جلسه کمیته فرهنگی و هنری ستاد مرکزی راهیان نور کشور به منظور تبیین و ارائه راهکارهای فرهنگی تحقق شعار «ما می‌توانیم» در آستانه عملیات فرهنگی، مردمی راهیان نور شمال‌غرب برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۳۶۹۲۵
|
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، سعید محمدی رئیس کمیته فرهنگی و هنری راهیان نور در جلسه کمیته فرهنگی و هنری ستاد مرکزی راهیان نور کشور یکی از برنامه‌های موثر برای مقابله با گروه‌های تروریستی را ترویج برنامه‌های راهیان نور دانست و حضور کاروان‌ها در مناطق عملیاتی شمالغرب را امنیت آور دانست و گفت:  امسال هم با توجه به شرایط خاورمیانه و حمله عربستان به کشور مظلوم یمن و دیگر اتفاقات منطقه، راهیان نور ارزش و اعتبار ویژه‌ای پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در ابتدای راه اندازی راهیان نور فکر نمی‌کردیم که این حرکت عظیم بر تحولات منطقه تاثیرگذار باشد ولی مرور زمان نشان داد که این حرکت عظیم در جهت تبیین اهداف شهدای عزیز و زنده نگه داشتن روحیه مقاومت و ایثار در دل ملت‌های مظلوم جهان جایگاه ویژه‌ای دارد. یکی از کارهای مهم در راهیان نور ترویج امر به معروف و نهی از منکر است زیرا شهدا در همین مسیر گام برداشتند و حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نیز وقتی خطبه می خوانند هدف از قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر بیان می‌کنند.

محمدی یکی دیگر از برنامه‌های احیای امر به معروف و نهی از منکر در راهیان نور را معرفی شهدای مظلوم این راه عنوان کرد و گفت: شهید علی خلیلی یکی از این شهدای والامقام این راه است که باید به عموم مردم معرفی شود. در سال گذشته برنامه‌های راهیان نور با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی انجام شد که این موضوع را رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده بودند، امسال این برنامه‌ها به ویژه در شمالغرب با هدف احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر انجام خواهد شد.

رئیس کمیته فرهنگی و هنری راهیان نور با بیان این که برخی از مصوبات سال گذشته با مدیریت جهادی عملی شد اضافه کرد: رهبر انقلاب در سخنان خود دوباره شاخصه‌های مدیریت جهادی را تبیین کردند که این موضوع حاکی از اهمیت و جایگاه این مدیریت است.

برگزاری یادواره شهدای روستاهای کردستان

محمدی با اشاره به برگزاری یادواره‌های شهدا همزمان با راهیان نور شمال‌غرب گفت: به منظور ارج نهادن به مردم این مناطق یادواره شهدا در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی تدارک دیده شده است و به همین منظور 2 یادواره در استان کردستان برگزار خواهد شد.

وی یادواره شهدای حماسه دولاب را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: این منطقه بین سنندج و کامیاران در استان کردستان قرار دارد که به منظور پاسداشت شهدای والامقام آن روستا، این یادواره برگزار خواهد شد، همچنین یادواره شهدای روستای میرده بین سقز و بانه انجام می‌شود.

برگزاری یادواره شهدای شاخص روحانی کردستان و آذربایجان غربی

محمدی با بیان این نکته که از سوی سپاه شهدای استان آذربایجان غربی نیز یادواره شهدای اشنویه و مهاباد برگزار می‌شود، افزود: همچنین یادواره شهدای شاخص روحانی استان‌های کردستان و آذربایجان غربی نیز از سوی ستاد مرکزی راهیان نور کشور در تابستان امسال اجرا خواهد شد.

رئیس کمیته فرهنگی و هنری ستاد مرکزی راهیان نور کشور از دیدار با خانواده شهدای مستقر در خطوط مرزی از دیگر برنامه‌های ستاد مرکزی راهیان نور در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی است که محمدی از اجرای آن خبر داد و افزود: این شهدا و خانواده‌های معظمشان خیلی غریب هستند. همچنین بسته‌های فرهنگی نیز در بین کاروان‌های راهیان نور شمال‌غرب توزیع می‌شود. این بسته‌ها با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان حج و زیارت، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان تبلیغات اسلامی تهیه می‌شود.

