عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

دلیل افت علمی کشور حمایت نکردن مالی از پروژه‌های علمی است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل افت علمی کشور حمایت نکردن مالی از پروژه‌های علمی است.
کد خبر: ۸۵۳۸۸۱۷
|
۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱

 




به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، قاسم احمدی‌لاشکی نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت با اشاره به دیدار اخیر اساتید و دانشگاهیان با رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: در فرمایشات ایشان با دانشگاهیان مطالب بسیار ارزشمندی وجود داشت و تلنگرهای خوبی به جامعه علمی کشور وارد شد.

وی تصریح کرد: در بحث تولید علم کشور ما در دو سال اخیر با یک مقدار تنزل روبه‌رو شد که باید این‌ها را ریشه‌یابی و علت‌یابی کنیم تا بتوانیم مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین دلایل افت علمی در کشور را عدم حمایت‌های مالی از پروژه‌های علمی دانست و افزود: پروژه‌هایی که اکنون در دانشگاه‌ها مطرح است با زمانی که بنده به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی عطف بودم و پروژه‌ها را رصد و بودجه‌گذاری می‌کردیم از لحاظ کیفی تفاوت‌های ویژه‌ای را دارا است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه که در سند چشم‌انداز 1404 که مقام معظم رهبری ترسیم فرمودند که ما باید به رتبه اول تولید علم در منطقه دست یابیم و همچنین بنا بر استناد برنامه پنج ساله پنجم که سال آخر آن را سپری می‌کنیم باید تا آن سال 4درصد از سهم بودجه به حوزه پژوهش و تحقیقات اختصاص یابد که عملاً نیمی از آن هم اختصاص نیافته است.

احمدی لاشکی با بیان اینکه همگان باید دست به دست هم بدهند تا در این بخش تقویت بودجه داشته باشیم، ادامه داد: اگر قرار است مبنا اقتصاد مقاومتی باشد، پس باید تولید علم در کشور تقویت شود.

وی بیان کرد: امروز رتبه 2 منطقه را در علوم پزشکی و رتبه 16 در سطح جهان در حوزه علوم مختلف را دارا هستیم، اما انتظار بر این بود که این روند روبه رشد ادامه پیدا می‌کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عده‌ای می‌گویند که دانشگاه‌ها به سمت و سوی سیاسی رفته است و آن را از دلایل افت علمی بیان می‌کنند، اظهار کرد: این دلایل در کوتاه‌مدت نمی‌تواند موثر باشد، چرا که زمانی که بودجه نباشد و کار تحقیقاتی صورت نگیرد، پژوهشگر هم نمی‌تواند کاری انجام دهد.

* افزایش تعداد مقالات دلیل تقویت تولید علم نیست

وی ضمن بیان این مطلب که معتقد نیستم توسعه‌های علمی را فقط با شاخصه‌های ISI، ISC و Scopus می‌توان مشخص کرد، اضافه کرد: صرف افزایش تعداد مقالات ISI نمی‌تواند به این منجر شود که تولید علمی در کشور قوی شده است، باید علومی داشته باشیم که منتج به کار و ثروت شود.

احمدی خاطرنشان کرد: با این رهنمودهای حکیمانه‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان در حوزه آموزش پزشکی و حوزه‌های علمی دیگر محکم‌تر از گذشته گام بردارند و برای غنای بیشتر علوم کشور تلاش کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که باوجود تحریم‌ها و مشکلاتی که در کشور است بتوانیم به آن جایگاهی که مدنظر است در حوزه علوم مختلف برسیم.

* کشوری که ولایت دارد بن‌بست ندارد

نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، بیان کرد: مذاکرات هسته‌ای اکنون در مرحله سخت و حساسی به سر می‌برد و معتقدم کاری که مذاکره‌کنندگان انجام می‌دهند بسیار دشوار و به مانند یک جهاد می‌باشد.

وی افزود: در نبرد هم باید تیم‌های پشتیبان تیم اصلی را حمایت کنند و با حرف‌های بی‌موقع خود تیم مذاکره‌کننده را مایوس نکنند.

این مسئول با تاکید بر اینکه کشوری که ولایت دارد بن‌بست ندارد، یادآور شد: همه باید همگام و بر مبنای پیروی از مقام‌معظم رهبری مذاکرات هسته‌ای را پیش ببریم و تا زمانی که ایشان راضی است ما راضی هستیم و زمانی که رهبری اعلام کنند مذاکرات را نمی‌پذیرند قطعاً ما هم همین نظر را خواهیم داشت.

عدم حمایت‌های مالی از پروژه‌های علمی دلیل افت علم در کشور/ مصوبات هسته‌ای باید همه جانبه‌نگر و با زیرکی خاص نوشته شود

* مصوبات هستهای باید همه جانبه‌نگر و با زیرکی خاص نوشته شود

وی با اعلام این مطلب که رهبر انقلاب تا به امروز حمایت جدی خود را از مذاکره‌کنندگان اعلام کردند، گفت: واژه توافق پایدار که ایشان بیان کردند بسیار مهم است چرا که نباید در آینده متن مذاکرات به گونه‌ای نوشته شود که خلل مباحث قانونی و حقوقی در آن دیده شود.

احمدی لاشکی با اشاره به اینکه موضوع مصوبات باید همه جانبه‌نگر باشد و با زیرکی خاص نوشته شود، خاطرنشان کرد: مذاکرات بالاخره دو طرفه است و در بخش‌هایی باید هر دو طرف مذاکره‌کننده کوتاه بیایند وگرنه مذاکره به معنای واقعی خود دنبال نمی‌شود.

وی با بیان اینکه من معتقدم که شورای امنیت سازمان ملل باید مصوبات را همراهی کند، افزود: امروز اتحادیه اروپا و آمریکا باید وضعیت تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کردند را مشخص کنند، درست است تمام تحریم‌هایی لغو می‌شود که مربوط به مذاکرات هسته‌ای است اما در این زمینه هم باید به طور کامل مشخص شود.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار