گزارشي از واكنش باشگاه‌هاي اروپايي به روزه داري بازيكنان مسلمان در ماه رمضان
خبر كوتاه بود، باشگاه بايرن مونيخ در توئيتر از هواداران مسلمانش عذرخواهي كرد، دليل آن هم نوشيدن آب توسط بازيكنان اين تيم در زمان تمرين در ماه رمضا ن قبل از افطار بود.
کد خبر: ۸۵۳۶۹۰۶
|
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
به گزارش خبرگزاري بسيج، خبر كوتاه بود، باشگاه بايرن مونيخ در توئيتر از هواداران مسلمانش عذرخواهي كرد، دليل آن هم نوشيدن آب توسط بازيكنان اين تيم در زمان تمرين در ماه رمضا ن  قبل از افطار بود. اين نمونه كوچكي از واكنش باشگاه‌هاي بزرگ اروپايي به اعتقادات مسلمانان است. به بهانه عذرخواهي باشگاه بايرن مونيخ، در گزارش زير موضوع روزه داري فوتباليست‌هاي مسلمان در ماه رمضان و واكنش باشگاه‌هايشان را بررسي كرده‌ايم. 

  روزه داري جنجالي

در سال 2009 موضوع روزه داري مخفيانه سه بازيكن تيم فرانكفورت در دسته دوم فوتبال آلمان حسابي جنجالي شد. اين سه بازيكن مسلمان بدون اطلاع سرمربي تيم، در ماه رمضان روزه گرفتند و بعد از اينكه باشگاه از اين مسئله اطلاع پيدا كرد، به آنها اخطار داد كه ديگر چنين كاري را تكرار نكنند، وگرنه اخراج خواهند شد. اين مسئله به حدي بالا گرفت كه پاي رهبر مسلمانان آلمان را هم به اين موضوع باز كرد. در نهايت مركز مسلمانان و فدراسيون فوتبال آلمان به توافق رسيدند تا به بازيكنان اجازه داده شود در روزهاي مسابقه روزه نگيرند. در فتوايي كه اين مركز منتشر كرد، آمده بود كه چون اين شغل، تنها منبع درآمد اين بازيكنان است و آنها بايد به قراردادهاي‌شان متعهد باشند، مي‌توانند روزه اين روزهاي خاص را به بعد موكول كنند. 

  برنامه ويژه رئال براي بازيكنان مسلمان

اولين بار كه مسئله روزه در فوتبال اسپانيا به طور جدي مطرح شد، در فصلي بود كه رئال مادريد با داشتن سه بازيكن مسلمان، كريم بنزما، لاسانا ديارا و محمد ديارا، نمي‌توانست از كنار اين موضوع به سادگي عبور كند. در حالي كه بازيكنان مسلمان بارسلونا، اريك آبيدال، يحيي توره و سيدو كيتا، تصميم گرفته بودند در ماه رمضان روزه نگيرند و آن را در ماه‌هاي بعد و در تعطيلات به جا بياورند، بازيكنان رئال بر روزه داري در ماه رمضان اصرار داشتند. به همين دليل مديران باشگاه رئال مادريد از كادر پزشكي باشگاه خواستند تا با يك رژيم غذايي و پزشكي مناسب، اين بازيكنان را براي مسابقات در بهترين سطح نگه دارند. در واقع چالش اصلي، در تابستان گرم اسپانيا، تنظيم كردن سطح آب بدن بازيكنان بود اما اين كار با موفقيت انجام شد و اين سه بازيكن در آن ماه، در سه بازي ليگ اسپانيا و همچنين دو بازي ملي كشورهاي شان به ميدان رفتند. 

  انتقاد مورينيو مانع نشد

دقيقا در زماني كه رئالي‌ها بدون توجه به جنجال رسانه‌هاي اسپانيايي، به تصميم بازيكنان شان در مورد روزه داري احترام گذاشتند، ژوزه مورينيو، سرمربي وقت اينترميلان، با انتقاد از روزه داري بازيكن غنايي تيمش، سولي مونتاري، مثل هميشه جنجال ساز شد. او در يكي از ديدارهاي اينتر، مونتاري را در دقيقه 30 از بازي خارج كرد و در پاسخ به خبرنگاران در مورد دليل اين تصميم گفت: «مونتاري به خاطر رمضان مشكلاتي دارد؛ شايد به خاطر گرما بهتر باشد او اين كار (روزه داري) را نكند. رمضان براي بازيكني كه فوتبال بازي مي‌كند، در زمان مناسبي از راه نرسيده است. »هرچند مونتاري ترجيح داد به اين جنجال دامن نزند و از رابطه خوبش با مورينيو صحبت كرد اما محمد نور داشان، رئيس مركز اسلامي مسلمانان ايتاليا، به شدت به صحبت‌هاي مربي پرتغالي واكنش نشان داد و گفت: «‌فكر مي‌كنم مورينيو بايد كمتر حرف بزند. يك بازيكن روزه دار ضعيف نمي‌شود، زيرا با تحقيقاتي كه انستيتوي پزشكي ورزشي انجام داده، مي‌دانيم كه روزه داري مي‌تواند حتي توان ذهني و روحي يك ورزشكار را افزايش دهد. » با اين حال  مونتاري حاضر نشد از روزه گرفتن صرف نظر كند، تا پايان ماه رمضان ديگر در تركيب اينتر اصلي قرار نگرفت .

  افطاري باشگاه چلسي با حمايت آنلكا

نيكولاس آنلكا مهاجم فرانسوي زماني كه در چلسي بازي مي‌كرد نيز بر روزه‌داري در ماه مبارك تأكيد بسيار داشت و حتي دوستان مسلمان خود در ليگ برتر انگلستان را به انجام اين فريضه الهي فرا مي‌خواند. عبدل سليم بلال يا همان نيكولاس آنلكا توانسته بود نظر مسئولان تيم چلسي را به اسلام عوض كند تا جايي كه در ماه مبارك رمضان نه تنها عرصه را به مسلمانان تيم تنگ نمي‌كنند، بلكه به آنها كمك هم مي‌كنند و در چند نوبت، كار پذيرايي از هواداران مسلمان اين تيم در زمان افطار را نيز برعهده گرفته‌اند. 
ارسال نظرات