دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در درون 1+5 یک انسجام و وحدت نظر وجود ندارد و برخلاف آن در جمهوری اسلامی ایران که یک کشور مستقل است اقتدار و تصمیم گیری را شاهد هستیم.
کد خبر: ۸۵۳۹۶۳۹
|
۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳




به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، علی شمخانی در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس در جمع خبرنگاران گفت: ما در مذاکرات به دنبال توافق خوب بودیم و از زمانی که آن را آغاز کردیم بر این موضوع تاکید داشتیم.

وی ادامه داد: به دنبال این بودیم که یک مشکل ناخواسته، تحمیلی و وهمی را با یک تعامل حل کنیم بنابراین 22 ماه صبر کردیم و چارچوب ابعاد مختلف یک توافق خوب را طی این ماهها تبیین کرده و به مذاکره نشستیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: پس از تبیین متن اصلی توافق، پنج زمینه مختلف در ابعاد تحریم، هسته ای، تعامل، نظارت و شفافیت تنظیم شد تا بتواند در یک قرارداد حقوقی این معضل برچیده شود.

شمخانی ادامه داد: اما واقعیت این است که طرف مقابل فاقد اقتدار سیاسی از جهاتی است چرا که آنچه در میز مذاکره می گویند با عرصه رسانه متفاوت است و دیگر اینکه آنچه خود می گویند در درون جامعه آمریکا قادر به اعمال نیست یعنی طیف های مختلف جامعه آمریکا به اشکال مختلف نظرات متفاوتی دارند.

وی اضافه کرد: مورد دیگر این است که شاهدیم در درون 1+5 یک انسجام و وحدت نظر وجود ندارد و برخلاف آن در جمهوری اسلامی ایران که یک کشور مستقل است اقتدار و تصمیم گیری را شاهد هستیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه متاسفانه برخی تحت تاثیر بعضی فشارهای کشورهای منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی هستند، گفت: مولفه های متعدد و تاثیرگذاری منفی اجازه نمی دهد که یک منطق بر مذاکرات هسته ای حاکم باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از روز اول مذاکره ای را آغاز کرد که می دانست اگر چنانچه حل شود مناسب خواهد بود و این را نیز آگاه بود که بنابر تجربه های قبلی طرف مقابل ناسازگار و ناهمساز با یک رفتار معقول، منطقی و مساوی است.

شمخانی تصریح کرد: به همین دلایل امروز آثار آنچه را که رهبر معظم انقلاب فرمودند من خوشبین به این مذاکرات نیستم را بیشتر از گذشته می بینیم و این موضوع در حال نمایان شدن است؛ البته ما از روز اول مقید به مذاکرات بوده و هستیم.

وی با بیان اینکه ما بر توافق خوب تاکید داریم گفت: توافق خوب توافقی است که صنعت هسته ای ما را بانشاط و رو به جلو نگه دارد و دیگر آنکه تحریم های ظالمانه و یک طرفه را لغو کرده و استقلال و امنیت و دفاع ما را دچار خدشه نکنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: دلایل مطرح شده راجع به مذاکرات و توافق خوب در حقیقت مبتنی بر خطوط قرمزی است که با یک رویکرد عقلانی تعریف شود و خط قرمز مبتنی بر همان رویکرد عقلانی مورد تاکید قرار گرفته و در دستور کار مذاکره کنندگان بوده است.

شمخانی اضافه کرد: امیدواریم غرب مشکلات درون خود را حل کند و از زیاده خواهی دست بردارد.

وی اظهار داشت: مردم نیز چنانچه توافقی در چارچوب عزت اسلامی صورت بگیرد خوشحال می شوند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه درخصوص روز قدس امسال نیز گفت: مردم ایران همواره در لحظه مناسب رفتار مناسب نشان می دهند و حضور مردم در دفاع از ملت فلسطین حائز اهمیت است.

شمخانی به عملکرد تکفیری ها در ثانوی نشان دادن موضوع فلسطین و جهان اسلام اشاره کرد و گفت: متاسفانه تکفیری ها در مدت اخیر سعی کردند فلسطین در اذهان عمومی به موضوع ثانوی تبدیل کنند اما به طور حتم نمی توانند به اهداف خود دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: در این میان غربی ها هم که به حمایت از تکفیری ها پرداخته اند باید بدانند که نمی توانند مبتنی بر توان تکفیری ها امنیت رژیمی که ناپایدار و اشغالگر است را فراهم آورند.

شمخانی تصریح کرد: مردم ایران و مسلمانان جهان در روز قدس پیام سیاسی خود را مبتنی بر آموزه های دینی اعلام کردند که این موضوع اصلی جهان اسلام است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها