نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری:
نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه تنها دین می‌تواند جایگاه انسان را به او برگرداند، اظهار کرد: دنیای غرب به این حقیقت دست یافته و معتقدند تنها راهی که می‌تواند روح انسان را تربیت کند گوهر و جوهر دین است و این نگاه به دین نه نسبی بلکه باید عمیق باشد.
کد خبر: ۸۵۳۷۱۹۵
|
۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از صومعه‌سرا،آیت‌الله رضا رمضانی، نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری در مراسم سومین روز درگذشت حجت‌الاسلام عبدالعظیم یکتا، امام حمعه اسبق صومعه‌سرا اظهار کرد: تلاش‌های فراوانی این روحانی خدوم در راستای تبلیغات روشنگری نسبت به جنایات رژیم پهلوی داشت.

وی با بیان اینکه ایشان اولین امام جمعه شهرستان از جانب امام راحل بودند، افزود: آنچه حائز اهمیت است حفظ شان و جایگاه انسان است که مرحوم یکتا تا پایان عمر 88 ساله خود آن را حفظ کردند و لحظه‌ای از دفاع و تبعیت از امام، رهبری، انقلاب و آرمان‌های ملت فاصله نگرفتند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری به جایگاه و انتظار مردم از روحانیت اشاره و خاطرنشان کرد: باتوجه به مجموعه آیات و روایات در باب علم و عالم، روحانیون دارای جایگاهی رفیع، صاحب درجه و خود را از وارثان به حق الهی می‌دانند و زمانی که در عرصه ایفای نقش شروع به عمل می‌کنند فقط از خداوند الهی هراس دارند.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه با توجه به آیات و روایات در باب علم، عالمان جایگاهشان رفیع است، تصریح کرد: عالمان کسانی هستند که از خداوند می‌ترسند و خود را وارثان به حق اولیای الهی می‌دانند.

وی با بیان اینکه وقتی عالمان در عرصه ایفای نقش شروع  به عمل کردن می‌کنند، فقط از خداوند می‌ترسند، خاطرنشان کرد: آنچه که مردم از عالمان توقع دارند و طلبه‌ها باید به آن توجه داشته باشند تفقه در دین است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تفقه در دین یعنی عمق نگری و ژرف نگری در دین، فهم عمیق از دین داشتن و توجه به همه ابعاد ظاهری، فردی، اجتماعی و سیاسی و فرهنگی، بعد تعلیمی و...، اظهار کرد: این تفقه در دین به این معناست که یک عالم دانش دین را اول خود یاد می گیرد آنگاه به جامعه بشری و دیندار عرضه می‌کند.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به اینکه تقوا از دیگر توقعاتی است که مردم از یک عالم دارند، افزود: اگر تقوا در کنار داشتن دین و علم قرار نگیرد آن تاثیر عمیق خود را بر خود و دیگران برجای نخواهد گذاشت و لازمه آنچه از این علم بتواند به درستی استفاده کند نه واژه ها و مفاهیم بلکه بلاغ در حقایق دین است.

وی گفت: اگر کسی می خواهد نقش عالم را در جامعه ایفا کند این مربوط به یک بخش از جان آدمی بستگی دارد که بتواند موثر و مفید باشد و آن وقت چنین شخصی می‌تواند نقش تربیتی هم داشته باشد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بهترین امیر آن کسی است که بر خود و برجانش بندگی کند و عبد خدا و تابع محض دستورات الهی باشد و این یکی از غرض های آفرینش انسان است.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه حقیقت دین نه کثرت تعلیم و تعلم است بلکه از مقوله وجود و نور است و در جان آدمی نقش ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: علم، نور است و این نور بر هر قلبی وارد نمی‌شود اگر جانی مهیا و آماده باشد برای تلقی این علم که روشنایی است، خود و اطرافش و جامعه را هم روشن می کند، نور است.

