نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با بيان اينكه بايد با مدیریت امکانات و برنامه ریزی صحیح از گرایش جوانان به سمت ماهواره‌ها و شادی‌های آسیب زا جلوگیری كنيم، تاكيد كرد: قوانین پیشگیرانه در زمینه پيشگيري از اعتياد اجرایی شود.
کد خبر: ۸۵۳۶۹۱۷
|
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهلا میرگلوبیات   اظهارداشت: مبارزه با اعتیاد نیاز به فرهنگسازی دارد و باید قوانین پیشگیرانه در این زمینه اجرایی شود. متاسفانه به اندازه كافي به مساله فرهنگسازي در امر پيشگيري توجه نشده كه اهتمام مسئولان در اين راستا ضرورت دارد.

عضو فراکسیون زنان و خانواده افزود: باید علت‌های شایع گرایش افراد به ویژه جوانان به مواد مخدر را برطرف کرد. امروز فقر فرهنگی و اقتصادی همچنين الگو برداری از کشورهای غربی از علل عمده مصرف مخدرهای صنعتی به ویژه میان زنان است.

نماینده مردم ساوه با اشاره به اینکه متاسفانه استعمال قلیان و سیگار میان جوانان بسیارشایع شده است، افزود: مصرف اين مواد زمينه ساز اعتياد است. الگو برداری از فرهنگ غربی و تبلیغات زیاد فرهنگ اروپایی، نفوذ تهاجم فرهنگی از دلایل افزایش سیگار و روان‌گردان میان افراد است.

وي با بيان اينكه بخشی از دختران برای مطرح کردن خودشان سیگار می کشند، گفت: این مساله در مدارس دخترانه زیاد شده و وزارت کشور باید ورود یابد. با حرف و شعار کار انجام نمی‌شود. باید در این راستا مستقیم ورود یافت نه اينكه هر دستگاه کار را برگردن دیگری بیندازد. معضل اعتياد به صلاح هیچ کس نیست و همه باید در این عرصه مشارکت کنند.

میرگلوبیات با تاكيد براينكه آموزش‌های پیشگیرانه باید از دوران پیش دبستانی آغاز شود، تصريح كرد:مسائل فرهنگی و اخلاقی و قانونی مداری نیاز به توجه ویژه در مدارس دارد. نمی توان یک جوان را در سن 18 و 19 سالگی که خمیره تربیتی آن شکل گرفته به راحتی تحت آموزش پیشگیرانه قرار دهیم.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس افزود:نقش خانواده و مدارس در پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر بسیار اهمیت دارد و اقداماتی که معلم و در کل آموزش و پرورش می‌تواند در این راستا انجام دهد، قابل مقایسه با سایر دستگاه‌ها نیست.

عضو فراکسیون زنان و خانواده با اشاره به اينكه متولی امر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور است، گفت: باید اقدامات عملیاتی در این زمینه انجام شود فقط با حرف و شعارنمي‌توان به موفقیت دست يافت.

نماینده مردم ساوه در ادامه عنوان داشت: با کمبود شادی در جامعه موافق هستم لازم است در این حوزه فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد تا مانع از رشد قارچ‌گونه شادی‌های زیرزمینی که بستر ساز آسیب‌های اجتماعی است، شویم. باید شرایط را برای جوانان فراهم سازیم و با مدیریت امکانات و برنامه ریزی صحیح از گرایش جوانان به سمت ماهواره‌ها و شادی های آسیب زا جلوگیری کنیم.

وي با اشاره به اينكه نسل جوان با دوگانگی همراه است و از طرفی تبلیغات تلفن هوشمند انجام میدهیم و از طرفی جلوی فعالیت آنها را می‌گیریم، افزود: این مساله با هم تناقص دارد.چه ضرورتی دارد که یک جوان چهار خط موبایل داشته باشد.مخالف تکنولوژی جدید نیستم ولی باید پیش از تبلیغ استفاده از تكنولو‍ژي فرهنگ سازی انجام شود. در غیر این صورت نوعی تیغ دست زنگی مست دادن است.

میرگلوبیات اضافه كرد:در حال حاضر حرف شنوی فرزندان از والدین نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته که باید تقويت آموزش و فرهنگ‌سازی را در رسانه ملی فراهم سازیم و شرایط شادی و نشاط را نيزدر چارچوب قوانین شرع تهیه و فرهنگسازی کنیم. با این مساله بعید می‌دانم آسیب‌های اجتماعی رواج یابد.

نماینده مردم ساوه اظهاركرد: برنامه‌های رسانه ملی باید جذاب شود متاسفانه این سازمان به صورت سنتی اداره می شود و این سبب ریزش مخاطبان جوان شده است. در صورت رفع اين مساله بيشتر مي‌توان به امر پيشگيري در اعتياد موفق بود.

عضو فراکسیون زنان و خانواده گفت: در مورد جامعه پذیر شدن معتادان بهبودیافته و یا خانواده معتادان خلاء قانونی نداریم. برای این افراد شغل و شرایط امن کاری باید ایجاد شود تابا نظارت و کنترل هدايت شوند. در حال حاضر در قوانین ما معتاد بیمار به شمار می‌رود و با ترک اعتیادمی‌تواند وارد عرصه کار حتی در ارگان‌های دولتی شود.

وي خاطر نشان كرد: سابقه کیفری برای مصرف مواد مخدر نیست بلکه مربوط به فروش و قاچاق مواد است که حذف اين سابقه را نمي‌توان امري جهت جامعه پذير شدن معتادان دانست.
ارسال نظرات