خبرهای داغ:
رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در پنتاگون بر افزایش آموزش و تسلیح مخالفان دولت در سوریه تاکید کرد.
کد خبر: ۸۵۳۸۱۰۵
|
۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رویترز، باراک اوباما؛ رئیس‌جمهور آمریکا طی یک سخنرانی در پنتاگون با اشاره به لزوم مبارزه با گروه داعش گفت: ماموریت ما برای نابودی گروه تروریستی داعش سبب شده است که من در اینجا حاضر شوم.این موضوع سبب ایجاد ائتلاف کشورهای متحد در سراسر جهان شد.این ائتلاف از بیش از شصت کشور و از جمله متحدان عرب ما تشکیل شده است.راهبرد جامع ما بر ضد داعش از تمامی اجزاء قدرت ما در بخش های نظامی،اطلاعاتی ،دیپلماتیک ،اقتصادی و ارزشهای ما بهره می برد.

وی افزود:ماه گذشته من دستور اقدامات بیشتر در حمایت از راهبردمان را صادر کردم.من چند لحظه پیش با تیم امنیت ملی خود به منظور بررسی دوره ای تلاشهایمان جلسه داشتم.این موضوع را بررسی کردیم که راهبرد ما تا چه اندازه موثر است و چه کارهایی برای بهبود آن باید صورت دهیم.لازم است در اینجا از اشتون کارتر وزیر دفاع و دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش وتیم آنها و از جمله ژنرال آستین تشکر کنم.لازم است در اینجا به طور خلاصه اعلام کنم که در کجا قرار داریم.

مبارزه طولانی‌مدت با داعش

رئیس جمهور آمریکا گفت:این سریع نخواهد بود.این یک مبارزه بلند مدت خواهد بود. داعش خوش بین و چالاک است و در میان جمعیت غیرنظامی بیگناه در مناطق زیادی در سوریه و عراق از جمله مناطق شهری خود را جا داده است.ریشه کن کردن آنها زمان می برد.انجام این کار ،کار نیروهای محلی و زمینی همراه با حمایت های آموزشی و حملات هوایی نیروهای ائتلاف ما خواهد بود.در عملیات نظامی پیشروی هایی بوده است و همچنین شکست های وجود داشته است.شاهد این موضوع پیشروی های ( گروه تکفیری صهیونیستی )داعش در عراق و در مرکز و جنوب سوریه بوده است.

اوباما گفت:امروز همچنین برای ما مهم بوده است که این موضوع را تشخیص دهیم که پیشرفت هایی هم صورت گرفته است.ائتلاف ما تاکنون بیش از پنج هزار بار مواضع این گروه در حملات هوایی هدف قرار داده است. ما تاکنون هزاران مواضع نظامی،تانک،وسائل حمل و نقل ،کارگاههای تولید بمب و مراکز آموزشی آنها را نابود کرده ایم.ما تاکنون هزاران نفر از نیروهای آنها از جمله فرماندهان ارشد آنها را از بین برده ایم.در سال گذشته شاهد این بودیم زمانی که شاهد یک هم پیمان قدرتمند در جبهه زمینی داشته باشیم داعش به عقب رانده خواهد شد.این گروه در عراق سد موصل را از دست داد. این گروه مواضعش را در کوهستان سنجار و در استان کرکوک از دست داد. آنها در تکریت شکست خوردند. به طور کلی این گروه یک چهارم مناطقی را که در عراق به اشغال درآورده بود از دست داده است.

وی گفت:در سوریه داعش کوبانی را از دست داد و اخیرا شکست هایی را در شمال سوریه و از جمله در شهر تل ابیض متحمل شد.آنها راه تدارکاتی به رقه را که پایگاه عملیاتی آنها در سوریه است از دست دادند.این موضوع یادآور این است که این گروه با کشورها و جوامعی محاصره شده است که متعهد به نابودی آن هستند. با وجود حملات هوایی ائتلاف و اینکه هیچ کشوری از این گروه حمایت نمی کند، آنها دچار هراس شدند به طوریکه در مواردی نیروهای سرکش خود را اعدام کردند. شکست های اخیر داعش در سوریه و عراق ثابت کرد که این گروه شکست پذیر است.در حقیقت ما در حال تشدید اقدامات خود بر ضد پایگاههای آنها در سوریه هستیم. حملات ما تاسیسات نفت و گاز آنها را که بیشتر بودجه عملیات های نظامی شان را تامین می کند،هدف خواهد گرفت. ما به تعقیب سرکردگان داعش خواهیم پرداخت و تاسیسات آنها را هدف خواهیم گرفت تا این گروه در تامین بودجه تبلیغاتی آنها دچار مشکل شود.ما در مشارکت با کشورهای دیگر اطلاعات خود را در اختیار آنها می گذاریم.امنیت قوانین و مرزها را ارتقاء می بخشیم.این موضوع سبب می شود که در برابر ورود اتباع کشورهای خارجی برای ورود به سوریه و عراق موانع ایجاد کنیم و در صورت بازگشت این افراد به کشورهایشان آنها را ردیابی کنیم.در حالیکه این موضوع یک چالش است،ما در تعامل با هم آنچه را که ضروری است انجام می دهیم و شاهد پیشرفت هایی هم هستیم.

رئیس جمهور آمریکا گفت:ما به تلاش خود برای از بین بردن منابع مالی داعش در سراسر جهان ادامه می دهیم.اگر کنگره حقیقتا می خواهد که به ما در این امر کمک کند ،آنها می توانند آقای آدام زوبین را به عنوان معاون وزیر خزانه داری تایید کنند.این منصبی مهم در راه تلاشهایمان برای مبارزه با تروریسم است.هیچکس نمی تواند بگوید که آقای زوبین فردی فاقد شرایط است.او فردی کاملا دارای شرایط است.متاسفانه تایید وی با فراز و نشیب هایی همراه بوده است و ما نیاز داریم که سنا به زودی وی را تایید کند.

افزایش تلاش برای آموزش و تسلیح مخالفان دولت در سوریه

اوباما افزود:در این حال ما تلاشهای خود را برای آموزش نیروهای محلی برای مبارزه زمینی با داعش ادامه می دهیم. همانطور که پیشتر گفتم انتظار داریم که راهبرد ما به کندی پیش برود اما سقوط رمادی دولت عراق را آبدیده کرد.به گام های بیشتری که ماه گذشته برداشته شد ما آموزش نیروهای ضد داعش از جمله نیروهای قبائل سنی در استان الانبار را سرعت بخشیدیم. نیروهای داوطلب بیشتری آموزش دیده اند و آنها می توانند به منزله نیرویی جدید بر ضد داعش باشند. ما انتقال تسلیحات مهم از جمله تسلیحات ضد تانک به نیروهای امنیتی عراق و از جمله به نیروهای پیشمرگ و نیروهای قبائل را افزایش می دهیم.من به تیم امنیتی خود تاکید کرده ام که تلاش خود را برای آموزش و تسلیح مخالفان میانه رو دولت سوریه افزایش می دهیم.

وی افزود:همانطور که همیشه گفته ام،راهبرد ما این موضوع را تایید می کند که نیروی نظامی به تنهایی نمی تواند به ترور داعش پایان دهد.این موضوع تلاشهایی بیشتر سیاسی و اقتصادی را می طلبد تا بتواند با آنچه که سبب جاذبه این گروه شده است، مقابله کند.آنها یک خلاء را پر کرده اند و لازم است که پس از آنها را عقب راندیم ما این خلاء پرکنیم. بنابراین همزمان با آزاد شدن شهرهای بزرگ و کوچک عراق از دست داعش، سازمان ملل باید در کمک به جوامع امنیت را از نو برقرار کند و خدمات و حاکمیت لازم را ایجاد کند.ما از تلاشهای نخست وزیر عبادی برای ایجاد دولتی فراگیر و موثر در عراق که تمامی مردم عراق، شیعه،سنی،کرد و تمامی اقلیت ها را متحد کند،حمایت می کنیم.

