یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه طلاق توافقی با دیدگاه‌های اسلامی ما سازگار نیست، گفت: به‌وجود آمدن مانع برای طلاق توافقی از سوی قضات و وکلا یک ضرورت بوده و امری خیرخواهانه خواهد بود.
کد خبر: ۸۵۴۰۳۸۳
|
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدمهدی لبیبی  با اشاره به اینکه امروزه در کشور با وضعیت نامناسب طلاق وآسیب‌های پیش روی آن روبه‌رو هستیم، اظهار داشت: اگر یک نگاه جهانی داشته باشیم متوجه می‌شویم که موضوع طلاق و افزایش آن تنها مربوط به کشور ایران نیست بلکه در تمام دنیا از این موضوع رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه یکی از جامعه‌شناسان معاصر آمریکایی در خصوص طلاق مطالعات گسترده‌ای انجام داده که مشخص شده که طلاق در یک دهه اخیر در 90 درصد کشورها رو به افزایش است، گفت: در کشورهای مسلمان آسیای جنوب شرقی طلاق رو به کاهش است در واقع در کشوری مانند مالزی و اندونزی طلاق روند کاهشی داشته است.

این جامعه‌شناس با بیان این‌که در کشورهای فوق به دلیل این‌که هنوز تابو و قبح طلاق از بین نرفته است، میزان طلاق افزایش نیافته و افراد برای اینکه انگ فرد مطلقه به آنها نخورد از این امر دوری می‌کنند، افزود: در کشورهای مسلمان آسیای جنوب شرقی خانواده‌ها به عنوان ریش سفید از زوجین حمایت کرده و آنها را تنها نمی‌گذارند همچنین دولت در این کشورها به عنوان پشتیبان بوده و تسهیلات لازم را برای جلوگیری از طلاق ارائه داده است.

*معمولاً ازدواج مجدد مردان بعد از طلاق موفق نیست

لبیبی با اشاره به اینکه باید موضوع خرده فرهنگ‌ها در هر کشور در راستای طلاق در نظر گرفته شود، چرا که در برخی از کشورها صبر و تحمل افراد آنقدر زیاد است که طلاق به عنوان گزینه آخر مطرح می‌شود، عنوان کرد: وجود باورهای دینی و مسلمان بودن یکی از عواملی است که در کاهش طلاق مؤثر خواهد بود چرا که طلاق در افراد غیرمسلمان رو به افزایش است و طی بررسی‌هایی که انجام شده این موضوع به اثبات رسیده است.

وی با بیان اینکه موضوعاتی مانند فردگرایی، استفاده از لذت‌های زندگی از اموری است که تشکیل کننده امر طلاق محسوب می‌شود، گفت: در کشورهایی مانند سوئد و فنلاند که بالاترین امید به زندگی را دارند امروز با بحران از هم پاشیدگی خانواده روبرو هستند که در این زمینه به دنبال راهکار بوده و دغدغه دارند. در واقع موضوع طلاق تنها دغدغه ایران نیست بلکه تمام دنیا با این مشکل روبرو هستند.

این جامعه شناس با بیان اینکه در کشور ایران باید راه حل‌ها برای کاهش طلاق درنظر گرفته شود و ریشه این امر مشخص شود، افزود: آمارها و پژوهش‌ها نشان می‌دهد که معمولاً ازدواج مجدداً مردان بعد از طلاق موفق نیست بنابراین طلاق پدیده‌ای ریشه‌ای است و باید بدانیم نه برای مردان و نه زنان مناسب نخواهد بود.

*طلاق توافقی با دیدگاه‌های اسلامی سازگار نیست

لبیبی با بیان اینکه طلاق پدیده‌ای ریشه‌ای است و زمینه ساز مشکلات دیگر مانند اعتیاد و مفاسد اجتماعی خواهد شد، گفت: معمولاً برخی زنان که در طلاق می‌گیرند به دلیل اینکه برچسب فرد مطلقه به آنها زده نشود طلاق خود را اعلام نمی‌کنند این خود یکی از مشکلاتی است که امروز با آن روبه‌رو هستیم. بنابراین باید در زمینه کاهش طلاق اقدامات و راهکارها مشخص شود و هر چه سریع‌تر برای جلوگیری از افزایش آن گامی موثر برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه در خصوص طلاق توافقی باید بگویم ظاهر آن زیباست ولی باطنش زشت و نامناسب است چرا که بعد از طلاق توافقی فاجعه‌ای بزرگ رخ می‌دهد و زنان و مردان دیگر برای ازدواج مجدد پایبندی و اعتماد نخواهند داشت، اظهار داشت: در طلاق توافقی قبح طلاق از بین می‌رود و این موضوع باعث می‌شود طلاق به راحتی در میان زنان و مردان رواج پیدا کند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه طلاق توافقی با دیدگاه‌های اسلامی سازگار نیست، افزود: به وجود آوردن مانع برای سخت گیری در طلاق توافقی یک اقدام خیرخواهانه است و باعث می‌شود قبح طلاق شکسته نشود بنابراین این امر یک ضرورت بوده و ما انتظار داریم قضات و افرادی که در این رابطه وجود دارند بتوانند جلوی افزایش طلاق توافقی را بگیرند.

*به طلاق توافقی به عنوان یک تابو نگریسته شود

لبیبی با بیان اینکه وفاداری اعتماد و صداقت از اموری است که باید در زندگی مشترک افزایش یابد، تا دچار مشکلاتی مانند خانواده شکست خورده که در غرب وجود دارد نشویم، عنوان کرد: واسطه‌ها باید در خانواده‌ها فعال‌تر شده و مانند گذشته که در امر افزایش ازدواج و کاهش طلاق موثر بودند نیز بار دیگر نقش خود را ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه نقش مشاوران در کشور کم رنگ شده است که باید این موضوع مدنظر قرار گرفته و اصلاح شود، گفت: در طلاق توافقی باید روند کند شده و تا جایی که امکان دارد طلاق صورت نگیرد. علمای دینی و اساتید دانشگاه و حتی دبیران در مدارس باید در زمینه آسیب‌های طلاق توافقی و مشکلات در این زمینه فرهنگ‌سازی‌های لازم را انجام دهند و به طلاق توافقی به عنوان یک تابو نگریسته شود.

*نگاه به طلاق در کشور تغییر یافته است

لبیبی عنوان کرد: افراد اکنون از طلاق شرمساری ندارند که این موضوع باید مورد بازنگری قرار گیرد چرا که افراد نتوانستند زندگی مشترک خود را نگه دارند و این خود یکی از موضوعاتی است که باید زوجین در نظر بگیرند و از آن شرمسار باشند نه به آن افتخار کنند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها به عنوان مهم‌ترین منبع در جامعه و صدا و سیما می‌تواند با پخش سریال‌ها و ارائه مقالات علمی فرهنگ‌سازی در زمینه طلاق را در کشور رواج دهد و از این امر رو به افزایش جلوگیری کند.

این جامعه‌شناس بیان کرد: در جامعه ایران خوشبختانه به جایی نرسیدیم که بگوییم خانواده از دست رفته است بلکه باید بگویم موضوع طلاق در جامعه تغییر یافته و رو به افزایش است و باید کار فرهنگی و مدیریت در این امر صورت گیرد و  راهکارها ارائه شود چرا که ما می‌توانیم در زمینه طلاق به خصوص طلاق توافقی میزان را رو به کاهش شاهد باشیم.

ارسال نظرات