به‎مناسبت 14 تیرماه؛ روز قلم

نویسنده دفاع مقدس: تولید محتوا برای کتاب، یک مشکل و توزیع کتاب، مشکلی دیگر است

نویسنده دفاع مقدس گفت: اگرحیوانات حقی دارند و انجمن دفاع از حقوق حیوانات تشکیل می‌دهند، نویسندگان هم برای خود حقی دارند و باید انجمن دفاع از حقوق نویسنده هم تشکیل شود.
کد خبر: ۸۵۳۷۵۶۰
|
۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹

 




خبرگزاری بسیج مازندران، صادق کیان‌نژاد نویسنده دفاع مقدس با بیان اینکه نوشتن کتاب کار بسیار سختی است، اظهار کرد: شما می‌توانید یک نوشته بی‌ارزش را بگیرید و به شکل کتاب چاپ کنید اما اگر بخواهید کتابی بنویسید که ارزش علمی و تاریخی داشته باشد، کار بسیار مشکلی است.

وی با بیان اینکه ما مانند مادرانی هستیم که یک بچه را در شکم نگه می‌دارد و می‌زایید کتاب را نیز ما متولد می‌کنیم، افزود: کتاب وقتی می‌خواهد تولد پیدا کند، اگر خوب متولد نشود و ناقص و دیر به دنیا بیاید، دلهره‌هایی را برای مادر به‌وجود می‌آورد.

انجمن حمایت از حقوق نویسندگان تشکیل شود

نویسنده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: برای کتاب اولم که خاطراتی از یک رزمنده شهرم بود، برای چاپ به کسی دادم اما بعد مدتی دیدم که قسمتی از خاطرات که قرار بود در کتاب چاپ شود سر از یک مجله در آورد.

کیان‌نژاد با ابراز گلایه از بروز چنین اتفاقی، ادامه داد: تعبیرم از این اتفاق این بود که در این کشور اگر حیوانات حقی دارند و انجمن دفاع از حقوق حیوانات تشکیل می‌دهند، نویسندگان هم برای خود حقی دارند و باید انجمن دفاع از حقوق نویسنده هم تشکیل شود.

تاریخ، ثبت حیات یک ملت

وی با تاکید بر اینکه اگر خاطرات یک رزمنده را می‌نویسیم، تاریخ یک کشور تدوین می‌شود، یادآور شد: تاریخ نوشته شده، سند حیات یک کشور در آن مقطع زمانی است.

کیان‌نژاد اضافه کرد: اگر یک سند را ثبت می‌کنید که حکایت ارزش‌های یک کشور را دارد، باید از آن مراقبت کنید و به دست مردم برسانید.

توزیع، دنیایی از مشکلات حوزه کتاب

وی یکی از مشکلات حوزه نشر را نبود شبکه توزیع دانست و گفت: وقتی یک تولید فرهنگی صورت می‌گیرد، نویسنده باید اطمینان پیدا کند که این کتاب به دست اهل آن می‌رسد و برای این منظور باید افراد اهل مطالعه و کتاب شناسایی شوند.

این نویسنده با اشاره به دغدغه نویسندگان در رسیدن کتاب‌ها به دست مخاطبان، بیان کرد: نویسنده دغدغه رسیدن کتاب به اهلش را دارد و گاهی مجبور می‌شود خود از ناشر کتاب را خریداری کند و به مخاطب خود برساند.

کیان نژاد ادامه داد: یکی از کتاب‌هایم در حوزه دفاع مقدس است و نگرانم کتاب به دست مخاطبی که برای آن نوشتم نرسد.

وی با بیان اینکه برای یک هدفی کتاب را نوشتم ودوست دارم جوان امروز این کتاب را بخواند اما جوان شهر من به تاریخ شهر آشنا نیست، خاطر نشان کرد: برای آشنایی جوانان به تاریخ شهرم با شهرداری صحبت کردم که کتاب‌هایم را بخرند و در کتابخانه‌ها و مدارس سطح شهر بگذارند.

نشر کتاب، کاری پرهزینه و ناصرفه

نویسنده حوزه دفاع مقدس با تاکید بر اینکه ناشران با هدف صرفه اقتصادی کتاب چاپ می‌کنند، افزود: به‌دلیل نداشتن صرفه اقتصادی، ناشر به درخواست من درباره چاپ دوباره کتاب پاسخ منفی داد.

وی خرید تضمینی کتاب را راهکار برون رفت از این مسئله دانست و گفت: باید خرید تضمینی برای کتاب ایجاد شود تا نویسنده اطمینان پیدا کند، که اگر کتابش چاپ شود بازار فروش وجود دارد و حق و حقوق او تامین است.

کیان‌نژاد تصریح کرد: بعضاً نویسندگان چندین ماه یا سال برای نوشتن یک کتاب وقت صرف می‌کنند و در این مدت نویسنده نیاز به حمایت دارد، همچنین در حوزه نشر نویسنده باید اطمینان داشته باشد که کتابش به فروش می‌رسد و برای رفع این دغدغه‌ها، ارگان‌های مربوط باید فکری کنند.

دستگاه‌های دولتی آستین بالا بزنند

این نویسنده با تاکید بر اینکه باید حوزه توزیع درستی داشته باشیم، یادآور شد: برای ایجاد این حوزه باید کسانی که علاقه‌مند به کتاب هستند شناسایی و شبکه توزیع را شکل دهند. در این صورت هم نویسنده و هم ناشر از فروش اطمینان پیدا خواهند کرد. برای این منظور فرهنگ و ارشاد و یا حوزه هنری می‌توانند شبکه توزیع را ایجاد کنند.

وی افزود: اگر شبکه توزیع درستی بوجود آید، ناشر از برگشت هزینه خود اطمینان دارد، در این صورت نویسنده هم خیالش راحت می‌شود و با دغدغه مالی کمتری روبرو می‌شود و رغبت نوشتن بالا می‌رود.

کیان‌نژاد با اشاره به اینکه انتشارات دولتی اگر بخواهد کتابی را چاپ کند بودجه‌های مستقلی دارد که می‌تواند به آن اختصاص دهد، تصریح کرد:انتشارات خصوصی از محل فروش کتاب، خود را اداره می‌کنند و هر زمان نمی‌توانند دست به انتشار بزنند.

وی اضافه کرد: چون هزینه چاپ بالا رفته است و بازار به صرفه نیست، ناشران تمایل چندانی به چاپ کتاب ندارند.

کیان نژاد خاطر نشان کرد: اگر شبکه توزیع درستی شکل بگیرد، مشکل نویسنده حل می‌شود و دیگر دغدغه مشکل اقتصادی زندگی وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی نویسندگان، گفت: نویسنده‌هایی را سراغ دارم که 2 سال از تاریخ چاپ کتابشان گذشته، اما هنوز قرارداد با آنها بسته نشده است و حق تالیف خود را نگرفته‌اند.

این نویسنده یادآور شد: نویسنده برای رسیدن به حق خود می‌تواند شکایت کند، اما صرف این زمان و هزینه، نویسنده رااز مسیر اصلی خود خارج می‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار