ویژه شهرهای تهران و مشهد؛
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می فرماید: «هر کس در ماه رمضان ده روز معتکف شود، ارزش آن معادل دو حج تمتع و دو حج عمره است».
کد خبر: ۸۵۳۷۷۶۷
|
۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، چند سالی است که برگزاری سنت حسنه اعتکاف به جز ایام البیض ماه رجب، در ماه مبارک رمضان هم برگزار می شود. براساس روایات، اعتکاف دهه آخر ماه رمضان از دیگر ایام سال بیشتر توصیه شده است.

 
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در کنار دیگر عبادت ها، به اعتکاف توجه ویژه ای داشت. آن حضرت برای انجام این مهم، بر اعتکاف ماه رمضان، به ویژه دهه آخر آن اهتمام می ورزید و آن را با دو حج و دو عمره برابر می دانست.

پیامبر ابتدا دهه اولِ ماه رمضان، سپس دهه دوم و در نهایت، دهه سوم این ماه را برای انجام اعتکاف برگزید و پس از آن، تا آخر عمر، بر اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان مداومت داشت. چون دهه آخر ماه رمضان فرا می رسید، پیامبر رخت خواب خویش را جمع می کرد و خود را کاملاً آماده عبادت می ساخت و در زیر سایبانی که برای ایشان فراهم می شد، عبادت می کرد.

همچنین امام خمینی رحمه الله می فرماید: «با فضیلت ترین اوقات اعتکاف ماه رمضان است و برترین ایام ماه رمضان، دهه آخر آن است».

طی دو،سه سال گذشته برگزاری اعتکاف رمضان گسترش بسیاری پیداکرده، بطوری که  امسال این مراسم معنوی در تهران، مشهد، قم، تبریز، شیراز و استان های مازندران،همدان،کهگیلویه، لرستان و بسیاری دیگر از نقاط کشور برگزار می گردد.

تهران:

  •    دانشگاه علم و صنعت
مراسم اعتکاف رمضانیه، در تاریخ۲۳, ۲۴ و۲۵ تیرماه (مطابق با۲۷, ۲۸ و ۲۹ رمضان) در مسجد الشهدای دانشگاه علم و صنعت برگزار خواهد شد. همچنین ظرفیت ثبت‌نام برای شرکت در این مراسم ۱۲۰ تا ۳۰۰ نفراست.
گفتنی است، علاقه مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به تارنمای کانون قرآن و عترت (علیهم السلام) به نشانی quran.iust.ac.ir  مراجعه نمایند. زمان ثبت نام از ۷ تیر تا ۱۹ تیرماه است.

  • دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
اعتکاف رمضانیه ویژه دانش آموختگان دانشگاه های علوم پزشکی تهران در مسجد دانشگاه بقیه الله برگزار می شود.
دوازدهمین دوره اعتکاف رمضانیه ویژه دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه‌های تهران برگزار می شود.
براساس این گزارش، مراسم اعتکاف در مسجد جامع بقیه الله دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله خیابان شیخ بهایی پایین تر از ملاصدرا از چهارشنبه تا جمعه ۱۷ تا ۱۹ تیر ( ۲۱ و ۲۳ رمضان) برگزار می شود. مهلت ثبت نام تا ۱۴ تیر است.


  •  دانشگاه جامع علمی کاربردی

دوازدهمین دوره اعتکاف رمضانیه توسط هیئت مذهبی دانشجویان و دانش آموختگان تهران(هیئت روضه الحسین علیه السلام) نیز در مسجد جامع بقیه الله (عج) متعلق به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) برگزار می شود.

لذا کسانیکه که تمایل دارند دراین مراسم شرکت کنند (از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره تماس، مقطع و رشته تحصیلی) به همراه مبالغ دریافتی به تقاطع حافظ و انقلاب، ساختمان مرکزی دانشگاه جامع، طبقه ۵، دفتر هیئت مذهبی نهاد رهبری مراجعه نمایند.

درصورت هرگونه سؤال با شماره ۰۲۱۸۸۸۰۰۹۱۵ تماس حاصل فرمائید.

 
  • مسجد ثارالله تهران
همزمان با فرا رسیدن دهه آخر ماه مبارک رمضان مراسم معنوی اعتکاف برای مدت ۱۰ روز،از چهارشنبه ۱۷ تیرماه لغایت ۲۵ تیر، در مسجد ثارالله واقع در خیابان کارگر شمالی،کوی دانشگاه، شهرک والفجر برگزار می گردد.
علاقمندان به شرکت در این مراسم معنوی می توانند ۳ روز از این دهه را جهت معتکف شدن، به اختیار انتخاب نمایند.
علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۳۹۵۰۹۳۰۲۷ تماس حاصل بفرمایند.

