برخی از صاحب نظران معتقدند زندگی اجتماعی در کلان شهر ها نوعی تنهایی در میان انبوهی از انسان های غریبه است و همین مساله باعث می شود که فضای کافی برای نظارتهای اخلاقی وجود نداشته باشد.
کد خبر: ۸۵۴۰۱۱۶
|
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶

سید محسن طباطبایی مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خصوص وضعیت فرهنگی کلان شهر های کشور گفت: مولفه های متعدد اقتصادی ، سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی، جمعیتی و .... در تکوین هویت و فرهنگ غالب بر کلان شهر ها تاثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه توسعه روز افزون جمعیت شهرنشینی در ایران و فقدان یک نگاه جامع و کاربردی برای توسعه فرهنگی در کلان شهر ها به آسیب های فرهنگی و اجتماعی دامن زده است، یادآور شد: معمولا در روستا ها و شهرهای کوچک نظارت اجتماعی بالاتر است و پیوستگی و در هم تندیگی و تعلقات قومی مانع از آن می شود تا افراد انحرافات اخلاقی گسترده ای داشته باشند.

این پژوهشگر مسایل شهری با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی های زندگی در شهرهای بزرگ «گمنامی» است، افزود: برخی از صاحب نظران معتقدند زندگی اجتماعی در کلان شهر ها نوعی تنهایی در میان انبوهی از انسان های غریبه است و همین مساله باعث می شود که فضای کافی برای نظارتهای اخلاقی وجود نداشته باشد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه گسترش معضل بدحجابی در کلان شهر ها را نیز می توان در همین زمینه مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد، یادآور شد: ما از یک طرف شاهد تضعیف باورها و اعتقادات درونی شهروندان از سوی شبکه های رسانه ای ماهواره ای هستیم و از طرف دیگر به دلیل گسترش جمعیت شهری و فقدان زیرساخت های کافی در برخی حوزه ها نظارت اجتماعی کم رنگ شده است و لذا غالبا ظهور و بروز مفاسد و بزه های اجتماعی در شهر های بزرگ بیش از شهر های کوچک متصور است.

طباطبایی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را یک سامان نظارت اجتماعی با بنیاد های دینی و مذهبی دانست و گفت: همین مساله باعث شده است تا این نظارت نرم مردمی جای خود را به نظارت سخت و استفاده از قوه قهریه بدهد.

وی در پایان به نقش و جایگاه ویژه دانشگاه در آسیب شناسی وضعیت عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد تا بخشی از رساله های دانشگاهی به آسیب شناسی دلایل عدم توجه به عفاف و حجاب ، بررسی تطبیقی الگوی های موفق پوشش در اقوام ایرانی و تبادل تجارب موفق در پایداری به گرایش به حجاب در سطح منطقه و بین الملل بپردازد چرا که رسیدن به سطح انسان کامل تنها از طریق پایبندی به ارزش های دینی میسور خواهد بود.

ارسال نظرات