مؤسساتی اول آزادانه فعالیت می‌کنند و با دادن وعده‌های رؤیایی سرمایه‌های مردم را جذب می‌کنند، سپس که برای خود ارزش و اعتباری یافتند، به‌صورت خیلی محترمانه می‌توانند با طی مراحل قانونی به‌عنوان موسسه مالی و اعتباری مجاز فعالیت کنند.
کد خبر: ۸۵۴۰۴۱۱
|
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج ، به نقل از عیارآنلاین، چندی است بحث پیرامون مؤسسات مالی غیرمجاز نقل محافل اقتصادی و رسانه‌ای کشور شده است. موسساتی که حجم قابل توجهی از نقدینگی کشور را در خود دارند. سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که شیوه برخورد بانک مرکزی با این مؤسسات چگونه است؟

طبیعتاً وقتی انسان نام موسسه و نهادی را با پسوند غیرمجاز و غیرقانونی می‌شنود، دنبال مجری قانون و مجازات خاطیان می‌گردد. اما داستان مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز (و شاید هم مجاز !) طوری دیگر است.

بانک مرکزی که یکی از متولیان اصلی برخورد با این موسسات است تنها به دادن آمار موسسات غیر مجاز بسنده کرده و از مردم میخواهد تا پولهای خود را در آنجا سپرده‌گذاری نکنند.

در میان این نظارت ضعیف و ناکارآمد، گویی موسسات غیر مجاز راه مجاز شدن را به خوبی یافته‌اند. این مؤسسات اول آزادانه فعالیت می‌کنند و با دادن وعده‌های رؤیایی سرمایه‌های مردم را جذب می‌کنند، سپس که پول مردم را در اختیار گرفتند و برای خود ارزش و اعتباری یافتند، به‌صورت خیلی محترمانه می‌توانند با طی مراحل قانونی!! به‌عنوان موسسه مالی و اعتباری مجاز فعالیت کنند.

صحت این ادعا را باید در سخنان تهران‌فر معاون نظارتی بانک مرکزی جستجو کرد.

تهران فر در برنامه پایش، در پاسخ به سؤال مجری که پرسیده بود آیا موسسه فرشتگان دارای مجوز از بانک مرکزی است گفت: موسسه فرشتگان در موسسه آرمان ادغام‌شده، اکنون موسسه فرشتگان وجود ندارد بلکه موسسه اعتباری آرمان هست. موسسه مالی و اعتباری آرمان هم‌اکنون مجوز ندارد ولی تا چند وقت دیگر مجوز می‌گیرد…. موسسه اعتباری آرمان در حال گذراندن برخی مقرراتی است که بانک مرکزی به این موسسه تحمیل کرده تا بتواند مجوز خود را دریافت کند.

تهران‌فر در پاسخ چرایی پلمپ نکردن مؤسسات اعتباری یک جواب می‌دهد و می‌گوید: به‌هرحال مسئله‌ای وجود دارد که در این برنامه نمی‌شود آن را مطرح کرد.

به نظر میرسد مؤسسه‌ای که مجوز ندارد به‌راحتی مجوز‌دار می‌شود و خبری از لغو یا پلمپ هم نیست. فقط به شرطی که با بانک مرکزی کنار بیاید گویا موسسه زدن و بزرگ شدن؛ مسیر آزمون‌وخطایی است برای موسسه داران که اگر قدرت داشتند همچون موسسه آرمان مجوز‌دار شوند و اگر هم بخت با آنان یار نبود و یا توانایی مدیریت نداشتند همچون موسسه اعتباری میزان نابود شوند.

ارسال نظرات