 
  • جوانان عاشورایی هیأت رزمندگان اسلام
وارث: مراسم اعتکاف رمضانیه توسط هیات رزمندگان اسلام در تهران، بلوار ابوذر ،مسجد حضرت ولیعصر (عج)، ویژه برادران از ۲۵ تا ۲۷ رمضان (۲۱ تا ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴)برگزار می گردد.
در این برنامه  سخنرانانی همچون آیت الله روح الله قرهی و حجج اسلام آقایان علی سرلک، سید احمد دارستانی و غیره حضور دارند.
همچنین از مداحان اهل بیت (علیهم السلام) همچون آقایان سعید حدادیان، مرتضی طاهری، محمد رضا غلامرضا زاده و حجت الاسلام والمسلمین میلانی نژاد حضور دارند.
مهلت ثبت نام تا ۱۰ تیرماه بود.
شماره تماس: ۸۸۹۸۶۹۸۱

  • مسجد دانشگاه صنعتی شریف
متاسفانه این دانشگاه برخلاف سنوات گذشته تا این لحظه اطلاعیه ای در خصوص برگزاری و یا عدم برگزاری اعتکاف رمضانیه منتشر نکرده است.  سالهای گذشته از معدود مجموعه های فعال در این زمینه، هیئت الزهرا (س) مسجد دانشگاه شریف بود.

 
مشهد:

  • اعتکاف دانشجویی در ۳ روز پایان ماه مبارک رمضان
چهاردهمین اعتکاف دانشجویی دانشگاههای مشهد در ۳ روز پایانی ماه مبارک رمضان برگزار می شود.
مسئول اعتکاف دانشجویی اظهار کرد: امسال به دلیل انجام عملیات عمرانی در مسجد گوهرشاد،اعتکاف دانشجویی در مساجد دانشگاههای آزاد اسلامی مشهد،فردوسی و علوم پزشکی برگزاری خواهد شد.


  • اعتکاف طلاب و روحانیون
طبق سال‌های گذشته و در راستای اجرای سنت حسنه اعتکاف، تعدادی از طلاب و روحانیون برادر شامل طلاب حوزه علمیه مشهد، جامعه المصطفی العالمیه مشهد و قم در مسجد گوهرشاد معتکف خواهند شد.
وی با بیان اینکه این برنامه معنوی ۲۴ تا ۲۷ ماه مبارک رمضان به مدت ۳ روز برگزار می شود، گفت: افتتاح این مراسم در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار خواهد شد و سپس حاضران به صورت دسته جمعی به حرم مطهر رضوی مشرف و معتکف می‌شوند.

  • مسجد النبی(ص)  کوهسنگی
پنجمین دوره اعتکاف دانشجویی که ویژه دانشجویان و طلاب است از ۲۷ تا ۲۹ ماه مبارک رمضان در مسجد النبی(ص) برگزار خواهد شد.
در این مراسم اعتکاف که به همت بسیج دانشجویی حکمت رضوی برگزار می‌شود اساتید برجسته و رسانه‌ای نیز حضور خواهند داشت.
ظرفیت ثبت نام محدود و مهلت ثبت نام از ۱۳ تا ۱۹ تیرماه است.
علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به www.etekafhekmat۹۴.blogfa.com و جهت ثبت نام به www.bsrazavi.ir مراجعه کنند. مسجد النبی(ص) در خیابان کوهسنگی، نبش کوهسنگی ۵ واقع شده است.

  • ششمین اعتکاف تخصصی نوجوان آسمانی

اعتکاف «نوجوان آسمانی» امسال از ۲۴تا ۲۶ ماه مبارک رمضان در ششمین دوره برگزاری خود ، از نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال پسر و ۱۲ تا ۱۴ سال دختر ثبت نام می‌کند. از برنامه‌های این اعتکاف که در مسجد النبی(صلی الله علیه و آله و سلم) واقع در خیابان کوهسنگی۵ برگزار خواهد شد، می‌توان به سخنرانی حجج الاسلام ماندگاری، حاج حسین یکتا و...  حلقه های مربی محور، مشاوره خصوصی، نمایش تئاتر، بازی و غیره اشاره نمود.

علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام می توانند با شماره ۰۹۱۵۲۳۴۱۹۲۱ ویژه پسران و ۰۹۱۵۲۳۴۱۹۲۲ ویژه دختران تماس حاصل نمایند. جهت کسب اطلاع بیشتر به پایگاهrahevasl.ir مراجعه نمایید.

ارسال نظرات