حفظ تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است و حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است.
کد خبر: ۸۵۴۰۱۳۷
|
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، حجاب و پوشش در دین مبین اسلام از جایگاه خاصی برخوردار است.اسلام به عنوان آخرین دین الهی برای حفظ فرد و جلوگیری ازجامعه از انحرافاتی که سرچشمه آن هابی حجابی و بی عفتی و عدم رعایت پوشش صحیح می باشدبرنامه ای را به مردم داده است که این دستور العمل شامل همه افراد بشر اعم از مرد و زن می باشد.

اسلام برای مردان پوشش را قرار داده است که مسلمان بایستی به آن دستور عمل کند و برای زنان و دختران نیزمتناسب با جسم و روحیات آن ها برنامه ای دارد.


شورای فرهنگ عمومی کشور سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب را به عنوان روز عفاف و حجاب نام گذاری کرده است.

فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه از ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری می کند

شمسی کاظمی کارشناس اداره آموزش و پرورش کل استان کردستان در گفتگویی گفت: مسئله ی عفاف و حجاب دو مقوله ای است که در مکتب اسلام و در زندگی ما مسلمانان به آن اشاره شده است و در این مسئله تبعیض بین زن و مرد وجود ندارد و همانطوری که بر زن مکلف و واجب شده است که زیبایی های خود را در برابر دید اجانب و نامحرم بپوشانند بر مردان هم واجب شده است که حرمت نگاه خود را نگه دارند .

وی اظهار کرد: حجاب و عفاف یک موضوع دینی است حجاب به موضوع ظاهر و عفاف به درون نگاه دارد و دارای ابعاد سیاسی اجتماعی و فرهنگی است و جلوه فرهنگی حجاب و عفاف درخشندگی خاصی دارد ضرورت دارد تا حجاب به موضوع سیاسی تبدیل نشود چرا که صرفا موضوعی فرهنگی ولی دارای نتایج سیاسی و اجتماعی است.

وی استفاده از الگوهای اسلامی ـ ایرانی را راهکاری برای جلوگیری از بدحجابی دانست.

کاظمی با اشاره به اینکه در برخی آیات قرآن کریم به نمونه و الگوهایی از حجاب برای زنان اشاره شده است، افزود: در قرآن کریم از حجاب به‌عنوان یک تکلیف یاد شده است و شبکه های ماهواره های فارسی زبان با حمایت صهیونیست ها و استکبار جهانی به ترویج بی حجابی و بی بندوباری در جامعه اسلامی می پردازند به همین منظور باید مسئولان و مردم هوشیار باشند.

وی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب یک واجب الهی است، تاکید کرد: حجاب و عفاف باید توسط خانواده ها مورد تحقیق قرار گیرد و خانواده ها باید برای عفاف اهمیت زیادی قائل شوند.

کاظمی با بیان اینکه قرآن کریم کتاب هدایت بشر است، اظهار کرد: انسان‌ها می‌توانند با بهره گرفتن از قرآن کریم راه خوشبختی و سعادت زندگی خود را تعیین کنند.

وی در پایان گفت: هر چند صداو سیما نیز در این حوزه خوب عمل کرده است اما می تواند با ترویج مفاهیم اسلامی و دینی نقش خود را پررنگ تر نشان دهد.

امر حجاب و عفاف یکی از مسائل واجب است

سیده زهرا موسوی مسئول امور بانوان ستاد احیای کردستان گفت:امر حجاب و عفاف یکی از مسائل واجب و از مهمترین برنامه های امر به معروف و نهی از منکر است زیرا متأسفانه فرهنگ ما مورد هجوم فرهنگ غرب قرار گرفته است و این برای ما آزار دهنده است .

وی در ادامه افزود: خداوند دو مسئولیت مهم را براساس آیه ی قرآن در اختیار بندگانش قرار داده است ، دعوت به خیر و نیکی و نهی از منکر زیرا انسان موجودی است که هم صاحب عقل است و هم دچار فراموشی خواهد شد لذا برای بیدار کردن فراموشی انسان ها لازم ، خداوند امر به معروف و نهی از منکر را بیان کرده است .

موسوی با بیان اینکه بانوان یک نیمه جمعیتی و یک کل تربیتی هستند خاطر نشان کرد: بانوان با اینکه نصفی از جمعیت را تشکیل می دهند اما تربیت آنها می تواند در کل جامعه تأثیر گزار باشد .

وی با اظهار تأسف از وضعیت بدحجابی در جامعه اظهار کرد: متأسفانه فرهنگ بد حجابی در بین خانم ها بسیار رواج پیدا کرده است و این می تواند در جامعه پیامدهای نابهنجاری را به دنبال داشته باشد .

وی با بیان اینکه طرح عفاف و حجاب گامي در راستاي احياي فرهنگ اسلامي و ديني در جامعه است كه با نمود اثرات مثبت آن در جامعه، ضرورت آن بيش از پيش آشكار مي‌شود گفت: با توجه به اينكه اين طرح با هدف احياي ارزش‌هاي ديني و باورهاي اسلامي و رعايت شئونات در جامعه به انجام رسيده‌است مي‌تواند در راه مبارزه با ناتوي فرهنگي و دفاع از فرهنگ و عقايد اسلامي و قرآني موثر باشد.

مسئول امور بانوان ستاد احیای کردستان افزود: با توجه به اینکه بحث حجاب در جامعه یک امر بسیار مهم است و امروز یکی از دغدغه های همه ما باید حفظ حجاب و مبارزه با بد حجابی در جامعه باشد ستاد احیای کردستان برای اولین بار همایش عفاف و حجاب را در کردستان برگزار خواهد کرد.

وی در پایان گفت: گسترش فرهنگ حجاب و عفاف يكي از مصاديق ايجاد محيط مساعد براي جامعه است و ضرورت دارد همه دستگاه ها و نهادهاي راهكارهاي اجرايي فرهنگ حجاب و عفاف را در بين آحاد جامعه پياده كنند.

حجاب حس «خودارزشمندی» زن را بالا می‌برد

عضو جمعیت بانوان فرهیخته استان کردستان گفت: حجاب موجب خودنگهداری در برابر نامحرم می‌شود و حس «خودارزشمندی» زن را بالا می‌برد، زیرا در این صورت او خود را برای دیگران نمی‌خواهد، بلکه برای

خویش ارزش قائل است و اگر احساس بی‌ارزشی برای یک زن به وجود آید، برای جبران این احساس تلاش می‌کند از هر طریقی که شده مورد قبول دیگران واقع شود.

سیده زهرا موسوی جم عضو جمعیت بانوان فرهیخته استان کردستان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: حکم عفاف و حجاب، عقلاً برای ایجاد تمرکز نیروها، شکوفایی استعدادها، رشد خلاقیت و جهت‌دهی به غرایز سرکش تشریع شده و عقل اقتضاء می‌کند زن با قرار دادن مانع و پوشانیدن جاذبه‌هایش از تهدید و آسیب حفظ شود و حجاب عقلاً محافظ او خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به حجاب واقعی مراحلی را باید طی کرد، افزود: مرحله اول حیاست چرا که حیا نیروی بازدارنده درونی است و در مواجهه با محرمات، به طور خودکار انسان را از عمل حرام حفظ می‌کند.

وی بیان کرد: مرحله دوم عفاف است که حالتی درونی و نفسانی بوده و زمینه گرایش فرد به پوشش و حجاب را فراهم می‌سازد و هدایتگر رفتارهای بیرونی آدمی همچون حجاب و پوشش، پاکی نگاه و سخن، طهارت فکر و غیره است و مرحله سوم صیانت نفس یا حفظ حریم و در واقع نزدیکترین به مرحله حجاب حقیقی است.

عضو جمعیت بانوان فرهیخته استان کردستان همچنین قناعت را که حاصل جمع صیانت و عزت نفس است از دیگر مراحل رسیدن به حجاب واقعی بیان کرد و گفت: هنگامیکه ملکه حیا در جامعه‌ای و در قلب مردم رسوخ کرد، در نتیجه عفاف و خودنگهداری درونی ایجاد شده، سپس ثمره‌های عفاف یعنی صیانت(حفظ حریم‌ها) و قناعت (حفظ حدود) آشکار می‌شود و می‌توان شاهد فرهنگ حجاب و پوشش صحیح و آگاهانه بود.

موسوی‌جم یادآور شد: حجاب موجب خودنگهداری در برابر نامحرم می‌شود و حس «خودارزشمندی» زن را بالا می‌برد، زیرا در این صورت او خود را برای دیگران نمی‌خواهد، بلکه برای خویش ارزش قائل است و اگر احساس بی‌ارزشی برای یک زن به وجود آید، برای جبران این احساس تلاش می‌کند از هر طریقی که شده مورد قبول دیگران واقع شود.

وی اضافه کرد: بنابراین با داشتن حجاب و پوشش صحیح که نیازهای سطوح پایین را پوشیده نگاه می‌دارد، می‌توان این نیازها را پشت سر نهاد و بر روی قابلیت‌ها و توانایی‌ها متمرکز شد و استعدادهای بالقوه را بالفعل کرد این همان نشان رشد یافته و به تعبیر قرآن انسان کامل و سالم است که انرژی و نیروی خود را صرف نیازهای محکم‌تر و ارزشمند خود می‌کند.

به گفته وی، بی‌حجابی یکی از این عوامل مهم است که نقش عمده‌ای در تضعیف و پایمال کردن فضائل اخلاقی همچوم حیاء، عفت و غیرت دارد و در جامعه بی‌حجاب شهوت‌رانی، هوس‌رانی، هرزه‌گری، گناه، ارتباط نامشروع و اختلاط‌های غیرشرعی جای معنویت، صفا، عشق و محبت واقعی را می‌گیرد.

این بانوی فرهیخته کردستانی اضافه کرد: طبیعی است جامعه‌ای که فاقد معنویت و اخلاق باشد، بستر بسیار مناسبی است برای افزایش ناهنجاری‌ها، خصائص رذیله، خشونت، فساد، فحشاء، ناامنی، بزهکاری، آدم‌ربایی، خیانت، جنایت و دهها معضل دیگر که همگی محصول بی‌توجهی به حکم شرعی حجاب است.

در پایان باید گفت: حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است و عفاف ریشه حجاب.

زن در اسلام مقدس است البته به شرطی که خودش شرایط آن را داشته باشد. زن کانون مهر و محبت است و بایستی در موردخودش بهره برداری گردد. زن در دیدگاه دنیا گران و کسانی که فقط به عالم ماده دلخوش کرده اند بسیار تحقیر شده است.زیرا از او به عنوان کالای تبلیغاتی و وسیله شهوترانی و غیره استفاده می کنند.
اگر کمی دقت کنیم می یابیم که همه جسارت ها و تحقیرها علتی ندارد به جز دوری جستن از برنامه های دین و عمل نکردن به فرائض و شعائر دینی و مذهبی.


ارسال نظرات