خبرهای داغ:
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین:
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان داشت: صاحبان معرفت برای روح انسان سه لایه را عنوان می کنند و هیچکس تا به امروز نتوانسته حقیقت روح را کشف کند و جواب قرآن نیز این است که می فرماید "قل الروح من امر ربی" لایه اول نفس و لایه دوم عقل و لایه سوم قلب است.
کد خبر: ۸۵۳۸۰۲۰
|
۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین، حجت الاسلام نعمت الهی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین در نشست اخلاقی سپاه ناحیه امام سجاد(ع) قزوین اظهار داشت: انسان دارای دو بعد روحی و جسمی است و همه دستورات دینی در یک نگاه کلی به دو بعد روحی و جسمی انسان توجه دارد، امر به معروف ونهی از منکر یک اصل پویا است.

نعمت الهی افزود: از طرفی روح مجرد است و اجزاء ندارد، بنابراین چیزهای مهم که از روح متولد میشود مجرد است و نفس آدمی هم مجرد است ولی برای کارکردش نیازی به ماده است مثل نیاز به چشم داشتن و یا نیاز به راه رفتن انسان چیزی هم که موقع مرگ اتفاق می افتد خروج همین نفس است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین یادآور شد: ما سه کلمه را زیاد استفاده می کنیم: فوت (این کلمه غلط است که در قرآن نیامده )، موت و وفات که قرآن دوکلمه موت و وفات را به کار برده است (الله یتوی انما نفس).

وی به لایه دوم که عقل می باشد اشاره کرد و ابراز کرد: عقل ذاتا مجرد است ولی براساس فعل و انفعال نیاز به ماده ندارد ما در قرآن خیلی به عقل عقلانیت دعوت شده ایم و تنها کتابی که مورد تایید امام زمان (عج) است کتاب اصول کافی است که اولین باب در اصول کافی در خصوص عقل است و آن چیزی که جهالت را از بین می برد عقل است نه علم.

نعمت الهی به آفرینش انسانها اشاره کرد و گفت: وقتی خداوند آدم را آفرید سه هدیه عقل، حیا و دین را داد و وقتی جبرئیل از طرف خداوند این سه هدیه را برای آدم آورد فرمود باید یکی را انتخاب کنی آدم عقل را انتخاب کرد و حیا و دین فرزندان عقل هستند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین اضافه کرد: از مطالب فوق این فهمیده می شود که هرکسی که حیا و دین ندارد در واقع عقل ندارد.

وی عنوان کرد: لایه سوم، قلب آدمی است که قلب از عقل نیز بالاتر است، قلب ذاتا مجرد است ولی فوق مجرد در آن قرار می گیرد که اهل معرفت می گویند قلب لطیفه ربانی است.

نعمت اللهی در پایان به ویژگی های قلب اشاره کرد و اظهار کرد: قلب ظرف است در قرآن هرجا قلب آمده جلویش فی آمده است (انزل السکینه فی قلوب المومنین) که ظرفیت این ظرف خیلی بزرگ است در حالی که خداوند می فرماید ما قرآن را نازل کردیم بر قلب رسول ا... و هیچ جا نگفته ما قرآن را بر عقل رسول ا... نازل کردیم.

4001/پ30/ب


ارسال نظرات
پر بیننده ها