اوباما گفت: در سوریه ما منتظر پایان جنگ داخلی هستیم به طوریکه مردم سوریه بر ضد داعش متحد شوند و یک انتقال سیاسی منجر به دولتی جدید بدون بشار اسد شود.دولتی که در خدمت تمامی سوری ها باشد.ما درباره این موضوع با کشورهای همپیمان خود در شورای همکاری خلیج (فارس) در کمپ دیوید و در تماس تلفنی اخیرم با رئیس جمهور پوتین گفتگو کرده ام.ما این موضوع را به طور شفاف اعلام کرده ایم که آمریکا به تعامل نزدیک خود برای این انتقال سیاسی ادامه خواهد داد. خبر خوب اینکه که شاهد تایید روز افزون این موضوع از طرف تمامی بازیگران در منطقه هستیم که با توجه به تهدیدی که داعش ایجاد می کند لازم است که در تعامل با هم ،دولت فراگیر در سوریه به وجود آید.

اوباما گفت:ما در دیدار امروز خود که درباره عراق و سوریه بود درباره این موضوع که ایدئولوژی داعش تهدیدی بزرگ برای ماوراء منطقه است با هم گفتگو کردیم.در هفته های اخیر شاهد حملات مرگبار در تونس،کویت و شبه جزیره سینا در مصر و افزایش این گروه در لیبی و افزایش تلاشش برای یافتن جای پا در شمال آفریقا،خاورمیانه (غرب آسیا)، قفقاز و جنوب شرق آسیا بودیم.ما شاهد حملات در اوتاوا ،سیدنی ،فرانسه و کپنهاگ بودیم. ما از جامعه بین المللی می خواهیم که در برابر این افراطی گری خشونت بار بایستند.در این مبارزه آمریکا همچنان پیشرو است.در صورت ضرورت برای جلوگیری از حملات بر ضد مردم کشورمان ما اقداماتی مستقیم بر ضد تروریست ها صورت خواهیم داد.ما به همکاری خود با مردم افغانستان و نیجریه برای افزایش آمادگی نیروهای امنیتی آنها ادامه خواهیم داد.ما می توانیم شب و روز و در تعامل خودبا هم پیمانان خود شبکه های تروریستی را متلاشی کنیم و به آنها حمله کنیم و با سلولهای هوشمند داعش برای گسترش به دیگر نقاط جهان مقابله کنیم.این موضوع همچنین داخل کشور برای مقابله با حملات را هم شامل می شود.

وی ادامه داد: لازم است که این موضوع را تایید کنیم که تهدید افراطی گری خشونت بار تنها به یک جامعه محدود نمی شود.ما هم اکنون در آمریکا انواع گوناگون تروریسم داخلی در حال رشد را مشاهده می کنیم. تاریخ معاصر ما نشان می دهد که چگونه یک فرد تحت تاثیر ایدئولوژی نفرت با دسترسی به تسلیحات خطرناک می تواند خسارات مرگبار به آمریکایی ها وارد کند. بنابراین تلاشهای ما برای مقابله با افراطی گری خشونت بار نباید سبب هدف قرار گرفتن جامعه ای به خاطر دین و اعتقاد آنها از جمله مسلمانان وطن پرست آمریکایی که شریک ما در امینی کشور هستند،شود.ما همچنین این موضوع را تایید می کنیم که داعش در اثر گذاری و به کارگیری مردم آسیب پذیر حتی در آمریکا ،توانایی دارد.آنها جامعه مسلمانان را در سراسر جهان هدف گرفته اند.افرادبیشماری در سراسر کشور به خاطر تلاش برای پیوستن به این گروه در سوریه و عراق ،بازداشت شده اند.دو مرد که ظاهرا تحت تاثیر داعش قرار گرفته بودند در تگزاس تیراندازی کردند.به خاطر موفقیت های ما در بخش امنیت داخلی ما امنیت تروریست ها را به طور قابل توجهی کاهش داده ایم تا آنها دیگر نتوانند حملاتی همانند یازدهم سپتامبر را انجام دهند.اما تهدید سلولهای تروریستی کوچک بسیار پیچیده است.ردیابی و جلوگیری از آنها دشوار است.این چالش دشواری است که با آن روبرو هستیم و جلوگیری از این حملات به خاک آمریکا به تلاشهای مستمر نیازمند است.ردیابی سلولهای تروریستی کوچک به این خاطر دشوار است چون آنها از فن آوریهای جدید هوشمند بهره می گیرند.این به آن معناست که ما باید هزینه قابل توجهی را برای مقابله با این حملات صورت دهیم.

