با توجه به ماده 2 قانون تعزیرات حکومتی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارش تخلف گرانفروشی خدمات به بهای بیش از نرخ تعیین شده توسط مراجع رسمی در تعزیرات حکومتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

محمد محمدی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در این زمینه معتقد است: سازمان تعزیرات حکومتی مرجع نظارتی نیست بلکه براساس گزارش‌های تخلف دریافتی از بازرسان دستگاه‌های نظارتی اقدام به صدور حکم برای متخلفان می‌کند و بازرسان دستگاه‌های نظارتی به عنوان ناظر از تخلفات گزارش تهیه و به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌دهند که متاسفانه با وجود شکایت‌های متعدد مردم از اضافه دریافتی مدارس غیردولتی تاکنون هیچ مرجع نظارتی گزارش تخلف در این مورد را به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع نداده است. از سوی دیگر مواد 15، 16، 18، 33 و 34 قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی مربوط به مرجع تعیین تعرفه شهریه و رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان آن مرکز در هیئت های رسیدگی به تخلفات است و ارتباطی به تخلفات اضافه دریافتی ندارد.

محمدی تصریح کرد: با فرض این مطلب که نظارت بر اضافه دریافتی شهریه مدارس به عهده آموزش و پرورش باشد این سوال مطرح می شود که چرا تاکنون دستگاه‌های ناظر آموزش و پرورش گزارش تخلفی در این مورد به تعزیرات حکومتی ارسال نکرده‌اند و واقعا چه مرجعی مسئولیت رسیدگی به تخلف اضافه دریافتی (گرانفروشی) مدارس غیر دولتی را به عهده دارد.انتظار می‌رود دستگاه ناظر آموزش و پروش گزارش تخلفات اضافه دریافتی شهریه در مدارس غیردولتی را به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کند تا هم به شکایات مردم رسیدگی شود و آنها از نظارت‌ها مطلع شوند و هم با رسیدگی به موقع به تخلفات، رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند.

 مدت‌هاست که برخی از خانواده‌ها نسبت به شهریه بالای مدارس غیردولتی و عدم تطبیق شهریه‌های دریافتی مدارس با شهریه‌های اعلام شده از سوی آموزش و پرورش گلایه دارند. اگر چه مسئولان آموزش و پرورش هر سال دستورالعمل‌هایی را مبنی بر رعایت شهریه مصوب و نصب پوستر شهریه بر دیوار مدارس غیردولتی صادر می‌کنند اما برخی از مدارس غیردولتی‌ به این دستورالعمل‌ها بی‌توجه هستند و گوش مدیران مدارس به این دستورات بدهکار نیست. همچنین علاوه بر شهریه مصوب به بهانه‌های مختلف در طول سال تحصیلی از خانواده‌ها پول دریافت می‌کنند.

شهریه مدارس غیردولتی نیز بدین گونه تعیین می‌شود که موسس مدارس غیردولتی بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهند، به آموزش و پرورش منطقه یا ناحیه مراجعه و شهریه مدنظر را پیشنهاد می‌دهند و کارشناس آموزش و پرورش این شهریه را پس از بررسی تایید خواهد کرد.

شهریه مدارس غیردولتی و عدم رعایت شهریه مصوب اعلام شده از سوی آموزش و پرورش سال‌هاست که از سوی خانواده‌ها و رسانه‌ها منعکس می‌شود وتیم‌های نظارت و ارزیابی آموزش و پرورش نیز به تخلفات احتمالی رسیدگی می‌کنند اما این سوال مطرح است که ورود گشت‌های تعزیرات به مدارس غیردولتی به بهبود اوضاع فعلی کمکی خواهد کرد؟

جبار کوچکی نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندان موافق ورود گشت‌های تعزیرات به حریم مدارس نیست چرا که به اعتقاد وی آموزش و پرورش دستگاه بازرسی دارد که می‌تواند به تخلفات مدارس رسیدگی کند.

وی  گفت:‌در اصلاح قانون مدارس غیردولتی در بند مربوط به تخلفات، قانونگذار نوع تخلفات را مشخص کرده و رسیدگی به آن را نیز به خود دستگاه ارجاع داده است. تعزیرات حکومتی باید به مسائل اقتصادی و مسائل مرتبط با بازار رسیدگی کند. حجم کار تعزیرات به حدی بالاست که اگر بتواند بازار را به خوبی کنترل کند، کار بزرگی انجام داده است.

کوچکی نژاد بیان کرد:‌رسیدگی به مسائل آموزشی در حیطه فعالیت‌ تعزیرات نیست و ورود به حوزه آموزش یک کار تخصصی است که باید توسط آموزش و پرورش انجام شود. در حقیقت در این مقوله آموزش و پرورش می‌تواند نظارت تخصصی‌تری را اعمال کند و واحد تخلفات اداری و بخش بازرسی این وظیفه را انجام می‌دهد.

ارسال نظرات