ساخت مستند حماسه دولاب کردستان

وی ساخت مستند حماسه دولاب استان کردستان توسط صدا و سیما، تولید سرود و نماهنگ ویژه شمال‌غرب و اعزام کاروان سفیر آفتاب به یادمان‌های شمال‌غرب را از دیگر برنامه‌های ستاد مرکزی راهیان نور اعلام کرد و گفت: همچنین شعار "ما می‌توانیم" سرلوحه برنامه‌های حماسه راهیان نور شمال‌غرب قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد نوری نماینده تام الاختیار سازمان اوقاف و امور خیریه در ستاد مرکزی راهیان نور کشور با اشاره به محوریت احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: در امامزادگانی که در مسیر کاروان‌های راهیان نور در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی قرار دارند این آمادگی را داریم که با هماهنگی‌هایی که صورت می‌گیرد روحانیونی را مستقر کنیم.

وی از برپایی خیمه‌های معرفت در امام‌زادگان در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی خبر داد و گفت: در این خیمه‌ها موضوعاتی حول محور احیای امر به معروف و نهی از منکر انجام مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و شهدای این عرصه نیز معرفی خواهند شد.

تجهیز یادمان‌های شمال‌غرب به ادعیه و کتب قرآنی توسط سازمان اوقاف

نماینده تام الاختیار سازمان اوقاف و امور خیریه در ستاد مرکزی راهیان نور از مشارکت در آماده سازی بسته‌های فرهنگی راهیان نور شمال‌غرب خبر داد و اضافه کرد: آمادگی داریم تا کتابچه‌ای را با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در شمارگان بالا منتشر کنیم. همچنین کتب ادعیه و قرآن نیز برای تجهیز یادمان‌های شهدا در شمالغرب و استان‌های کردستان و آذربایجان غربی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه تامین خواهد شد.

در این جلسه عبدالحسین پیشان نماینده تام الاختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به محوریت احیای امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: حدود 3 سال است که شورای امر به معروف و نهی از منکر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی شده که حدود 70 نفر از خواهران و برادران عضو این شورا هستند و کارهای خوبی را انجام داده‌اند.

وی بررسی کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه کتاب را از برنامه‌های شورای امر به معروف و نهی از منکر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: این کتاب‌ها از نظر محتوایی مورد بررسی قرار خواهند گرفت، همچنین در موضوع تذکر لسانی نیز کارهایی صورت پذیرفته که می‌توان از این ظرفیت در راهیان نور نیز استفاده کرد.

راه‌اندازی 6 یادمان شهید شاخص در آذربایجان غربی

همچنین کاووس حضرتی، نماینده سپاه شهدای استان آذربایجان غربی با بیان این که استان ما ظرفیت خوبی در موضوع راهیان نور دارد، اظهار کرد: متاسفانه از این ظرفیت در سالیان گذشته به خوبی استفاده نشده است زیرا زیرساخت‌های لازم برای این کار آماده نشد.

وی از راه‌اندازی 6 یادمان شهدا در استان آذربایجان غربی خبر داد و اضافه کرد: یادمان شهید بروجردی، یادمان شهید ناصر کاظمی، یادمان تمرچین، یادمان بولفت و دوپازا، یادمان شهدای شیمیایی و یادمان دارساوین سردشت از یادمان‌های ملی این استان هستند. امیدواریم که وزارتخانه‌های مربوطه وظایف خود را در قبال این یادمان‌ها به خوبی انجام دهند.

جضرتی در ادامه از رسانه‌ها و مطبوعات خواست تا بیشتر به معرفی یادمان‌های شمال‌غرب و استان آذربایجان غربی بپردازند و مطالبی را درباره راهیان نور این مناطق نیز منتشر کنند.

ساخت مستند پادگان پیرانشهر و انتشار روزشمار دفاع مقدس در آذربایجان غربی

احمد احمدزاده نماینده بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان غربی نیز از ساخت چند مستند در استان آذربایجان غربی خبر داد و اضافه کرد: مستند پادگان پیرانشهر از جمله این مستندات است که کار ساخت آن شروع شده و امیدواریم در صورت تامین اعتبار لازم تا 20 روز آینده آماده شود. همچنین روزشمار دفاع مقدس در استان آذربایجان غربی نیز در دستور کار بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس قرار دارد که قرار است به صورت یک کتابچه منتشر شود.

در این برنامه امید یاری، نماینده بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان نیز گفت: ما در این استان میزبان کاروان‌های راهیان نور هستیم که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده امیدوارم میزبان خوبی برای زوار یادمان‌های شهدای شمالغرب باشیم.

وی در ادامه به بیان برخی از ویژگی‌های استان کردستان پرداخت و بیان کرد: این استان هم دارای باغ موزه دفاع مقدس و هم یادمان شهدا است که ضرورت دارد برای حضور زوار گرامی فضا سازی شود که متاسفانه در سال گذشته این کار با تاخیر انجام شد. همچنین مستند "پایه کلات" نیز درباره شهدا ساخته شده است که برای استفاده در یادمان‌های شهدا در استان کردستان مفید خواهد بود.

ارسال نظرات