وی اظهار کرد: وقتی که انسان دانش دین را بیاموزد و به دانسته‌های خود عمل کند و نگاه سطحی هم به دانش دین نداشته باشد، آن وقت دانش دین است که فقط می‌تواند زندگی انسان را به مفهوم واقعی معنا کند که در رأس مفاهیم دینی، خدا است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر خدا جز باورهای انسان باشد آن وقت تاثیر عمیقی در درون جان انسان میگذارد، افزود: ما باید همواره خدا را تسبیح بگوییم و در واقع پروردگار را منزه و پاک از این تسبیحاتی که از زبان ما جاری می‌شود بدانیم.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه خصوصیت دانش دین این است که انسان به دانشی می‌رسد که در هیچ مکتبی نمی‌تواند از این دانش برخوردار شود، گفت: معلم این دانش هم خدا است و باید زمینه را فراهم کرد و عالمان این زمینه را برای بشر آماده می‌کنند تا انسان‌ها بتوانند از علم الهی بهره‌مند شوند و خدای بزرگ معلم انسان شود.

وی تصریح کرد: خداوند رحمت خود را در حضرت محمد(صلی االه علیه وآله) تمام کرد که اینگونه پیامبر توانست بر مردم تاثیرگذار باشد و علمش علم نافع گردد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دین‌داری بعد از دو مرحله دین شناسی و دین باوری است، خاطرنشان کرد: باید دین را بشناسیم و باور کنیم تا در جان ما نفوذ یابد و در این راستا باید از خدا کمک بطلبیم تا خود را به ما بشناساند.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه برای تاثیرگذاری باید خود را تربیت کنیم و هواهای نفسانی را از خود دور کنیم، اظهار کرد: باید حقایق را در جان خود وارد کنیم که اگر واردات به جان صحیح باشد قطعا صادرات جان آدمی درست صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر یک روحانی کمتر به مستحبات روی آورد مردم از واجبات دور می‌شوند، افزود: تا جایی که ممکن است خصوصا جایی که خطر بیشتر انسان را تهدید می‌کند باید به مستحبات روی آورد.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر برای یک روحانی مکروهات عادی شود برای مردم حرام عادی می‌شود و عالمان دین باید خیلی در مستحبات و مکروهات مراقب باشند تا مردم به واجبات و حرامات توجه بیشتری کنند.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه بعد از اینکه مردم با واجبات انس گرفتند و از حرام دوری نمودند به یک جامعه ایمانی دست می‌یابیم، تصریح کرد: جامعه‌ای ایمانی یعنی جامعه‌ای که به آرامش می‌رسد و در آن امنیت ذهنی، جانی وامنیتی که در وجود انسان مومن متبلور است وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما باید با رفتار خود نمایندگی از رفتار امیرالمومنین کنیم، خاطرنشان کرد: مردم باید ببینند که عالمان چگونه با خدا انس دارند و نام خدا در وجود آنها چه قدر نقش داشته است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بسیاری افراد در استعمار کهنه و نو و استعمار فرا نو تلاش کردند که نام خدا و دین را از زندگی بشر محو کنند، اظهار کرد: در دوران مدرنیته می‌گویند باید باورهای مردم را از آنها بگیریم و اگر قرار است معنویت و عرفانی را تزریق کنیم این معنویت باید بدون خدا و قرآن و نام پیامبر باشد.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه کاری که یک عالم دینی می‌کند جایگاه حیات را برای مردم مشخص می کند، افزود: او از علم و سیره پیامبر به ارث برده و می‌خواهد آن را منتقل کند و تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه تنها دین می‌تواند جایگاه انسان را به او برگرداند، اظهار کرد: دنیای غرب به این حقیقت دست یافته و معتقدند تنها راهی که می‌تواند روح انسان را تربیت کند گوهر و جوهر دین است و این نگاه به دین نه نسبی بلکه باید عمیق باشد.

به گزارش بسیج، حجت‌الاسلام عبدالعظیم یکتا عربانی متولد 1306 ه. ش در صومعه‌سرا بوده و در 88 سالگی در چهارشنبه 10 تیرماه بدلیل کهولت سن بدورد حیات گفت و به دیار باقی شتافت.

وی از محضر و کلاس‌های درس آیات عظام امام خمینی(ره)، بروجردی، شهاب‌الدین مرعشی نجفی، علامه طباطبایی، دکتر بهشتی، صدوقی و... کسب فیض کرد و با هفده سال تحصیل به درجه اجتهاد متجزی نائل آمد و از سال 1339 به فعالیت‌های تبلیغی و ارشادی پرداخت.

وی در سال 1358 از جانب امام خمینی(ره) به عنوان امام جمعه شهرستان صومعه‌سرا معرفی و منصوب شدند.

 

ارسال نظرات