رئیس جمهور آمریکا گفت:برای شکست گروههایی چون داعش و القاعده بی اعتبار کردن ایدئولوژی آنها ضروری است.همانطور که پیشتر گفتم این چالش مقابله با افراطی گری خشونت بار تنها یک تلاش نظامی نیست ،ایدئولوژی با تفنگ شکست نمی خورد بلکه با ارائه ایده های بهتر و جذاب تر شکست می خورد.آمریکا به تعامل خود با همپیمانانش برای مقابله تبلیغات نفرت بار این گروه ادامه خواهد داد.ما با سخنان و عمل خود نشان می دهیم که در جنگ با اسلام نخواهیم بود بلکه با تروریست هایی می جنگیم که چهره اسلام را مخدوش می کنند و بیشتر قربانیان آنها مسلمانان هستند.ما همچنین به مشارکت خود با جوامع مسلمان در راه تلاش آنها برای رسیدن به امنیت،رفاه و بزرگی که شایسته آن هستند ، در سراسر جهان ادامه می دهیم.ما خواهان افزایش تلاشهای این جوامع برای مقابله با این ایدئولوژی نفرت بار هستیم.

وی در ادامه افزود: این نبرد، نبرد بزرگ افکار و قلوب به منزله نبرد نسل ها است و آمریکا به تنهایی نمی تواند در آن بازنده و یا برنده باشد بلکه کشورها و جوامعی که داعش آنها هدف گرفته است در آن نقشی تعیین کننده دارند.این به عهده جوامع مسلمان و از جمله دانشمندان و روحانیون است که با تعابیر از اسلام مقابله کنند و از به کارگیری دختران وپسران از طرف این گروه جلوگیری کنند. این به عهده تمامی شهروندان این جوامع است که با فرقه گرایی مقابله کنند.فرقه گرایی محیطی را ایجاد می کند که در آن تروریست ها رشد می کنند.این به عهده دولت ها ست که با شرایط بد اقتصادی و سیاسی که تروریست ها از آن بهره برداری می کنند، مقابله کنند. کشورهایی که در آنها شرایطی ایجاد می شود که مردم سرنوشت خود را تعیین کنند و به حقوق بشر پایبند باشند ،در آموزش سرمایه گذاری کنند و شرایطی برای جوانان ایجاد کنند آنها به خوبی می توانند با ایدئولوژی افراطی گرایی مقابله کنند.این کشورها همان کشورهایی هستند که آمریکا را شریکی حقیقی خواهند یافت. لازم است که در چهارم ژوئیه دویست و سی و نهمین سالگرد استقلال آمریکا را جشن بگیریم. در این دو قرن ما با چالش های به مراتب بزرگتری چون این روبرو بوده ایم. جنگ داخلی، بحران اقتصادی، فاشیسم،کمونیسم، فجایع طبیعی و یازدهم سپتامبر از جمله این چالشها بوده است. هر زمان و هر نسل ملت به روز است و با قدرت بیشتر آماده مقابله با این چالش ها و از جمله این مورد هستیم.

اوباما گفت: ماموریت ما برای نابودی داعش و امن کردن کشورمان دشوار خواهد بود. این موضوع زمان می برد.شکست ها و همچنین پیشروی هایی در راه خواهد بود.من به عنوان رئیس جمهور و فرمانده قوا اعلام می کنم که مردان و زنان نظامی ما در این عملیات خدمت خواهند کرد.خلبانان و دیگر نیروهای ما از جمله نیروهای اطلاعاتی و دیپلمات های ما لازم است که از آنها تشکر کنم.من به شما اطمینان دارم و شما می توانید موفق شوید.ما همچنان هوشیار و گوش بزنگ خواهیم بود.ما بیش از دو قرن است که گوش بزنگ هستیم و در نهایت پیروز خواهیم شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: برای مبارزه بلند مدت بر ضد داعش لازم است که نیروهای امنیتی محلی را تقویت کنیم تا پیشرفت مستمر داشته باشند.اعزام نیروهای آمریکایی برای مقابله با شکست های موقتی در برابر این گروه کافی نیست. ما باید خلاء پر شده از طرف تروریست ها راپس از شکست آنها پر کنیم. این موضوعی ضروری است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها